اخبار نساجی

بازار سهام به کابینه جدید اعتماد کرد / قله ۶۰ هزار در تصرف بورس

 

بازار سهام به کابینه جدید اعتماد کرد / قله 60 هزار در تصرف بورس

دنیای اقتصاد- شاخص بورس بار دیگر مرز جدیدی را در نوردید و پرچم بورس این بار در ارتفاع ۶۰ هزار واحدی به اهتزاز درآمد. دماسنج بورس پس از گذراندن سه روز پرحرارت، سرانجام روز گذشته، رقم ۶۰ هزار و ۴۱۰ واحد را به نظاره نشست تا بازدهی ۵۹ درصدی را درسال جاری برای فعالان این بازار رقم بزند. سرانجام اعتماد «بهارستان» در «جنب پل حافظ» به بار نشست و فعالان تالار شیشه‌ای در پی موافقت مجلس با وزرای اقتصادی «کابینه» با انگیزه‌ای مضاعف، بازار را تقویت کردند. این امر به‌ویژه به دنبال کسب رای اعتماد بیژن نامدار زنگنه در سمت وزارت نفت، رشد گروه پتروشیمی را در بر داشت و موجب شد بار دیگر این گروه در کانون توجه بازار سرمایه قرار گیرد. از سویی بازار دیروز شاهد مثبت شدن هلدینگ خلیج‌فارس، بازگشایی نماد پالایشگاه تهران و تشکیل صف خرید هلدینگ نفت و گاز تامین بود. از سوی دیگر آغاز انتصاب‌ها در وزارت نفت، بازار را در انتظار معرفی معاونان وزیر در دو حوزه پتروشیمی و پالایش و پخش نگاه داشته است.مجموعه رویدادهای روز گذشته به رشد ۸۳۰ واحدی شاخص کل بورس انجامید و رکوردی جدید را ثبت کرد.
جنب پل حافظ

رشد۳۴/۱ درصدی شاخص در استقبال از دولت جدید
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز

با رشد ۳۴/۱ درصدی شاخص کل و عبور آن از مرز روانی ۶۰هزار واحد به استقبال رای اعتماد مجلس به کابینه و شروع به کار دولت جدید رفت.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که اعلام رای اعتماد مجلس به ۸ وزیر اقتصادی به ویژه وزرای نفت و صنعت، معدن و تجارت تاثیر مثبت بر انگیزه معامله‌گران داشت. بازگشت مهندس بیژن نامدار زنگنه به وزارت نفت دیروز جان دوباره‌ای به گروه پتروشیمی بخشید و این گروه با قدرت در صدر بازار جای گرفت. به این ترتیب در حالی شاخص بورس تهران رشد ۸۰۰ واحدی را با احیای گروه پتروشیمی تجربه کرد که صف‌های خرید این گروه بیشترین تاثیر مثبت را بر صعود شاخص کل بورس داشت. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات مهم همچنان شاهد عبور شاخص از مرز روانی ۶۰هزار واحد بودند. پس از سه روز کاری در‌گیری شاخص کل با مرز ۶۰هزار واحد معامله‌گران در نهایت دیروز شاهد رسیدن شاخص به ۶۰هزار و ۴۱۰واحد بودند؛ امری که رکوردی تاریخی برای بورس اوراق بهادار به شمار می‌رود و بازدهی بورس تهران را تا ۵۹ درصد افزایش داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دیروز گروه پتروشیمی در شرایطی با صف خرید همراه شد که اکثر معامله‌گران رشد این گروه در دوره پیشین وزارت مهندس زنگنه به عنوان دوره‌ای که اکثر شرکت‌های پتروشیمی بورسی در آن ساخته شده و شکل گرفتند به عنوان افق دید این گروه در نظر دارند. در همین حال همزمان با تشکیل صف‌های خرید در گروه پتروشیمی، هلدینگ نفت و گاز تامین اجتماعی نیز با صف خرید همراه شد؛ همین امر نیز راه را برای بازگشت مثبت هلدینگ خلیج فارس در بازار فراهم کرد. هلدینگ خلیج‌فارس روز پنج‌شنبه شاهد عدم برگزاری مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره بود؛ این مجمع با عدم حضور نمایندگان صندوق نفت و ملی پتروشیمی به حد نصاب نرسید. برخی منابع خبری هماهنگی این دو نهاد با وزیر نفت جدید را دلیل عدم حضور در این مجمع عنوان کردند. انتظار می‌رود وزیر نفت مدیرعامل جدیدی را برای این هلدینگ معرفی کند. در همین حال از دیروز انتصاب‌ها در حوزه وزارت نفت آغاز شده و بازار در انتظار معرفی معاونان وزیر نفت در دو حوزه مهم پخش و پالایش و پتروشیمی هستند. در همین حال در حوزه وزارت صنایع و معادن و رفاه نیز بازار در انتظار نخستین تصمیمات وزرای انتخابی است؛ جایی که تصمیم گیری در مورد روسای ایمیدرو و شستا و صندوق بازنشستگی از اهمیت بالایی برای بازار برخوردار است. همچنین وزیر اقتصاد نیز باید به زودی در مورد ادامه کار یا تغییر مدیران نهادهای مالی مهمی نظیر بانک‌ها، بیمه‌ها و صندوق بانک‌ها تصمیم گیری کند که این امر برای بازار مهم تلقی می‌شود.

