اخبار نساجی

در جایگاه های سوخت پول نپردازید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

در جایگاه های سوخت پول نپردازید

طرح پرداخت الکترونیک وجه سوخت به عنوان مرحله سوم کارت هوشمند سوخت با نام “کیف پول الکترونیک” از دی ۸۹ در کشور اجرایی شد؛ که تنها شامل ۳ درصد از تراکنش‌های پرداخت هزینه سوخت است.

به گزارش بی باک به نقل از شانا ، این طرح که در ابتدا به صورت آنلاین و پس از آن به صورت آفلاین در جایگاه ها اجرایی شد، هم اکنون در تمامی جایگاه های عرضه سوخت کشور در دسترس است، اما با وجود مزیت های فراوان از جمله کاهش زمان انتظار خودروها در جایگاه ها، تنها حدود ۳ درصد از تراکنش های پرداخت هزینه سوخت را به خود اختصاص داده است که در بیشتر موارد شامل پرداخت هزینه سوختگیری با حجم بالاست.

بی استقبالی که نمی توان دلیل واضح و روشنی برای آن بیان کرد، اما یک دلیل کم اهمیت و ساده، نا آشنایی و کم عادتی به پرداخت های الکترونیک از سوی شهروندان است که اگرچه در سال های اخیر رشد قابل توجهی یافته است، اما هنوز به طور کامل و برمبنای اهداف هر طرح در جامعه نهادینه نشده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

* چرا کیف پول الکترونیک؟

پرداخت هزینه سوخت در جایگاه ها از طریق کیف پول الکترونیک نه تنها موجب صرفه جویی در زمان سوختگیری خواهد شد، بلکه صف را در جایگاه ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد.

پرداخت هزینه سوخت از طریق کیف پول الکترونیک همچنین علاوه بر کاهش زمان سوختگیری مزایای دیگری نیز دارد که از جمله آن ها کاهش نقدینگی در اختیار متصدی جایگاه است که امنیت بیشتر او و جایگاه را تضمین خواهد کرد.

بانک ملت به عنوان بانک عامل اجرای این طرح به منظور آشنایی هر چه بیشتر جایگاه داران با مزایای این طرح برای ارائه خدمات آموزشی به تمامی متصدیان جایگاه ها در جهت استفاده صحیح از این سامانه اقدام کرده است.

از طرفی اسکناس یک سند آلوده است که با جابه جائی آن در جایگاه هنگام پرداخت هزینه سوخت، این آلودگی نه تنها چندبرابر می شود،‌ بلکه چندین برابر فضاهای عمومی دیگر این آلودگی ها افزایش و انتشار می یابد.

پول آلوده شده دست به دست شده و این آلودگی در سرتاسر جامعه از کودک و نوجوان و پیر انتشار می یابد.

علاوه بر آن اسکناسی که احتمالا به مواد هیدروکربوری (بنزین و گازوییل) سرریز شده از تلمبه آغشته می شود، به میزان قابل توجهی سطح ایمنی موجود در جایگاه های سوخت را کاهش خواهد داد.

امروزه متوسط عمر اسکناس در کشورهای پیشرفته با به کارگیری به جا و صحیح ابزارهای الکترونیکی به بیش از ۱۰ سال افزایش یافته است، در حالی که این رقم در کشور ما به دلیل استفاده های بی مورد و نابه جا از اسکناس، در گذشته بسیار پائین و در حدود ۳.۵ سال بوده که با فرهنگ سازی های انجام شده این میزان به ۵ سال افزایشه یافته است که این رقم نیز در مقایسه با نرم جهانی آن رقم بسیار پائینی است.

در چنین شرایطی بسیار واضح است که پرداخت نقدی وجه سوخت در جایگاه ها علاوه بر افزایش ریسک خطرپذیری ، هزینه های گزافی را به جامعه تحمیل می کند.

* روش استفاده از کیف پول الکترونیک

استفاده از روش پرداخت الکترونیک وجه سوخت بسیار ساده است؛ صاحب کارت هوشمند سوخت ابتدا کارت خود را در مراکز پشتیبانی کارت هوشمند سوخت، شعب بانک ملت، جایگاه‌های عرضه فرآورده، پذیرنده های فروشگاهی بانک ملت، پایانه‌های حمل‌ونقل یا دفاتر خدمات ارتباطی شارژ می کند که میزان این شارژ از طریق این سیستم تا سقف یک میلیون تومان امکان پذیر است.

پس از شارژ شدن کیف پول الکترونیک (کارت هوشمند سوخت)، صاحب کارت می تواند در هر یک از جایگاه های کشور به میزان اعتبار موجود در کیف پول الکترونیک سوخت دریافت کند و پس از پایان موجودی ، دوباره باید نسبت به شارژ کارت اقدام شود.

بانک ملت به عنوان بانک عامل این طرح، تلاش های زیادی را در جهت فرهنگ سازی آن انجام داد که برای نمونه در ابتدای اجرای این طرح در دی ۸۹، شارژ کیف پول های الکترونیک کارت هوشمند سوخت تنها در داخل شعب این بانک امکان پذیر بود که هم اکنون با تجهیز تمامی کارتخوان های فروشگاهی بانک ملت به امکان شارژ کیف پول الکترونیک، نقش مهمی در ارائه خدمات وسیع تر و فرهنگ سازی بیشتر در این زمینه ایفا کرده است.

همچنین هم اکنون در بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای و مراکز خرید کوچک و بزرگ و حتی ساختمان های دولتی امکان دسترسی به پوزهای بانک ملت وجود دارد و دسترسی به این خدمات بسیار آسان شده است.

پرداخت هزینه سوخت از طریق کیف پول الکترونیک یک کار فرهنگی بلند مدت است که نیاز به همکاری همه نهادهای تاثیرگذار در این حوزه دارد و هم اکنون در جایگاه های شرکتی عرضه فرآورده حداقل یک پوز (پایانه فروش) پرداخت الکترونیک نصب شده است؛ طرحی که به دقت و با پیش بینی های فراوان به منظور عرضه خدمات مناسب به شهروندان اجرایی شده و نیازمند فرهنگ سازی بیشتر به منظور استقبال بیشتر است؛ استقبالی که مزایای کوتاه مدت و بلندمدت فراوانی را برای هموطنان و جامعه به همراه دارد و بی شک منافع اقتصادی و اجتماعی آن نصیب همگان خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×