اخبار نساجی

بررسی و تحلیل آمار واردات و صادارت صنایع نساجی کشور در سال ۱۴۰۰

تهیه شده در دفتر مطالعات راهبردی دبیرخانه انجمن صنایع نساجی ایران

تهیه: ساناز اصلاح- انجمن صنایع نساجی ایران

بخش اول: مواد اولیه

خلاصه جدول واردات و صادرات مواد اولیه صنایع نساجی در سال ۱۴۰۰ به شرح ذیل میباشد:

جمع بندی واردات و صادرات مواد اولیه صنایع نساجی طی سال ۱۴۰۰

بررسی و تحلیل آمار واردات و صادارت صنایع نساجی کشور در سال ۱۴۰۰
صادرات مواد اولیه

• صادرات انواع چیپس نساجی
همانطور که در جدول ذیل ملاحظه می کنید؛ از میان انواع گرانول پلی استر، پلی پروپیلن و نایلون، تنها گرانول پلی پروپیلن تحت ردیف تعرفه ۳۹۰۲۱۰۳۰، دارای مقادیر صادرات طی سال ۱۴۰۰ بوده است.

صادرات چیپس پلی پروپیلن نوع نساجی
طی سال ۱۴۰۰ مجموعا  ۷۷,۱۳۲ تن گرانول پلی پروپیلن نوع نساجی با میانگین ارزش حدود ۱/۵ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشورهای دیگر صادر گردیده که آمار این میزان صادرات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کشورهای مقصد صادراتی برای گرانول پلی پروپیلن نساجی تولید شده در ایران طی سال ۱۴۰۰ به ترتیب کشورهای ترکیه با سهم ۵۶ %ازبکستان با سهم ۱۸/۵ درصد جمهوری آذربایجان با سهم ۶ %افغانستان با سهم ۶ %گرجستان با سهم ۴/۵% ارمنستان با سهم ۴% فدراسیون روسیه، عراق و تاجیکستان مجموعا با سهم ۴ %بوده اند.

• صادرات انواع الیاف
صادرات الیاف و دسته الیاف پلی استر

مجموع  ۶۲,۸۵۱ تن الیاف پلیاستر تحت ردیف تعرفههای ۵۵۰۳۲۰۰۰ و ۵۵۰۶۲۰۰۰ و دسته الیاف پلی استر تحت ردیف تعرفه ۵۵۰۱۲۰۰۰۰ طی سال ۱۴۰۰ جمعا به ارزش ۵۳ میلیون دلار (۰/۸۵ دلاربه ازای هر کیلوگرم) از کشور صادر شده که آمار این میزان صادرات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل است:

کشورهای مقصد صادراتی برای الیاف پلی استر ایرانی طی سال ۱۴۰۰ ،به ترتیب کشورهای روسیه با سهم ۵۳%عراق با سهم ۲۲% افغانستان با سهم ۱۰ %ترکیه با سهم ۴% جمهوری آذربایجان با سهم ۴ %هند، ارمنستان، اسپانیا، بلغارستان و گرجستان با مجموع سهم ۷%بوده اند.

الیاف و دسته الیاف پلی پروپیلن
مجموع صادرات الیاف پلی پروپیلن تحت ردیف تعرفه های ۵۵۰۶۴۰۰۰ و ۵۵۰۳۴۰۰۰ و دسته الیاف پلیپ روپیلن تحت ردیف تعرفه ۵۵۰۱۴۰۰۰ به وزن ۱۱۸۳ تن و ارزش ۱/۶ میلیون دلار ، طی سال ۱۴۰۰ به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل است:

کشورهای مقصد صادراتی برای الیاف پلی پروپیلن طی سال ۱۴۰۰، به ترتیب کشورهای ایتالیا، ترکیه، روسیه، جمهوری چک، امارات متحده عربی، آلمان، عراق و افغانستان بوده اند.

صادرات الیاف اکریلیک
مجموع صادرات الیاف اکریلیک تحت ردیف تعرفه های ۵۵۰۳۳۰۰۰ و ۵۵۰۶۳۰۰۰ طی سال ۱۴۰۰ معادل ۸۷ تن و به ارزش ۲۵۸ هزار دلار (حدود ۳ دلاربه ازای هر کیلوگرم) به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل است؛ الزم به توضیح است صادرات انواع تاو و تاپس اکریلیک طی این سال انجام نشده است.

سهم عمده الیاف اکریلیک ایرانی در سال ۱۴۰۰ به افغانستان صادر شده است و تنها بخش کوچکی معادل ۱ درصد نیز به کشور عراق صادر گردید.

 

صادرات الیاف پنبه
مجموع ۳۳۵ تن صادرات الیاف پنبه ایرانی تحت ردیف تعرفه های ۵۲۰۱ ، ۵۲۰۲ و ۵۲۰۳ طی سال ۱۴۰۰ به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل بوده است:

کشورهای مقصد صادراتی برای الیاف پنبه ایرانی طی سال ۱۴۰۰ ،به ترتیب کشورهای ترکیه با سهم ۹۸ درصدی، کویت، عراق و اتریش با مجموعا ۲ درصد بودهاند. همانطور که ملاحظه می کنید؛ از آنجایی که کشورمان بیش از نیمی از نیاز داخلی خود به الیاف پنبه را عموما از طریق واردات تأمین میکند؛ صادرات این الیاف نیز قابل چشم پوشی بوده و سهم کوچکی را نسبت به کل صادرات دارند.

