اخبار نساجی

شعار حمایت از پنبه کاران عوام فریبانه است

تا به امروز هیچ کمکی در قالب بسته های حمایتی به واحدهای نساجی اختصاص نیافته است. /برنامه های اعلام شده از سوی غضنفری به ظاهر خوب هستند اما در کشور آنچه که مهم است، نحوه اجرای برنامه هاست نه لیست مکتوب آنها.

ایلنا: دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی گفت:هیچ کمکی به صنایع نساجی در قالب بسته های حمایتی صنعت صورت نگرفته است و شعار حمایت از کشاورزان پنبه کار برای جلوگیری از کاهش تعرفه واردات این محصول، یک شعار عوام فریبانه است.
مهدی یکتا، با اشاره به وضعیت این صنعت به ویژه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در گفت و گو با ایلنا افزود: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برخی حوزه ها در قالب بسته حمایتی صنعت گنجانده شد که حوزه های ریسندگی و رنگرزی نیز از بخش صنایع نساجی در این بسته ها قرار گرفت. این در حالی است که تا به امروز هیچ کمکی در قالب بسته های حمایتی به واحدهای نساجی اختصاص نیافته است.
وی در خصوص یکی از بسته های حمایتی وزارت صنایع در خصوص دریافت وام برای پرداخت قبوض انرژی واحدهای صنعتی گفت: این شیوه ها تنها منجر به تعویق انداختن پرداخت ها می شود و اثربخشی خاصی ندارد. نبود سیاست های حمایتی واقعی منجر به تضعیف تولید می شود که آثار آن به حوزه صادرات نیز منتقل خواهد شد.
یکتا به وضعیت صادرات صنایع نساجی و پوشاک در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بر این اساس طی سال گذشته صادرات در این حوزه حدود ۲۴ درصد کاهش یافت. به دنبال آن در سه ماهه نخست سال جاری نیز روند نزولی در صادرات محصولات حوزه نساجی ادامه یافت به طوریکه طی این مدت ارزش صادرات نسبت به سه ماهه سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به ۳۰ محور برنامه های اعلام شده از سوی غضنفری برای وزارتخانه جدید، تصریح کرد: برنامه های اعلام شده به ظاهر خوب هستند اما در کشور آنچه که مهم است، نحوه اجرای برنامه هاست نه لیست مکتوب آنها.
به گفته یکتا، در صورتی که دو موضوع تامین مواد اولیه مناسب و مبارزه با قاچاق در قالب برنامه های وزارتخانه جدید به طور واقعی پیگیری شود، می توان به جهش تولیدی و صادراتی محصولات نساجی امیدوار بود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی کمبود و گرانی مواد اولیه اصلی این صنعت یعنی پنبه و الیاف مصنوعی را مهمترین مشکلات موجود عنوان کرد و ادامه داد: در حالیکه نیاز سالانه صنایع نساجی کشوربه پنبه حدود ۱۶۵ هزار تن است، توانایی تولید داخلی این محصول در بهترین شرایط حدود ۵۰ هزار تن است. با این وجود تعرفه واردات پنبه به کشور رقم بالایی در نظر گرفته شده که هیچ پایه کارشناسی ندارد.
وی در این خصوص معتقد است، شعارهایی که در این خصوص مبنی بر حمایت از کشاورزان داده می شود، کاملا عوام فریبانه بوده و اساس واقعی ندارد، چرا که نیاز صنایع به محصول مذکور بسیار بیشتر از توان تولید داخلی آن است. تعرفه واردات پنبه باید با نگاهی کارشناسانه و واقعی اصلاح شده و کاهش یابد.
یکتا معضل دیگر پیش روی صنایع نساجی را قاچاق عنوان کرد و گفت: سال گذشته در این رابطه اقدام خوبی از سوی وزارت بازرگانی در خصوص بحث ایران کد صورت گرفت. بر این اساس در صورت پیگیری برنامه های مختلف در راستای مبارزه با قاچاق و اصلاح تعرفه برای واردات و تامین مواد اولیه، می توان به بهبود شرایط تولید و افزایش سهم کشور از بازار جهانی این محصولات امیدوار بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×