اخبار نساجی

فائو اعلام کرد: کسری ۴ برابری تراز تجاری کشاورزی کشورهای در حال توسعه

 

فائو اعلام کرد: کسری ۴ برابری تراز تجاری کشاورزی کشورهای در حال توسعه

کشورهای توسعه یافته با اجرای سیاست‌ حمایتی و اصلاح ساختاری، راه صادرات را بر کشورهای در حال توسعه بسته‌اند که تا ۱۸ سال دیگر کسری تراز تجاری محصولات کشاورزی این کشورها ۴ برابر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، بسیاری افراد تجارت آزاد را راه صلح و ترقی می‌دانند. در کشورهای در حال توسعه، به ویژه در کشورهایی که اقتصاد عقب مانده دارند، تجارت آزادتر کشاورزی می‌تواند، درآمدها را افزایش دهد، ارز خارجی بیاورد و زمینه‌ساز توسعه کل اقتصاد شود.

در این میان اجرای سیاست‌هایی با هدف بستن راه تجارت محصولات کشورهای در حال توسعه و نیز سرازیر شدن تولیداتشان به این کشورها مانع از بر هم خوردن این فرض می‌شود.

*تشدید کسری تجارت کشاورزی کشورهای در حال توسعه

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

الگوهای تجارت در کشورهای در حال توسعه در چهل سال گذشته دستخوش تحولات سریع شده است:

بر اساس این گزارش، صادرات کشاورزی در مقایسه با سایر بخش‌ها آهسته‌تر رشد کرده است و سهم آن در کل صادرات از حدود ۵۰ درصد در دهه ۱۹۶۰ به حدود ۶ درصد در سال ۲۰۰۰ رسیده است.

مازاد تجارت کشاورزی کشورهای در حال توسعه از بین رفته است و پیش‌بینی سال ۲۰۳۰ نشان می‌دهد که مجموعه این کشورها وارد کننده خالص محصولات کشاورزی (به ویژه محصولات متعلق به مناطق معتدل) خواهند بود.

مجموعه کشورهای کم‌تر توسعه یافته نیز قبلاً در اواسط دهه ۱۹۸۰ به وارد کننده ویژه محصولات کشاورزی تبدیل شدند.

کسری تجارت کشاورزی آن‌ها به سرعت بیش‌تر می‌شود و تا سال ۲۰۳۰ شاید چهار برابر شود.

*سیاست‌ کشورهای توسعه یافته عامل اصلی کسری تجارت کشورهای در حال توسعه

سیاست‌گذاری‌ها و نیروهای بازار دو عامل مهم در شکل‌گیری تحولات یادشده بوده است. درباره سیاست‌ها می‌توان گفت که موانع تجاری و سیاست‌های حمایتی کشورهای توسعه یافته(عمدتاً کشورهای عضو OECD) از تولید داخلی باعث مهار رشد صادرات کشاورزی از کشورهای در حال توسعه شده است.

این دخالت‌ها هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند و به شدت موجب ناکارآمدی می‌شود.

در کشورهایی که این سیاست‌ها را به کار می‌بندند، تحمیل قیمت‌ها به مصرف کنندگان و در سایر کشورها محروم ماندن از بازارهای صادراتی در اثر رقابت ناعادلانه، از پی‌آمدهای این‌گونه سیاست‌های حمایتی به شمار می‌آید.

چنین سیاست‌هایی قیمت کالاهای کشاورزی را پایین نگه می‌دارند و به ویژه در کشورهای در حال توسعه که نمی‌توانند به آن اندازه از زارعان و کشاورزان خود حمایت کنند، راه توسعه کشاورزی را می‌بندند.

اصلاحات تجاری در کشورهای توسعه یافته باعث کاهش موانع تجارت، یکپارچه شدن‌تر اقتصاد جهان، ارتقای بهره‌وری و افزایش درآمدها شده است و در آینده بهتر هم خواهد شد.

در این میان همه کشورها یا همه گروه‌ها برنده نبوده‌اند، اما آثار منفی با اجرای برخی سیاست‌های بین‌المللی و ملی قابل پیشگیری است.

بنابراین باید سیاست‌های مشخصی به اجرا در آید، تا سهم بیش‌تری از منافع تجارت به کشورهای در حال توسعه سرازیر شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×