اخبار نساجی

کیفیت خودروهای داخلی در اردیبهشت

 

کیفیت خودروهای داخلی در اردیبهشت

تازه‌ترین رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی در حالی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام شد که «مونتاژی‌های ژاپنی» باز هم در صدر جدول قرار گرفتند، میانه جدول به «قدیمی‌های ایران خودرو» رسید و انتهای آن نیز همچنان در اختیار «پرایدها» باقی ماند.

به گزارش افکار نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد،در این رده بندی که به اردیبهشت‌ماه مربوط است و ۲۳ خودرو تولید داخل حضور دارند، نیسان تینا همچنان لقب با کیفیت ترین خودرو را حفظ کرده و پراید ۱۳۱ پارس خودرو نیز از جای خود در انتهای جدول تکان نخورده است.

اگر همان معیار قبلی را برای ارزیابی کیفی خودروها در نظر بگیریم، تمام ۲۳ خودرو داخلی ارزیابی شده در اردیبهشت ماه، در دسته «خیلی خوب» جای می‌گیرند و این به آن معناست که از لحاظ آمار شرکت بازرسی، تمام خودروهای تولید داخل در سطح کیفی «خیلی خوب» قرار دارند، حال این خودرو می‌تواند نیسان تینای ۸۰ میلیونی باشد، یا پراید ۱۰ میلیونی.

معیار شرکت بازرسی می‌گوید: هر خودرویی که مجموع نمرات منفی آن بین صفر تا ۱۲۰ باشد، «خیلی خوب» به شمار می‌رود و چون تمام خودروهای ارزیابی شده در اردیبهشت نمره‌ای در این بازه به دست آورده‌اند، پس روی کاغذ باید همه آنها را «خیلی خوب» دانست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این در حالی است که در عالم واقعیت، مصرف‌کنندگان و کارشناسان شاید نظر دیگری دارند و آنها هیچ‌گاه نمی‌پذیرد فلان خودرو مونتاژی ژاپنی با فلان خودروی قدیمی داخلی، کیفیتی یکسان داشته باشد.

در هر حال این شرکت در رده‌بندی اردیبهشت نیز طبق معمول رده‌بندی‌های قبلی، سطح کیفی خودروهای تولیدی در ۹ معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد ارزیابی قرار داده و آنها را بر حسب نمرات منفی کسب شده، رده‌بندی کرده است.

به گفته مسوولان شرکت بازرسی، در مورد معیارهای ۹گانه باید توجه داشت که کسب نمره منفی در این معیارها به معنای وجود ایرادات ایمنی نیست.

مثلا اگر خودرویی در «ترمز» نمره منفی دارد، به آن معنا نیست که ترمز آن عمل نمی‌کند، بلکه دارای یکسری ایرادات غیر ایمنی است.
یا مثلا وجود نمره منفی در معیار نفوذ آب را نباید ورود آب به داخل خودرو به حساب آورد.

آن طور که شرکت بازرسی می‌گوید، خودروهای داخلی پیش از آنکه تحت ارزیابی نهایی قرار گیرند، باید از تست‌های ایمنی به سلامت عبور کنند و در غیر این صورت اصلا به ارزیابی نهایی راه نمی‌یابند و باید برای اصلاح ایرادات موجود، به کارخانه بازگردانده شوند.

ظاهرا وقتی محموله‌ای از خودرویی خاص، دارای مشکل ایمنی باشد، شرکت بازرسی نامه رد آن محموله را به خودروسازان و وزارت صنایع می‌فرستد تا اصلاحات لازم در آنها انجام و از ورود خودروهای ایراددار به بازار جلوگیری شود.

حال اینکه خودروسازان این دغدغه را رعایت می‌کنند و اصلاحات لازم را روی محموله‌های برگشتی انجام می‌دهند، موضوعی که نمی‌توان آن را تایید یا رد کرد.

حتی خود مسوولان شرکت بازرسی نیز در این مورد با اطمینان صحبت نمی‌کنند و می‌گویند وظیفه شان فقط اطلاع‌رسانی است.

به سراغ آمار برویم و با افت و خیز کیفی خودروهای داخلی در اردیبهشت ماه آشنا آگاه شویم.

طبق آمار، رده‌های اول تا چهارم جدول هنوز هم در اختیار ژاپنی‌های مونتاژی است، با این تفاوت که مزدا۳ رفته و مزدا۲ جایش را گرفته است.
پرچمدار سامورایی‌ها نیز همچنان نیسان تینای پارس خودرو است که با کسب نمرات منفی در دو معیار تزئینات و رنگ، صدرنشین به حساب می‌آید.

مزدا۲ نیز که فقط در رنگ نمره منفی دارد، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و این به آن معنا است که فرق آماری تینا و مزدا۲ فقط به معیار «رنگ» مربوط می‌شود.

مزدا۲ تنها خودرویی است که در بخش تزئینات نمره منفی ندارد.
این در حالی است که نیسان ماکسیما به عنوان عضو رده سومی جدول، علاوه بر رنگ در بدنه و تزئینات نیز نمره منفی به خود می‌بیند. همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز دقیقا در همین سه معیار نمره منفی دارد و در جایگاه چهارم جدول نشسته است.

آمار کیفیت این چهار خودرو برتر داخلی نشان می‌دهد که ایراد اصلی آنها به بخش رنگ مربوط می‌شود و تا حدی بدنه.

مگان، بهترین فرانسوی

اگر از هیوندایی آوانته رده نهمی فاکتور بگیریم، رده‌های ششم تا دهم جدول را باید «فرانسوی» نامید، زیرا مگان و تندر و پژو ۲۰۶ در آنجا حضور دارند و در این بین مگان بهترین کیفیت را به خود اختصاص داده است.

