اخبار نساجی

تولید ۲۵ درصد ملحفه کشور در درچه

 

تولید 25 درصد ملحفه کشور در درچه

عامل توسعه خوشه ملحفه‌بافی منطقه درچه با بیان اینکه نزدیک به ۲۵ درصد ملحفه کشور در این شهر تولید می‌شود، گفت: تا زمانی‌که فروش محصولات ملحفه، تشکیلاتی و منسجم نشود، پیشرفت اقتصادی نصیب این صنف نخواهد شد.

مجید احمدی عامل توسعه خوشه ملحفه بافی منطقه درچه اظهار کرد: ملحفه‌بافی در شهر درچه و توابع آن از سابقه‌ای ۴۰ ساله برخوردار است که از مجموع ۳۵۰ میلیون مترمربع ملحفه تولیدی در سال ۱۳۹۰ حدود ۹۰ میلیون مترمربع آن، یعنی نزدیک به ۲۵درصد تولید کشور در کارگاه‌های ملحفه‌بافی این شهر تولید شده است.

وی با اشاره به۳۰۰ کارگاه ملحفه‌بافی در این شهر افزود: این محصول در بروجرد و اردکان یزد توسط کارخانجات بزرگ نساجی تولید می‌شود اما کارگاه‌های سنتی این شهر که عمدتا با تعداد دستگاه‌های کم و با پنج نفر به کار مشغولند توان بالای خود در مقایسه با کارخانجات بزرگ را نشان داده‌اند.

عامل توسعه خوشه ملحفه‌بافی منطقه درچه، نبود آشنایی با علم آکادمیک، فرسودگی دستگاه‌ها، خرید مواد اولیه و فروش تولیدات به طور ناهماهنگ و متفرق وغیره را از مشکلات عمده این صنف برشمرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

احمدی با اشاره به تاسیس این خوشه در پنج سال اخیر در زیرمجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی استان، تصریح کرد: ملحفه‌بافان در خرید دستگاه‌های خود به طور تقلیدی عمل می‌کردند به این معنا که وقتی کارخانه نساجی ورشکسته می‌شد برای خرید دستگاه‌های آن اقدام می‌کردند که عمده این دستگاه‌ها توان و کیفیت تولید بالایی برای آنها نداشت.

وی با تاکید بر اینکه خرید ماشین‌آلات جدید با توجه به قیمت پایین محصول ملحفه اصلا مقرون به صرفه نیست، افزود: یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار این خوشه قرار گرفت آموزش نحوه خرید دستگاه‌های بافندگی دست دوم و نیز اعمال تغییرات مناسب در آنها برای ارتقای کیفیت محصولات است.

احمدی از تلاش این خوشه در جهت تعامل بین اداره گمرک و تعاونی ملحفه‌بافان شهر درچه برای واردات دستگاه‌های مناسب و بدون دخالت دلالان خبر داد و اضافه کرد: نخ به کار رفته در ملحفه از پلی استر و پنبه تشکیل می‌شود که ملحفه‌بافان عمدتا در خرید کیفی نخ رقم چهار دهم درصد خطای محاسبه کیفتی داشتند که هنگام خرید با اوزان و تناژ بالا، بی‌دلیل و بدون اطلاع مبالغ گزافی به کارخانجات نخ ریسی می‌پرداختند.

عامل توسعه خوشه ملحفه بافی منطقه درچه از طراحی نرم افزار محاسباتی برای خرید و تعیین درصد نرخ الیاف مخصوص ملحفه بافی در راستای رفع این مشکل خبر داد.

احمدی با بیان اینکه یکی از معضلات مهم این صنف تولیدی خرید مواد اولیه و فروش محصول به طور فردی و ناهماهنگ است، گفت: این روش صرفه اقتصادی نداشته و با طرح‌های توجیهی انجام شده، عملیات خرید مواد اولیه فقط از یک کارخانه ریسندگی بزرگ و نیز فروش محصولات به طور کامل به یک بنکدار و شرکت توزیع کننده در هر استان، توسط تعاونی ملحفه‌بافان شهر درچه صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: تا زمانیکه فروش محصولات ملحفه تشکیلاتی و منسجم نشود پیشرفت اقتصادی نصیب این صنف نمی‌گردد.

عامل توسعه خوشه ملحفه بافی منطقه درچه گفت: ملحفه‌های خارجی از جنس نرم‌تری برخوردار است که این امر به دلیل اجرای عملیات نرم کردن در مرحله چاپ انجام می‌شود که اخیرا برای رفع این نقص اقدام به آموزش استفاده از تکنولوژی نرم کردن پارچه کرده‌ایم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×