در همین حال دیروز نماد پالایشگاه تهران بازگشایی شد؛ امری که اندکی از جو روانی سهامداران کاست. توقف گسترده نمادهای بورسی از جمله ۶پالایشگاه و دو هلدینگ پالایشگاهی – پتروشیمی پارسیان و صندوق بازنشستگی در هفته‌های اخیر فشار روانی زیادی را به بازار وارد کرده است که طی دو روز کاری اخیر دو نماد پالایشگاه‌های تبریز و تهران بازگشایی شده‌اند.

در بازار دیروز، مدیر پذیرش شرکت بورس با اعلام این خبر که طی هفته جاری دو نماد معاملاتی سکاب و همراه وارد بازار دوم بورس می‌شوند، گفت: طی روزهای آینده شاهد بازگشایی این نمادها در بازار دوم خواهیم بود.

اسماعیل درگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که درخواست جدیدی برای ورود نماد معاملاتی جدید به بازار بورس از فرابورس ارائه شده یا خیر، اظهار کرد: شرکت همراه اول که بیست و نهم بهمن‌ماه پذیرش شده طی روزهای آینده در بازار دوم بورس بازگشایی می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها نیز درخواست ورود به بازار دوم بورس ارائه کرده، گفت: این شرکت نیز ششم مردادماه درخواست ورود به بازار دوم را ارائه و طی هفته جاری نماد آن بازگشایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها نیز درخواست ورود به بورس را ارائه کرده‌اند که در حال بررسی است، افزود: پتروشیمی مارون و برخی دیگر از جمله شرکت‌هایی هستند که درخواست ورود به بازار دوم بورس را ارائه کرده‌اند.

در بازار دیروز در گروه بانکی اکثر نمادهای این گروه پس از رشد اخیر با عرضه‌های سنگینی دست به گریبان بودند که برخی از نمادها را تا نوسان منفی نیز به پایین راند.

در گروه معدنی -فلزی رشد بهای فلز مس به مرز ۷هزار و ۳۳۵دلار در هر تن ملی مس را به صف خرید رساند و باعث شد «فملی» تا ۱۰۰ واحد تاثیر مثبت را بر شاخص داشته باشد. بهای فلز روی نیز در بازار جهانی به یک هزار و ۹۵۰دلار در آخرین معاملات روز جمعه رسید.

در گروه غذایی دیروز بیشتر نمادهای این گروه صف‌های فروش گسترده را تجربه کردند. این در حالی است که در گروه قندی معامله‌گران شاهد توقف گسترده سهام قندی بودند و شرکت‌های قند چهارمحال، قند شیروان، شکر، قزوین، اصفهان و نقش جهان دیروز متوقف شدند. این توقف برای اعمال نرخ ۱۹هزار ریال در پیش‌بینی سود این شرکت‌ها صورت گرفته است و انتظار می‌رود این شرکت‌ها با تعدیل سود مواجه شدند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۲۷۴میلیارد تومان سهام معامله شد. از ۲۷۹نمادی که روی تابلو رفت ۱۲۷نماد با کاهش قیمت و ۱۴۸نماد با رشد ارزش معامله شدند و سایر نمادها بدون تغییر بودند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×