صادرات الیاف پشم
مجموع ۴۵۳۹ تن انواع الیاف پشم ایرانی )پشم شور و ناشور، کرک و …( تحت ردیف تعرفههای ۵۱۰۱ ، ۵۱۰۲ تا ۵۱۰۵ با میانگین قیمت ۲/۳۸ دلار به ازای هر کیلوگرم طی سال ۱۴۰۰ صادر گردیده که توزیع این صادرات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل بوده است:

کشورهای مقصد صادراتی برای الیاف پشم ایرانی طی سال ۱۴۰۰ ،به ترتیب کشورهای هند با ۶۸ درصد، چین با ۱۴ درصد، افغانستان با ۱۱ درصد و سایر کشورهایی نظیر پاکستان، ایتالیا، ترکیه و انگلستان با مجموعا حدود ۷ درصد بوده اند.

 

واردات مواد اولیه
واردات چیپس نساجی
انواع گرانول پل یاستر و پلی پروپیلن نوع نساجی و چیپس پلی آمید ۶ و ۶۶ در سال ۱۴۰۰ به کشور وارد شده است که جزئیات آن به شرح ذیل میباشد:

واردات چیپس پلیاستر نساجی
مجموع ۷۳,۸۲۶ تن چیپس پلیاستر نوع نساجی تحت ردیف تعرفه های ۳۹۰۷۶۱۱۰ و ۳۹۰۷۶۹۱۰ در سال ۱۴۰۰ به کشور وارد شده که جزئیات این میزان واردات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل میباشد:

عمده کشورهای واردکننده چیپس پلیاستر به ایران در سال ۱۴۰۰ ،امارات متحده عربی با بیشترین سهم و سپس تایوان، مالزی، چین، هند و ترکیه بوده اند.

واردات چیپس پلی پروپیلن نساجی
آمار واردات گرانول پلی پروپیلن به تفکیک ماهیانه (مجموعا ۱۲۱۳ تن) طی سال ۱۴۰۰ به شرح جدول ذیل می باشد:

از مجموع ۱۲۱۳ تن گرانول پلی پروپیلن نساجی وارد شده به کشور طی این سال، همانطور که مالحظه میکنید؛ چین با سهم ۹۱ درصدی جایگاه اول را بعنوان واردکننده این ماده اولیه به ایران به خود اختصاص داده است.

واردات چیپس نایلون
مجموعا در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۳۶۸ تن چیپس نایلون گرید نساجی مناسب برای تولید الیاف و مصارف نساجی به کشور وارد شده است؛ که تفکیک ماهیانه این میزان بشرح ذیل می باشد

عمده چیپس نایلون نوع نساجی وارده به کشور طی این سال، به ترتیب از مبدأ کشورهای چین با ۷۷ %، کره جنوبی با ۱۱ % و امارات متحده عربی با ۹ % بوده است.

 

واردات الیاف و دسته الیاف پلی استر
مجموعا ۱۱ هزار تن الیاف و دسته الیاف پلی استر طی سال ۱۴۰۰ تحت ردیف تعرفه های ۵۵۰۱۲۰۰۰ ،۵۵۰۳۲۰۰۰ و ۵۵۰۶۲۰۰۰ به کشور وارد شده است؛ که تفکیک ماهیانه آن به شرح ذیل است:

کشورهای امارات متحده عربی با سهم ۴۴ %، چین با سهم ۲۷ %و کره جنوبی با سهم ۸ % عمده ترین کشورهای صادرکننده الیاف پلی استر به ایران طی این سال به حساب می آیند.

واردات الیاف اکریلیک
طی سال ۱۴۰۰ ،مجموعا ۳۳۷۹۵ تن الیاف اکریلیک تحت ردیف تعرفه های ۵۵۰۳۳۰۰۰ و ۵۵۰۶۳۰۰۰ به کشور وارد شده است. آمار واردات این الیاف به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل است:

کشورهای آلمان با سهم ۴۰ % ترکیه با سهم ۳۷ % و چین با سهم ۱۲%بیشترین سهم را در واردات الیاف اکریلیک به ایران طی سال ۱۴۰۰ داشته اند

واردات دسته الیاف اکریلیک
جدول واردات ۳۳,۶۹۲ تن تاو (دسته الیاف) اکریلیک طی سال ۱۴۰۰ به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

عمده کشورهای واردکننده تاو و تاپس اکریلیک به ایران طی سال ۱۴۰۰ ترکیه با سهم ۸۵% آلمان با سهم ۷ %و چین با سهم ۵ %بوده اند.

 

واردات الیاف و دسته الیاف پلی پروپیلن

طی سال ۱۴۰۰ واردات دسته الیاف پلی پروپیلن با ردیف تعرفه ۵۵۰۱۴۰۰۰ انجام نشده و آمار واردات ۱۱۴ تن الیاف پلی پروپیلن تحت ردیف تعرفه های ۵۵۰۳۴۰۰۰ و ۵۵۰۶۴۰۰۰ به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

کشورهای صادرکننده الیاف پلی پروپیلن به ایران به ترتیب ترکیه با سهم ۷۳% آلمان با سهم ۱۷ %و انگلستان با سهم ۱۰% بوده اند.

واردات الیاف ویسکوز
آمار واردات الیاف ویسکوز تحت ردیف تعرفه ۵۵۰۴۱۰۰۰ طی سال ۱۴۰۰ به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل است. مجموعا ۴۴۰۰۰ تن الیاف ویسکوز ریون با میانگین قیمت ۲.۲۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در این سال به کشور وارد شده است.

کشورهای اصلی صادرکننده الیاف ویسکوز به ایران همانطور که در شکل ذیل ملاحظه می فرمایید؛ به ترتیب چین با سهم ۴۶ % امارات متحده عربی با سهم ۳۸ %مالزی با سهم ۷ %و اندونزی و تایوان با مجموع سهم ۸ %بوده اند.

