اخبار نساجی

چرا مسئولین زمام بازار ارز را به دست مافیای شناخته شده سپرده اند؟!

 

چرا مسئولین زمام بازار ارز را به دست مافیای شناخته شده سپرده اند؟!

به گزارش رویش، حسین شریعتمداری در کیهان نوشت:

دیروز «آشفته بازار سکه و ارز» که از نزدیک به ده روز قبل آغاز شده و با شتاب و سرعتی باورنکردنی پیش می رفت به بالاترین سطح آشفتگی طی چند روز اخیر رسید و قیمت سایر کالا و خدمات مورد نیاز مردم نیز به موازات آن افزایش یافت. سخنگوی محترم قوه قضائیه در نشست خبری خود که هر هفته یک بار برگزار می شود در پاسخ به این پرسش که برای مقابله با آشفته بازار سکه و ارز چه اقدامی صورت پذیرفته، گفت «هنوز پرونده ای برای مشکلات اقتصادی پیش آمده نداریم، اما اگر فرد یا گروهی را به عنوان اخلالگر شناسایی کنیم، حتما با آنها برخورد می کنیم» به بیان دیگر، در حالی که این آشفته بازار با هیچیک از معیارهای شناخته شده قابل توجیه نبوده و طبیعی به نظر نمی رسد و فشار حاصل از آن بر شانه های مردم- خصوصا اقشار مستضعف جامعه- سنگینی می کند، هنوز اقدام درخور توجه و امیدوارکننده ای برای مقابله با آن صورت نگرفته است.

سخنگوی محترم قوه قضائیه که به قاطعیت و دلسوزی و مقابله جدی با مفسدان اقتصادی شناخته می شود، در این باره که اخلالگران از سوی چه کسانی باید شناسایی و به قوه قضائیه معرفی شوند گفت «چندین بار از سیستم اطلاعاتی و امنیتی کشور خواسته ایم که به طور جدی پی گیر این تغییرات در بازار باشند تا اگر عده ای اخلال می کنند، شناسایی شوند» تا اینجا مطابق اظهارات دیروز دادستان محترم کل کشور می توان نتیجه گرفت که دستگاه قضایی در انتظار شناسایی اخلالگران بازار سکه و ارز از سوی مراکز اطلاعاتی و امنیتی کشور است، اما- صرفنظر از این که دستگاه قضایی وظیفه پیشگیری از جرم نیز دارد- هنوز افراد یا جریان و باندی به عنوان اخلالگر معرفی نشده اند و این سؤال پیش می آید که آیا دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور هنوز برای شناسایی اخلالگران اقدامی نکرده اند؟! یا اقداماتی انجام داده و اخلالگران را شناسایی کرده اند ولی هنوز آنان را به دستگاه قضایی معرفی نکرده اند؟! حالت اول بعید به نظر می رسد چرا که حجت الاسلام والمسلمین مصلحی وزیر محترم اطلاعات بارها نشان داده اند در اینگونه موارد که پای منافع ملی و معیشت مردم در میان است، مانند حجت الاسلام والمسلمین اژه ای، بسیار حساس بوده و متعهدانه عمل می کنند. بنابراین تنها دو احتمال دیگر باقی می ماند، اول آن که افراد و یا جریان خاصی مانع معرفی اخلالگران از سوی مراکز اطلاعاتی و امنیتی به دستگاه قضایی شده اند! و دوم این که مسئولان محترم مورد اشاره در دستگاه های اطلاعاتی و قضایی کشور، آشفته بازار سکه و ارز را طبیعی! و عادی تلقی می کنند که این تلقی و دیدگاه در صورت وجود، «فاجعه آمیز» است و باید پرسید مگر طی ده روز یا چند ده روز اخیر چه اتفاق غیرمنتظره ای رخ داده است که با استناد به آن، افزایش بی رویه و جهشی قیمت سکه و ارز قابل توضیح باشد؟! بدیهی است که وجود برخی از تنگناهای تحمیلی قابل انکار نیست ولی این تنگناهای تحمیلی با آشفتگی پرشتاب بازار ارز تناسب قابل قبولی ندارد.

اما، از سوی دیگر چرا سایر مسئولان سامان دهی بازار سکه و ارز و مخصوصا؛ وزارتخانه های محترم اقتصاد، صنعت و معدن و بازرگانی، بانک مرکزی و گمرک در این باره سکوت کرده اند؟ چرا توضیح نمی دهند که از آغاز سال جاری تاکنون ده ها میلیارد دلار برای ورود کالا اختصاص یافته ولی بسیاری از کالاهای یاد شده وارد کشور نشده است؟ و چرا برای بازگرداندن دلارهایی که اختصاص داده اند، راهکار و چرخه قانونی و تعریف شده ای ندارند؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وزیر محترم اقتصاد می فرمایند، تنظیم بازار ارز برعهده من نیست، وزیر محترم بازرگانی پاسخ مشابهی می دهند، رئیس محترم بانک مرکزی از ارزی که به بانک ها اختصاص داده ولی بانک های دریافت کننده آن را در موارد دیگری مصرف کرده اند خبر می دهند و نمی فرمایند چرا؟! مسئولان محترم گمرک درباره چگونگی ورود و خروج کالا و انطباق آن با فرمول قانونی، توضیحی نمی دهند و…نمایندگان محترم مجلس هم که بعد از یک دوره کار طولانی و طاقت فرسا! برای رفع خستگی به مرخصی رفته اند!

مقابله با این آشفته بازار در مقایسه با توانمندی های برجسته و مثال زدنی و بعضا بی نظیر جمهوری اسلامی ایران به آسانی امکان پذیر است و تعجب آور است که چرا دست اندرکاران محترم زمام بازار ارز را به دست مافیای شناخته شده سپرده و در قلع و قمع آن امروز و فردا می کنند؟!

و بالاخره، برخی مسئولان محترم در هر سه قوه قضائیه و مقننه و مجریه باید باور کنند، آستین هایی که به اخلال در بازار ارز دیده می شود، خالی از دست نیست!

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×