اخبار نساجی

قوت و ضعف برنامه نعمت‌زاده/ احتمال لغو بازپرداخت وام ارزی صنعت با نرخ جدید

 

قوت و ضعف برنامه نعمت‌زاده/ احتمال لغو بازپرداخت وام ارزی صنعت با نرخ جدید

 

دبیر انجمن نساجی با تأکید بر لزوم بازنگری در سند استراتژی توسعه صنعتی و طرح آن در برنامه‌های نعمت‌زاده، از پیگیری موضوع لغو بخشنامه بانک مرکزی در مورد بازپرداخت وام ارزی صنعتگران با نرخ مبادله‌ای، توسط اتاق بازرگانی خبر داد.

مهندس علیرضا حائری با ارزیابی برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه عملکرد نعمت‌زاده در دوره‌های قبل بهتر از سایر وزرای صنایع بوده است، گفت: با توجه به آشنایی نعمت‌زاده با روابط و ضوابط موجود و همچنین شناختی که در مورد مشکلات بخش صنعت دارد، معتقدیم وی چند قدم جلوتر از وزرای قبلی قرار دارد و نیازی به آزمون و خطا ندارند.

وی با بیان اینکه نعمت‌زاده برنامه کاملی برای وزارت صنعت ارائه داده است، افزود: طبق این برنامه، تمام آسیب‌ها و نیازهای بخش صنعت شناسایی شده که البته حل مشکلات موجود، نیازمند یک تیم اجرایی قوی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به طرح موضوع بازنگری در سند استراتژی توسعه صنعتی به عنوان یکی از برنامه‌های نعمت‌زاده، گفت: ما نیز معتقدیم این سند ناقص است و باید بازنگری شود.

حائری تصریح کرد: جذب و توسعه سرمایه‌گذاری خارجی یکی دیگر از برنامه‌های پیشنهادی نعمت‌زاده است که از این طریق، امکان جذب دانش و علوم جدید نیز فراهم می‌شود.

وی توضیح داد: با جذب سرمایه‌گذار خارجی، نه تنها منابع ارزی وارد کشور می‌شود بلکه علم مدیریت و مناسبات بین‌المللی و تجاری نیز به کشور وارد خواهد شد.

به گفته وی، قیمت‌گذاری کالا و خدمات غیر انحصاری یکی دیگر از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت است که این مسئله نیز با توجه به قانون برنامه پنجم مطرح شده است.

دبیر انجمن نساجی ادامه داد: طبق برنامه پنجم، دولت از قیمت‌گذاری کالاها به جز کالاهای اساسی منع شده است، اما این در حالی است که دولت قبل، در قیمت‌گذاری تمام کالاها دخالت داشت.

وی، واگذاری حداکثر امور به تشکل‌های مرتبط را یکی دیگر از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت عنوان کرد و گفت: تشکل‌ها باید خود را برای تحویل گرفتن مسئولیت‌ها آماده کنند و این مسئله به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

وی با اشاره به تأکید نعمت زاده بر لزوم یکسان‌سازی و واقعی‌سازی نرخ ارز، گفت: این مسئله برای بخش صنعت بسیار مهم است، زیرا تمام فشارها از ارز چند نرخی ناشی می‌شود.

وی اظهار داشت: تلاش برای رفع تحریم‌ها هم یکی دیگر از برنامه‌های پیشنهادی نعمت‌زاده است که این مسئله نیز می‌تواند مشکل محدودیت نقدینگی واحدهای تولیدی را تا حد زیادی رفع کند و در این زمینه، رفع تحریم از سیستم بانکی نیز بسیار مهم است.

حائری با بیان اینکه موضوع پیوستن به سازمان تجارت جهانی نیز یکی از محورهای برنامه وزیر پیشنهادی صنعت است، گفت: پیوستن به WTO نقش مهمی در افزایش سطح تجارت ایران با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه خواهد داشت و باعث می‌شود تا به راحتی مورد تحریم قرار نگیریم.

وی تصریح کرد: رفع موانع و محدودیت اینترنت برای توسعه تجارت الکترونیک نیز از مسائل مهمی است که به عنوان یکی از محورهای برنامه نعمت‌زاده مطرح شده است.

وی در مورد نقاط ضعف برنامه وزیر پیشنهادی صنعت نیز گفت: در برنامه پیشنهادی نعمت‌زاده در مورد راهکارهای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها موضوعی مطرح نشده و مشخص نیست که در دولت جدید سهم بخش صنعت از یارانه‌ها به چه صورت محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین دولت جدید باید در مورد وضعیت بازپرداخت بدهی ارزی صنایع تصمیم‌گیری کند زیرا طبق بخشنامه بانک مرکزی، صنعتگران بدهکار باید بدهی ارزی خود را به نرخ ارز مبادله‌ای بازپرداخت کنند.

دبیر انجمن نساجی افزود: این در حالی است که وام ارزی دریافتی توسط صنعتگران با نرخ‌ دلار حدود ۸۰۰ تومان دریافت شده که در حال حاضر بازپرداخت آن با نرخ مبادله‌ای برای صنعتگران سخت خواهد بود.

به گفته وی، قرار بود زمان بازپرداخت این تسهیلات دو برابر شود که این مسئله در هیئت دولت مورد پیگیری قرار داشت ولی از طریق اتاق بازرگانی نیز اقداماتی در جریان بود تا بخشنامه بانک مرکزی به طور کلی لغو شود.

وی ادامه داد: امیدواریم این بخشنامه لغو شود تا صنعتگران بدهی ارزی خود را با همان نرخ دریافتی بازپرداخت کنند.

حائری، بدهی ارزی صنعت نساجی را حدود ۴۰۰ میلیون دلار برآورد کرد و گفت: کل بدهی ارزی صنایع نیز حدود ۲ تا ۳ میلیارد دلار است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×