واردات الیاف پنبه
طی سال ۱۴۰۰ ،مجموعا ۸۷,۵۵۹ تن الیاف پنبه تحت ردیف تعرفه های ۵۲۰۱ ،۵۲۰۲ و ۵۲۰۳ و میانگین قیمت ۲/۵ دلار به ازای هر کیلوگرم، به کشور وارد شده است. آمار واردات این الیاف به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل است:

ازبکستان در صادرات پنبه به ایران بیشترین سهم با سهم ۴۴% را داشته و پس از آن به ترتیب امارات متحده عربی با سهم %۱۹ ، تاجیکستان با سهم ۱۶% ترکیه با سهم ۱۱ % و روسیه با سهم ۶ %تأمین کنندگان اصلی پنبه وارداتی ایران بحساب می آیند.

واردات الیاف پشم
در سال ۱۴۰۰ ،مجموعا ۳۰۱۶ تن الیاف پشم از طریق واردات و با میانگین قیمت ۶ دلاربه ازای هر کیلوگرم تأمین شده است که آمار این میزان واردات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل است:

این میزان پشم وارداتی طی سال ۱۴۰۰ به ترتیب از کشورهای نیوزیلند با سهم ۳۷ % امارات متحده عربی با سهم ۲۳% اروگوئه با سهم ۱۰% فرانسه با سهم ۸ % آلمان با سهم ۸ %و استرالیا  با سهم ۷ % تأمین شده است.

واردات الیاف ابریشم
طی سال ۱۴۰۰ مجموعا ۳۴۴ تن الیاف ابریشم خام (نتابیده) تحت ردیف تعرفه ۵۰۰۲۰۰۰۰ با میانگین قیمت حدودا ۳۸ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشور وارد شده که جزئیات این میزان واردات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

بخش عمده الیاف ابریشم وارداتی به ایران طی این سال از طریق امارات متحده عربی، ازبکستان و جمهوری آذربایجان تأمین شده است.

• بخش دوم: واردات و صادرات انواع نخ

واردات نخ های ریسیده شده
واردات نخ پنبه کارد و شانه

طی سال ۱۴۰۰ مجموعا ۱۸,۷۳۸ تن نخ پنبه ریسیده شده کارد و شانه تحت ردیف تعرفه های۵۲۰۵ ،۵۲۰۶ و ۵۲۰۷ به کشور وارد شده است؛ صادرکنندگان اصلی نخ پنبه به ایران در این سال به ترتیب کشورهای ازبکستان با سهم ۳۳% امارات متحده عربی با سهم ۲۶ %ترکیه با سهم ۱۴ %چین با سهم ۱۲%هندوستان با سهم ۸ %و ترکمنستان با سهم ۲ %بوده اند.

واردات نخ پشمی
مجموعا ۴۴ تن نخ پشمی طی سال ۱۴۰۰ تحت ردیف تعرفه ۵۱۰۷ از کشور مغولستان به ایران وارد شده است.

واردات نخ اسپان پلیاستر
۳۲۱۷ تن نخ اسپان پلی استر تحت ردیف تعرفه های ۵۵۰۹۲۱۰۰ و ۵۵۰۹۲۲۰۰ در سال ۱۴۰۰ با میانگین ارزش ۱/۸ دلار به ازای هر کیلوگرم از کشورهای چین، امارات متحده عربی و هند به کشور وارد شده است؛ میتوان چین را با سهم ۸۷ درصدی بزرگترین تأمین کننده نخ اسپان پلی استر در سال ۱۴۰۰ بحساب آورد. جزئیات این میزان واردات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل است:

واردات نخ های مخلوط ریسیده شده با پلی استر
طی سال ۱۴۰۰ ،مجموعا ۲۰۸۰ تن نخ ریسیده شده از مخلوط الیاف پلی استر – پنبه، پلی استر – ویسکوز و … تحت ردیف تعرفه های ۵۵۰۹۵۱۰۰ ،۵۵۰۹۵۳۰۰ و ۵۵۰۹۵۹۰۰ به کشور وارد شده است؛ هند و ترکیه دو منبع اصلی تأمین نخهای مخلوط با پلی استر ریسیده شده طی سال ۱۴۰۰ بوده اند

واردات نخ های ویسکوز ریون ریسیده شده
طی سال ۱۴۰۰ ،۹۸۸ تن نخ ریسیده شده از الیاف ویسکوز ریون (یک ال و چندال) تحت ردیف تعرفه های ۵۵۱۰۱۱۰۰ و ۵۵۱۰۱۲۰۰ به ارزش میانگین ۳/۳ دلاربه ازای هر کیلوگرم به ترتیب از کشورهای هند با سهم ۶۸ % چین با سهم ۲۰% ترکیه با سهم %۶ امارات متحده عربی با سهم ۴ % و آلمان با سهم ۲ %وارد شده است.

واردات نخ های ریسیده شده از نایلون
طی سال ۱۴۰۰ ،میزان ۱۰۶ تن نخ یک لا و چندلا از الیاف غیریکسره نایلون تحت ردیف تعرفه های ۵۵۰۹۱۱۰۰ و ۵۵۰۹۱۲۰۰ با میانگین ارزش ۱/۹۵ دلار به ازای هر کیلوگرم از کشورهای چین و ترکیه به ایران وارد شده است.

 

واردات سایر نخهای مصنوعی منحصرا مخلوط با پنبه و سایر نخهای مخلوط
مجموعا حدود ۵۰ تن نخ ریسیده شده مخلوط تحت ردیف تعرفه ۵۵۰۹۹۲۰۰ و ۵۵۰۹۹۰۰ با میانگین ارزش ۱۰ دلار به ازای هر کیلوگرم از کشورهای گرجستان و ترکیه به کشور وارد شده است.