این محصول در پنج معیار از جمله صداهای غیرعادی و بدنه نمره منفی به خود می‌بیند.
پس از مگان با تندرها روبه‌رو می‌شویم، تندرهایی که تنها سه دهم نمره منفی با یکدیگر اختلاف دارند.

البته همین اختلاف ناچیز سبب شده تندر پارس خودرو بالاتر از همتای ایران خودرویی‌اش قرار بگیرد. بدنه، صداهای غیرعادی و رنگ از جمله معیارهایی هستند که هر دو تندر-۹۰ در آنها حائز نمره منفی شده‌اند.
پس از تندر با پژو ۲۰۶ در رده هشتم جدول روبه‌رو می‌شویم، البته ۲۰۶ صندوقدار، که در معیارهایی مانند بدنه و رنگ و تزئینات نمره منفی به خود می‌بیند.

هیوندایی آوانته نیز که در جدول بین ۲۰۶‌ها (صندوقدار و‌هاچ بک) جدایی انداخته، در جایگاه نهم جا خوش کرده و در پنج معیار از جمله سیستم تعلیق و بدنه نمره منفی دارد. همچنین ۲۰۶‌هاچ بک نیز که دهمین عضو جدول به شمار می‌رود، به جز ترمز و نفوذ آب در سایر معیارها حائز نمره منفی شده است.

کیفیت پنج چینی

سری هم به خودروهای چینی جدول رده بنده بزنیم، خودروهایی که «MVM» بهترین و بدترین آنها است. طبق آمار، MVM مدل ۵۳۰ که یازدهمین عضو جدول به شمار می‌رود، تنها آب در آن نفوذ نمی‌کند و این خودرو در سایر معیارها نمره منفی کسب کرده است.

MVM مدل ۵۳۰ همچنین دارای بیشترین نمره منفی در بخش سیستم تعلیق بوده و بیشترین نمره منفی خود این محصول نیز به بدنه مربوط می‌شود.

پنج رده پس از مدل ۵۳۰، یک چینی دیگر به نام X۳۳ به چشم می‌آید که فقط صداهای غیرعادی ندارد و در باقی معیارها دارای نمره منفی است. X۳۳ نیز مدلی از MVM به حساب می‌آید که از آن به عنوان ارزان‌ترین شاسی بلند بازار خودرو کشور یاد می‌شود.

پس از این محصول، لیفان ۶۲۰ را در رده هفدهم جدول می بینیم، خودرویی که فقط در نفوذ آب نمره منفی ندارد و دو رده پس از لیفان نیز به چری ویانا برمی خوریم. این خودرو اگرچه در سیستم تعلیق، موتور، تجهیزات الکتریکی، صداهای غیرعادی و نفوذ آب نمره منفی ندارد، اما حائز کمترین کیفیت در بخش‌های ترمز و رنگ شده است.

رده پس از ویانا به MVM مدل ۱۱۰ اختصاص یافته است.

MVM مدل ۱۱۰ فقط در نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند و در سایر معیارها نمره منفی کسب کرده است.

این محصول که ظاهرا کم‌مصرف‌ترین خودرو داخلی به شمار می‌رود، کم‌‌کیفیت‌ترین سیستم موتور و بیشترین صداهای غیرعادی را دارد.
سمند و پژوها
اما در رده‌های دوازدهم تا پانزدهم جدول کیفی اردیبهشت ماه، با سمند و پژو ۴۰۵ و پارس روبه‌رو می‌شویم و در این بین سمند کیفیت بهتری را به خود اختصاص داده است.

این محصول که عضو دوازدهم جدول به شمار می‌‌رود، تنها در ترمز و نفوذ آب نمره منفی ندارد و بیشترین نمره منفی آن نیز به تزئینات مربوط می‌شود.

پس از سمند در حالی به پژو پارس تولید خراسان برمی‌خوریم که این محصول فقط در نفوذ آب نمره منفی ندارد. پژو ۴۰۵ خراسان هم که در رده چهاردهم نشسته و کیفیت بهتری در مقایسه با همتای تهرانی اش دارد، فقط در معیار نفوذ آب نمره منفی ندارد.

۴۰۵ تهران هم که جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص داده، در تمام معیارها نمره منفی دارد.

کیفیت سایپایی‌ها

سری هم به سایپایی‌های جدول کیفی اردیبهشت ماه بزنیم.
طبق آمار، تیبا را باید باکیفیت‌ترین محصول سایپا دانست و این در شرایطی است که جایگاهی بهتر از هجدهم نصیب آن نشده و یک رکورد منفی را نیز باید به پایش نوشت.

تیبا در معیار تزئینات داخلی و خارجی بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داده است.

دیگر محصولات سایپا که پرایدها هستند نیز هر سه در انتهای جدول جای دارند و در این بین مدل ۱۳۱ این شرکت بهترین کیفیت را داراست.
این محصول البته در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. پراید ۱۳۱ مدلی پارس خودرویی هم دارد که کم کیفیت‌ترین خودرو داخلی به شمار می‌رود و در تجهیزات الکتریکی و بدنه حائز بیشترین نمره منفی بین خودروهای تحت ارزیابی اردیبهشت ماه است.

خودرو ماقبل پراید پارس خودرو نیز مدل ۱۳۲ این محصول است که علاوه بر کسب نمره منفی در تمام معیارها، کمترین کیفیت را در بخش نفوذ آب دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×