اخبار نساجی

بیشترین تولید ناخالص داخلی در تهران، کمترین در ایلام

 

بیشترین تولید ناخالص داخلی در تهران، کمترین در ایلام

بر اساس اطلاعات آمار حساب‌های منطقه‌ای در سال ۱۳۸۸، در بین استان‌های کشور بیشترین محصول ناخالص داخلی (هم با احتساب نفت و هم بدون احتساب نفت) متعلق به استان تهران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این اطلاعات که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده نشان می‌دهد محصول ناخالص داخلی با نفت استان تهران یک میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۲ میلیارد ریال، اصفهان۲۴۷ هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال، خراسان رضوی ۲۰۵ هزار و ۲۵ میلیارد ریال است.

سهم استان تهران در محصول ناخالص داخلی بدون نفت ۳۳.۹ درصد، سهم استان اصفهان (دومین استان) ۶.۹ درصد، خراسان رضوی ۶.۱ درصد است. به این ترتیب استان تهران به تنهایی یک سوم محصول ناخالص دخالی بدون نفت کشور، هفت استان اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، مازندران، آذربایجان شرقی و کرمان کمی بیش از یک سوم و بیست و دو استان باقیمانده کمتر از یک سوم محصول ناخالص داخلی کشور را تامین می‌کنند.

کمترین سهم محصول ناخالص داخلی بدون نفت متعلق به استان ایلام با ۰.۵ درصد است. سهم شش استان شامل استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهار محال و بختیاری و سمنان کمتر از یک درصد یا برابر یک درصد است. ۹ استان کشور شامل اردبیل، کردستان، قم،‌زنجان، سمنان، چهار محال وبختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد و ایلام مجموعا ۹ درصد از محصول ناخالص داخلی بدون نفت کشور سهم دارند.

استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر با محصول ناخالص داخلی ۱۲۱.۶، ۱۰۳.۳ و ۱۰۲.۶ میلیون ریال به دلیل وجود نفت دارای بیشترین محصول ناخالص داخلی سرانه است. بعد از استان‌های فوق، استان تهران با ۷.۷ میلیون ریال دارای بالاترین سرانه است. کمترین محصول ناخالص داخلی سرانه متعلق به استان کردستان با ۲۷.۲ میلیون ریال است. هفت استان از ۳۰ استان کشور دارای محصول ناخالص داخلی سرانه بیشتر از کل کشور و ۲۳ استان مابقی دارای سرانه کمتر از کل کشور هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

استان فارس دارای بیشترین سهم ارزش افزوده زیر بخش زراعت و باغداری از بخش‌های کشاورزی در کل کشور است. (۱۰.۴ درصد ) و بعد از آن استان‌های کرمان ۹.۸ درصد، مازندران ۸.۲ درصد، خراسان رضوی ۸.۱ درصد، تهران ۶.۳ درصد، همدان ۴.۳ درصد و آذربایجان غربی ۴.۳ درصد استان‌هایی هستند که جمعا ۵۱.۳ درصد از ارزش افزوده زراعت و باغداری کشور را تامین می‌کنند.

در زیر بخش دامداری، مرغداری از زیر بخش های کشاورزی استان مازندران با ۱۰.۷ درصد بیشترین سهم ارزش افزوده این بخش را در کل کشور دارد. بعد از آن استان‌های اصفهان با ۸.۴ درصد، خراسان رضوی با سهم ۷.۳ درصد تهران با سهم ۶.۵ درصد و خوزستان با سهم ۶.۵ درصد به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

بیشترین سهم ارزش افزوده بخش صنعت متعلق به استان تهران با سهم ۲۷.۹ درصد است. بعد از آن استان‌های اصفهان ۱۳.۵ درصد، خوزستان ۸.۵ درصد، بوشهر ۷.۵ درصد،‌آذربایجان شرقی ۵.۲ درصد، مرکزی ۴.۴ درصد، خراسان رضوی ۴.۳ درصد، قزوین ۳.۷ درصد از ارزش افزوده صنعت کل کشور را تامین می‌کنند. به طور کلی ۵۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت در سه استان تهران،‌ اصفهان و خوزستان و ۵۰ درصد باقیمانده در ۲۷ استان دیگر ایجاد می‌شود.

در بخش حل‌ونقل و ارتباطات استان تهران با ۴۵.۹ درصد بیشترین سهم را در ارزش افزوده کل کشور دارد و بعد از آن به ترتیب استان‌های خوزستان با ۵.۹ درصد، اصفهان با ۵.۸ درصد، خراسان رضوی ۴.۸ درصد و هرمزگان ۴.۶ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×