 

واردات نخهای یک لا و چندلا اکریلیک
طی سال ۱۴۰۰ ،میزان ۱۲۱۷ تن نخ ریسیده شده چند لای اکریلیک تحت ردیف تعرفه ۵۵۰۹۳۲۰۰ با ارزش حدودا ۵ دلار به ازای هر کیلوگرم، از کشور ترکیه به ایران وارد شده است؛ تفکیک ماهیانه این میزان واردات بشرح ذیل می باشد:

واردات نخ های مخلوط اکریلیک با پشم، پنبه و ….
طی سال ۱۴۰۰ مجموعا حدود ۵۴ تن نخ مخلوط ریسیده شده از الیاف اکریلیک با پشم، پنبه و … تحت ردیف تعرفه های ۵۵۰۹۶۱۰۰ ، ۵۵۰۹۶۲۰۰ و ۵۵۰۹۶۹۰۰ با میانگین ارزش ۵/۲ دلار به ازای هر کیلوگرم از کشورهای ترکیه با سهم ۵۶ % هند با سهم ۳۷ % و ایتالیا با سهم حدودا ۷ %به ایران وارد شده است.

 

واردات انواع نخ فیلامنتی
واردات نخ فیلامنت نایلونی
طی سال ۱۴۰۰ ،میزان ۱۱,۲۱۷ تن نخ نایلون فیلامنتی تحت ردیف تعرفه های ۵۴۰۲۱۹۱۰ ،۵۴۰۲۱۹۲۰ ،۵۴۰۲۴۵۰۰ و ۵۴۰۲۵۱۰۰ با میانگین ارزش ۳/۸ دلار به ازای هر کیلوگرم از کشورهای امارات متحده عربی با سهم ۶۲ % گرجستان با سهم ۲۹ %چین با سهم حدودا ۵ %و سنگاپور با سهم حدودا ۳/۵%به ایران وارد شده که جزئیات این میزان واردات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

واردات نخ فیلامنتی ویسکوز ریون
طی سال ۱۴۰۰، حدود ۳۶۵ تن نخ فیلامنت ویسکوز با میانگین ارزش ۳/۹ دلار به ازای هر کیلوگرم از کشورهای هند با سهم %۶۱ ترکیه با سهم ۲۱%چین و امارات هر کدام با سهم ۸ % و آلمان با سهم ۲ %به ایران وارد شده است. آمار واردات این نخ به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل است:

واردات نخ فیلامنتی پلی پروپیلن
در سال ۱۴۰۰ تنها ۳۲ تن نخ فیلامنت پلی پروپیلن تحت ردیف تعرفه ۵۴۰۲۴۸۰۰ با میانگین ارزش حدود ۲ دلار به ازای هر کیلوگرم از دو کشور چین و ترکیه به کشور وارد شده است.

واردات نخ فیلامنتی پلی استر
در سال ۱۴۰۰ ،حدودا ۷۱۳،۷ تن نخ فیلامنتی پلی استر (نیمه آرایش یافته و کامال آرایش یافته) تحت ردیف تعرفه های ۵۴۰۲۴۶۰۰ ، ۵۴۰۲۵۲۰۰ و ۵۴۰۲۶۲۰۰ با میانگین ارزش ۱/۵ دلار به ازای هر کیلوگرم از کشورهای چین با سهم ۸۴ %ترکیه با سهم ۶ % آلمان با سهم ۴% امارات متحده عربی و عمان هر یک با سهم ۳ % به ایران وارد شده است، جزئیات این میزان واردات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل میباشد:

واردات انواع نخهای تکسچره نایلون، پلی استر، پلی استر و سایر نخهای تکسچره
مجموعا میزان ۱۲۹۰۰ تن نخ تکسچره تحت ردیف تعرفه های ۵۴۰۲۳۱۰۰ تا ۵۴۰۲۳۹۰۰ به ایران وارد شده است؛ چین کشور اصلی واردکننده نخ های تکسچره به ایران در این سال بوده است.

صادرات انواع نخ

صادرات نخ های ریسیده شده
صادرات نخ پنبه ای کارد و شانه
طی سال ۱۴۰۰ صادرات قابل توجهی برای نخ پنبه کارد و شانه صورت نگرفته و تنها ۴/۷ تن نخ پنبه ریسیده شده کارد و شانه تحت ردیف تعرفه های۵۲۰۵ ،۵۲۰۶ و ۵۲۰۷ به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان با میانگین ارزش حدودا ۱/۵ دلار به ازای هر کیلوگرم صادر شده است.

صادرات نخ پشمی
در سال ۱۴۰۰ صادرات نخ پشمی از ایران انجام نشده است.
صادرات نخ اسپان پلی استر تن نخ اسپان پلی استر تحت ردیف تعرفه های ۵۵۰۹۲۱۰۰ و ۵۵۰۹۲۲۰۰ در سال ۱۴۰۰ با میانگین ارزش ۲ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشورهای ترکیه، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان و …. صادر شده است.

صادرات نخ های مخلوط ریسیده شده با پلی استر
طی سال ۱۴۰۰، تنها ۴/۲ تن نخ ریسیده شده از مخلوط الیاف پلی استر با سایر الیاف تحت ردیف تعرفه ۵۵۰۹۵۹۰۰ با میانگین ارزش ۱/۵ دلار به ازای هر کیلوگرم به افغانستان صادر شده است.
صادرات نخ های ویسکوز ریون ریسیده شده
طی سال ۱۴۰۰ ،هیچگونه صادرات نخ ویسکوز ریون ریسیده شده انجام نشده است.
صادرات نخهای ریسیده شده از نایلون
طی سال ۱۴۰۰ ،تنها ۴/۲ تن نخ از الیاف غیریکسره نایلون تحت ردیف تعرفههای ۵۵۰۹۱۲۰۰ با میانگین ارزش ۲/۳ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشور افغانستان صادر شده است.

صادرات سایر نخ های مصنوعی منحصرا مخلوط با پنبه و سایر نخهای مخلوط
۱۷۹ تن نخ ریسیده شده مخلوط تحت ردیف تعرفه ۵۵۰۹۹۰۰ با میانگین ارزش ۲/۲ دلار به ازای هر کیلوگرم به ترتیب به کشورهای ترکمنستان با سهم ۳۴ % عراق با سهم ۳۰ % جمهوری آذربایجان با سهم ۲۹% افغانستان با سهم ۶ % و گرجستان صادر شده است.

صادرات نخ تک لا و چندلایی اکریلیک
طی سال ۱۴۰۰، حدودا ۳۰۰۹ تن نخ اکریلیک ریسیده شده تحت کد تعرفه ۵۵۰۹۳۲۰۰ با ارزش میانگین ۲/۹ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشورهای عراق  ۷۴ % و افغانستان ۲۵ % صادر شده است. آمار این میزان واردات به تفکیک ماهیانه بشرح ذیل است:

بعلاوه طی این سال حدود ۴۵ تن نخ اکریلیک مخلوط نیز تحت ردیف تعرفه ۵۵۰۹۶۹۰۰ با ازش میانگین ۱/۱۵ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشورهای ترکمنستان و پاکستان صادر شده است.

صادرات انواع نخ فیلامنتی
صادرات نخ فیلامنت نایلونی
طی سال ۱۴۰۰ ،مجموعا ۴۱ تن نخ نایلون فیلامنتی تحت ردیف تعرفه های ۵۴۰۲۴۵۰۰ و ۵۴۰۲۵۱۰۰ با میانگین ارزش ۱/۲۵ دلار به ازای هر کیلوگرم به ترتیب میزان صادرات انجام شده به کشورهای پاکستان، عراق، تاجیکستان و ترکمنستان صادر شده است.

صادرات نخ فیلامنتی ویسکوز ریون
طی سال ۱۴۰۰ ،مجموعا ۱۰/۲ تن فیلامنت ویسکوز ریون به ارزش میانگین ۳ /۳ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشورهای عراق، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان صادر شده است.
صادرات نخ فیلامنتی پلی پروپیلن
در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵۵ تن فیلامنت پلی پروپیلن تحت ردیف تعرفه های ۵۴۰۲۴۸۰۰ ،۵۴۰۲۵۳۰۰ و ۵۴۰۲۶۳۰۰ با ارزش
میانگین ۱/۵ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشورهای افغانستان با سهم ۷۱ % ترکمنستان با سهم ۱۴ %عراق با سهم ۱۳% و ازبکستان با سهم ۲ % صادر شده است.

 

صادرات نخ فیلامنتی پلیاستر
طی سال ۱۴۰۰ ،مجموعا ۱۳۲۸ تن فیلامنت نیمه آرایش یافته و کامال آرایش یافته پلی استر تحت ردیف تعرفه های ۵۴۰۲۴۶۰۰، ۵۴۰۲۵۲۰۰ و ۵۴۰۲۶۲۰۰ با ارزش میانگین ۱/۵ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشورهای سوریه، ترکیه و عراق صادر شده است.

صادرات انواع نخ تکسچره
طی سال ۱۴۰۰ حدود ۴۶۰۰ تن انواع نخ تکسچره از جنس پلی استر، پلی پروپیلن، نایلون و … تحت ردیف تعرفه های ۵۴۰۲۳۱۰۰، ۵۴۰۲۳۳۰۰ ،۵۴۰۲۳۴۰۰ و ۵۴۰۲۳۹۰۰ با ارزش میانگین ۱/۶ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشورهای صادر شده است. آمار این میزان صادرات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل است:

بخش سوم: واردات و صادرات انواع پارچه

واردات انواع پارچه:
واردات پارچه پنبه های تار و پودباف
در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۱۰،۶۰۱ تن پارچه پنبه ای تار و پود باف با میانگین ارزش ۳/۷ دلار به ازای هر کیلوگرم تحت ردیف تعرفه های ۵۲۰۸ و ۵۲۰۹ به کشور وارد شده که آمار واردات آن به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

کشورهای اصلی واردکننده پارچه پنبه ای به ایران طی سال ۱۴۰۰ کشورهای ترکمنستان با سهم ۶۰ % ترکیه با سهم ۱۹ % چین با سهم ۱۰ % و امارات متحده عربی با سهم ۹ %بوده اند.

 

واردات پارچه تار و پودباف پنبه ای مخلوط با الیاف سنتتیک
در سال ۱۴۰۰ مجموع ۳۵۲ تن پارچه پنبه ای تار و پود باف با میانگین ارزش ۶ دلار به ازای هر کیلوگرم تحت ردیف تعرفه های ۵۲۱۱ و ۵۲۱۰ به کشور وارد شده که آمار واردات آن به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

کشورهای اصلی واردکننده پارچه پنبه ای مخلوط با الیاف سینتتیک به ایران طی سال ۱۴۰۰،کشورهای چین با سهم ۴۷ % امارات متحده عربی با سهم ۳۵ % ترکیه با سهم ۱۵ %و هند با سهم ۳ % بوده اند.

سایر پارچه های تار و پودباف از پنبه تحت ردیف تعرفه ۵۲۱۲ در سال ۱۴۰۰ به ایران وارد شده که کل این میزان ۱/۴ تن بوده که از کشور ترکیه طی ماه شهریور به ایران وارد شده است.

واردات پارچه های تارو پود باف تهیه شده از نخهای فیلامنت
در سال ۱۴۰۰ مجموع ۷۴،۵۶۹ تن پارچه تار و پود باف فیلامنت با میانگین ارزش ۶ دلار به ازای هر کیلوگرم تحت ردیف تعرفه های ۵۴۰۷ و ۵۴۰۸ به کشور وارد شده که آمار واردات آن به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

کشورهای اصلی واردکننده پارچه تارو پودی تهیه شده از نخ فیلامنت به ایران طی سال ۱۴۰۰ ،کشورهای امارات متحده عربی با سهم ۵۹% چین با سهم ۳۵ % و ترکیه با سهم ۶ % بوده اند.

 

واردات پارچه های تار و پود باف تهیه شده از نخهای مصنوعی ریسیده شده
در سال ۱۴۰۰ مجموع ۳۳۰۳ تن پارچه تار و پود باف تهیه شده از نخهای ریسیده شده از الیاف مصنوعی با میانگین ارزش ۶/۴ دلار به ازای هر کیلوگرم، تحت ردیف تعرفه های ۵۵۱۲ ،۵۵۱۳ ،۵۵۱۴ ،۵۵۱۵ و ۵۵۱۶ کشور وارد شده که آمار واردات آن به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

عمده این پارچه های تار و پود باف مصنوعی از کشورهای ترکیه با سهم ۶۹ % چین با سهم ۲۴% و امارات متحده عربی با سهم %۷ به ایران وارد شده است:

واردات پارچه های تار و پود باف مخمل و پلوش
مجموع ۲۵۸۹ تن پارچه مخمل تار و پود باف تحت ردیف تعرفه ۵۸۰۱ طی سال ۱۴۰۰ با میانگین ارزش ۴/۵ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشور وارد شده است. عمده این پارچه ها از ترکیه و امارات متحده به کشور وارد شده است.

پارچه های حوله باف تاری پودی
مجموع ۱۷۲ تن پارچه حوله باف تاری پودی تحت ردیف تعرفه ۵۸۰۲ طی سال ۱۴۰۰ با میانگین ارزش ۴/۶ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشور وارد شده است. عمده این پارچه ها از چین و ترکیه به کشور وارد شده است.

واردات پارچه های تار و پود باف بخصوص (پارچه های توری، گاز، دانتل، گلدوزی شده، روبان و …)
مجموع  ۵۳۵۱ تن پارچه حوله باف تاری پودی تحت ردیف تعرفه ۵۸۰۳ ،۵۸۰۴……. ،۵۸۱۱ طی سال ۱۴۰۰ با میانگین ارزش ۴/۵ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشور وارد شده است. عمده این پارچه ها از کشورهای چین و ترکیه به کشور وارد شده است.

واردات پارچه های پشمی تار و پود باف
مجموعا ۵۳/۶ تن پارچه تار و پود باف پشمی تحت ردیف تعرفه های ۵۱۱۱ و ۵۱۱۲ طی سال ۱۴۰۰ با میانگین ارزش ۴۷ دلار به ازای هر کیلوگرم از مبدأ کشورهای ایتالیا با سهم ۴۶ % ترکیه با سهم ۴۳% و چین با سهم ۱۱ %به کشور وارد شده است.

 

واردات پارچه های فنی (از قبیل پوششهای دیواری، پارچه های استخوانبندی، کرباس نقاشی، پارچه های سیلیکاته، پارچه های بسته بندی و …) -فصل ۵۹
در سال ۱۴۰۰ ،میزان ۱۹,۷۰۰ تن پارچه فنی به ارزش میانگین ۴.۱ دلار به ازای هر کیلوگرم از کشورهای چین با سهم ۵۹% امارات متحده عربی با سهم ۱۸% و ترکیه با سهم ۱۱% به کشور وارد شده است.

واردات پارچه های حلقوی باف (فصل ۶۰ 🙂
کلیه پارچه های حلقوی باف (تاری و پودی) با ردیف تعرفه های زیر مجموعه فصل ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات به کشور وارد می شوند. آمار واردات این نوع پارچه ها طی سال ۱۴۰۰ ،به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

صادرات انواع پارچه

صادرات پارچه پنبه ای تار و پود باف
صادرات پارچه پنبهای تار و پود باف (مجموعا ۱۳۰ تن) تحت ردیف تعرفه های ۵۲۰۸ و ۵۲۰۹ طی سال ۱۴۰۰ به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل میباشد:

بازارهای مقصد صادراتی برای پارچه پنبه ای تار و پودباف ایرانی، به ترتیب ارمنستان و عراق بوده اند.

صادرات پارچه تار و پودباف پنبه ای مخلوط با الیاف سنتتیک
در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۳۷ تن پارچه پنبه ای تار و پود باف با میانگین ارزش ۳ دلار به ازای هر کیلوگرم تحت ردیف تعرفه های ۵۲۱۱ و ۵۲۱۰ از کشورهای افغانستان، عراق و ارمنستان کشور وارد شده که آمار صادرات آن به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

سایر پارچه های تار و پودباف پنبه ای با ردیف تعرفه ۵۲۱۲ به میزان ۳/۷ تن به جمهوری آذربایجان و عراق صادر شده است.

صادرات پارچه های تارو پود باف تهیه شده از نخ های فیلامنت
در سال ۱۴۰۰ مجموع ۹۷۳۸ تن پارچه تاروپودباف تهیه شده از نخهای فیلامنت با میانگین ارزش ۲/۱ دلار به ازای هر کیلوگرم تحت ردیف تعرفه های ۵۴۰۷ و ۵۴۰۸ به کشور وارد شده که آمار صادرات آن به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

همانطور که ملاحظه میکنید به ترتیب کشورهای عراق ۴۳ % جمهوری آذربایجان ۳۲ % افغانستان ۸ %و ارمنستان  ۶ % بازارهای اصلی صادراتی پارچه های تار و پودی فیلامنت ایرانی در سال ۱۴۰۰ بوده اند.

صادرات پارچه های تار و پود باف تهیه شده از نخ های مصنوعی ریسیده شده
در سال ۱۴۰۰ مجموع ۱۹۹۴ تن پارچه تار و پود باف مصنوعی با میانگین ارزش ۳/۷ دلار به ازای هر کیلوگرم، تحت ردیف تعرفه های ۵۵۱۲ ،۵۵۱۳ ،۵۵۱۴ ،۵۵۱۵ و ۵۵۱۶ از کشور صادر شده که آمار صادرات آن به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

بازارهای اصلی صادراتی پارچه های تار و پود باف مصنوعی ایرانی در سال ۱۴۰۰ به ترتیب کشورهای عراق با سهم ۸۶% و جمهوری آذربایجان با سهم ۹ %بوده اند.

 

صادرات پارچه های تار و پود باف مخمل و پلوش
مجموع ۶۲۶ تن پارچه مخمل تار و پودباف تحت ردیف تعرفه ۵۸۰۱ طی سال ۱۴۰۰ با میانگین ارزش ۳/۸ دلار به ازای هر کیلوگرم از کشور صادر شده است. آمار صادرات این پارچه ها به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد.

عمده این پارچه ها به کشور عراق با سهم ۸۷% صادر شده است.

صادرات پارچه های حوله باف تاری پودی
مجموع  ۲۹ تن پارچه حوله باف تاری پودی تحت ردیف تعرفه ۵۸۰۲ طی سال ۱۴۰۰ با میانگین ارزش ۲/۸ دلار به ازای هر کیلوگرم از کشور صادر شده است.

بازارهای صادراتی اصلی این نوع پارچه ها کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و افغانستان بوده اند.

صادرات پارچه های تار و پود باف مخصوص (پارچه های توری، گاز، دانتل، گلدوزی شده، روبان و …)
مجموع  ۱۹۳۴ تن پارچه تاری پودی با مصارف خاص تحت ردیف تعرفه ۵۸۰۳ ،۵۸۰۴ ……. ،۵۸۱۱ طی سال ۱۴۰۰ با میانگین ارزش ۳/۹ دلاربه ازای هر کیلوگرم از کشور صادر شده است. آمار صادرات پارچه های مذکور به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

بازارهای اصلی صادراتی برای پارچه های تاری پودی با مصارف خاص، به ترتیب کشورهای عراق با سهم ۲۵ % پاکستان با سهم %۲۲ جمهوری آذربایجان با سهم ۱۷ % افغانستان با سهم ۱۲% و ترکیه با سهم ۱۱%بوده اند

صادرات پارچه های پشمی تار و پود باف
در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۲/۱ تن پارچه پشمی تار و پودباف تحت ردیف تعرفه های ۵۱۱۱ و ۵۱۱۲ به کشور عراق صادر شده است.

صادرات پارچه های فنی (از قبیل پوششهای دیواری، پارچه های استخوان بندی، کرباس نقاشی، پارچه های سیلیکاته، پارچه های بسته بندی و …فصل ۵۹)
مجموعا در سال ۱۴۰۰ ،۳۱۶۷ تن انواع پارچه های فنی تحت ردیف تعرفه فصل ۵۹ از ایران به کشورهای ترکیه ۳۹ % جمهوری آذربایجان ۲۰ % عراق ۱۹% ترکمنستان ۶% قزاقستان ۶ % و امارات متحده عربی ۴ % صادر گردیده است.

صادرات پارچه های حلقوی باف (فصل ۶۰)
طی سال ۱۴۰۰ ،مجموعا ۲۹۹ تن پارچه حلقوی باف تاری و پودی تحت ردیف تعرفههای فصل ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات به ترتیب به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، ترکیه و ارمنستان صادر شده اند

فصل چهارم: واردات و صادرات آوات، نمد، منسوجات نبافته، نخ های ویژه، ریسمان و طناب (فصل ۵۶) واردات انواع آوات، نمد، منسوجات بی بافت و نخ های ویژه

واردات آوات
طی سال ۱۴۰۰، میزان ۲۸۳۰ تن آوات نسجی با ارزش میانگین ۱۱/۷ دلار به ازای هر کیلوگرم تحت ردیف تعرفه ۵۶۰۱ به ترتیب از کشورهای سوئیس، امارات، ترکیه و هلند به کشور وارد شده است؛ آمار این میزان واردات به تفکیک ماهیانه بشرح ذیل است:

واردات نمد
طی سال ۱۴۰۰ ،حدود ۴۰ تن انواع نمد (آغشته، پوشانده شده، سوزن زده و …) تحت ردیف تعرفه ۵۶۰۲ به ترتیب از کشورهای چین، هند و ترکیه به ایران وارد شده است. آمار این میزان واردات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل است:

واردات انواع منسوجات نبافته
طی سال ۱۴۰۰ ،حدود ۲۹۲۱ تن منسوجات بی بافت (اعم از اسپان باند، اسپان لیث، سوزنی و ….) تحت ردیف تعرفه ۵۶۰۳ به ترتیب از کشورهای ترکیه با سهم ۴۰% ایتالیا با سهم ۲۷ % امارات متحده عربی با سهم ۱۷ % و چین با سهم ۱۵% با میانگین ارزش ۴/۲ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشور وارد شده است.

واردات انواع نخهای ویژه (از جمله ریسمان ماهیگیری، نخ بخیه، نخهای نسجی پوشش داده شده با مواد پالستیکی برای تولید نخ راکت و …)
طی سال ۱۴۰۰ ،حدود ۴۴۷ تن نخهای ویژه تحت ردیف تعرفه ۵۶۰۴ با میانگین ارزش ۴/۲ دلاربه ازای هر کیلوگرم به ترتیب از کشورهای چین با سهم ۸۰،%امارات متحده عربی با سهم ۱۵% و ترکیه با سهم ۵ % به ایران وارد شده است.

صادرات انواع آوات، نمد، منسوجات بی بافت و نخ های ویژه

• صادرات آوات
طی سال ۱۴۰۰ مجموع ۳۲ تن آوات نساجی تحت ردیف تعرفه ۵۶۰۱ به کشورهای افغانستان، عراق و ارمنستان صادر شده است:

صادرات نمد
طی سال ۱۴۰۰ ،میزان ۳۰۲۹ تن انواع نمد (آغشته، پوشانده شده، سوزن زده و …) تحت ردیف تعرفه ۵۶۰۲ به ترتیب به کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان و … صادر شده است. آمار این صادرات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل است:

صادرات منسوجات بی بافت
۱۵۰۸ تن منسوج بی بافت اعم از اسپان باند، اسپان لیث و .. در سال ۱۴۰۰ تحت ردیف تعرفه ۵۶۰۳ با ارزش میانگین ۱/۸ دلار به ازای هر کیلوگرم صادر شده است. کشورهای عراق و تاجیکستان مقاصد اصلی صادراتی این محصول بوده اند.

صادرات نخ های ویژه (از جمله ریسمان ماهیگیری، نخ بخیه، نخ های نسجی پوشش داده شده با مواد پالستیکی برای تولید نخ راکت و..)
طی سال ۱۴۰۰ ،میزان ۹۹۵ تن نخ و ریسمان با کاربردهای ویژه تحت ردیف تعرفه ۵۶۰۴ و ارزش میانگین حدودا ۱/۵ دلار به ازای هر کیلوگرم از ایران به کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و سایر کشورهای همسایه نظیر ازبکستان و تاجیکستان صادر شده است.

• فصل پنجم: واردات و صادرات فرش و انواع کفپوشهای نساجی

واردات فرش و کفپوش های نساجی
واردات فرش دستباف
طی سال ۱۴۰۰ واردات فرش دستباف تحت ردیف تعرفه ۵۷۰۱ به کشور انجام نشده است.
واردات گلیم، سوماک، سجاده و قالیچههای مشابه
طی سال ۱۴۰۰ واردات قالیچههای تحت ردیف تعرفه ۵۷۰۲ به کشور انجام نشده است.

واردات کفپوشهای ماشینی (فرش ماشینی، موکت تافتینگ، چمن مصنوعی و …)
طی سال ۱۴۰۰ مجموعا حدود ۱۴/۵ تن کفپوش ماشینی تحت ردیف تعرفه های ۵۷۰۳ ،۵۷۰۴ و ۵۷۰۵ با مجموع ارزش ۸۸,۶۹۶ دلار (میانگین ارزش ۱ /۶ دلار به ازای هر کیلوگرم) از کشورهای ترکیه و ایتالیا به ایران وارد شده است.

 

صادرات فرش و کفپوشهای نساجی
صادرات فرش دستباف ایرانی
در سال ۱۴۰۰ ،میزان ۴۳۳۹ تن انواع فرش دستباف تحت ردیف تعرفه ۵۷۰۱ با میانگین ارزش ۱۴/۷ دلار به ازای هر کیلوگرم از ایران به اقصی نقاط جهان صادر شده است. بازارهای اصلی صادراتی فرش دستباف ایرانی طی این سال کشورهای آلمان با سهم %۲۱ پاکستان با سهم ۱۹% ژاپن با سهم ۱۱ % آفریقای جنوبی با سهم ۷% امارات متحده عربی با سهم ۶ % و انگلستان با سهم ۵ % بوده اند. آمار این میزان صادرات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل است:

صادرات گلیم، سوماک، سجاده، کارامانی و قالیچه های مشابه
۵۹,۰۶۵ تن انواع گلیم، سوماک و سجاده تحت ردیف تعرفه ۵۷۰۲ با ارزش میانگین ۴ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشورهای عراق با سهم ۳۷% افغانستان با سهم ۲۴% پاکستان با سهم ۹% امارات متحده عربی با سهم ۴ %چین با سهم ۵/۲ % ترکمنستان با سهم ۲ % استرالیا با سهم ۲%و سایر کشورها صادر شده است.

صادرات انواع کفپوشهای منگوله باف (از جمله چمن مصنوعی، موکت تافتینگ و …)
طی سال ۱۴۰۰ میزان ۴۷ تن کفپوش منگوله باف با ارزش میانگین ۲/۳۳ دلار به ازای هر کیلوگرم تحت ردیف تعرفه ۵۷۰۳ به کشورهای ارمنستان با سهم ۲۸ % گرجستان با سهم ۲۱% عراق با سهم ۲۰ % ترکمنستان با سهم ۱۳% افغانستان با سهم %۱۳ و پاکستان با سهم ۵ %صادر شده است.

صادرات انواع کفپوشهای غیرمنگوله باف (کفپوشهای نمدی)
طی سال ۱۴۰۰ میزان ۲۴,۲۰۹ تن کفپوشهای نمدی تحت ردیف تعرفه ۵۷۰۴ و با میانگین ارزش ۰/۷۲ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشورهای افغانستان با سهم ۵۶% عراق با سهم ۳۱% ترکمنستان با سهم ۶ %پاکستان با سهم ۳/۵% و عمان با سهم ۱/۵% صادر شده است.

صادرات سایر فرشها و کفپوشهای نساجی
طی سال ۱۴۰۰، میزان ۷۵۴۶ تن کفپوش نساجی با ردیف تعرفه ۵۷۰۵ با ارزش میانگین ۳ دلار به ازای هر کیلوگرم به کشورهای عراق با سهم ۳۶/۵ % پاکستان با سهم ۱۹/۵ % قزاقستان با سهم ۱۶% افغانستان با سهم ۱۴% ترکمنستان با سهم ۹% امارات متحده عربی با سهم ۲ % و سایر کشورها صادر شده است. آمار این میزان صادرات به تفکیک ماهیانه به شرح ذیل می باشد:

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×