اخبار نساجی

نظام شناور ارزی مدیریت شده به معنای ارز تک نرخی نیست

 

نظام شناور ارزی مدیریت شده به معنای ارز تک نرخی نیست

چندی پیش، پیشنهاد سه نرخی شدن ارز از سوی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد اما با واکنش و حتی مخالفت برخی فعالان اقتصادی و مسوولان دولتی روبرو شد.

آنطور که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده بود برای کالاهای اساسی که جزء اولویت‌های وارداتی کشور هستند ارز با نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومانی لحاظ می‌شود، برای کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای ارز ۱۵۰۰ تومانی (ارز حاصل از صادرات) در نظر گرفته شده است و کالاهایی مانند خودرو و عروسک هم که لوکس تشخیص داده شده باشند با ارز بازار آزاد (آخرین قیمت ۱۹۱۰ تومان) می‌توانند وارد کشور شوند.

اما در این‌باره وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: اولویت نخست و بهینه ما تک نرخی کردن ارز است و در برنامه پنجم هم نظام ارزی کشور مدیریت شناور شده تعیین شده است.

به گفته حسینی نظام شناور ارزی مدیریت شده تلویحا به این معنی است که ارز، تک نرخی باشد و در دامنه‌ای خاص بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تصریح کرد: با توجه به مجموعه دلایلی، امروز در بازار ارز کشور بازار موازی هم ایجاد شده، اما دغدغه ما همچنان تک نرخی کردن ارز است، نه اینکه به سمت چند نرخی شدن برویم.

حسینی با اشاره به این‌که وقتی از تک نرخی کردن ارز صحبت می‌کنیم منظور ما نرخ‌های موجود در بازار موازی نیست، گفت: باید طرحی ارائه شود که به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم و نرخ‌های حبابی و برآمده از برخی محدودیتها تعدیل شود.

در عین حال برخی کارشناسان معتقدند که طرح سه نرخی شدن ارز تنها زمانی می‌تواند به تعدیل بازار ارز کمک کند که ضمن ایجاد یک بستر مناسب اقتصادی، کنترل و نظارت کارآمدی بر اجرای آن وجود داشته باشد.

ابراهیم رزاقی- اقتصاددان- در این‌باره می‌گوید: زمانی مجلس پیگیر طرح سه نرخی شدن ارز است که شرایط اعمال آن در کشور فراهم نیست، درحالی که این طرح زمانی می‌تواند کارا باشد که در کنار یک اقتصاد سالم، کنترل و نظارت دقیقی بر اجرای آن برای جلوگیری از فساد در امور مالی نیز وجود داشته باشد.

این در حالی است که بنا به اعلام رییس کمیسیون اقتصادی مجلس طرح ارزی ۹ ماده‌‌ای تهیه و به کمیسیون و مرکز پژوهشها ارسال شده است که هدف از ارائه این طرح تبدیل آن به قانون اعلام شده است.

فتحی پور تاکید کرد: ممکن است این طرح، طرح پیشنهادی توسط مرکز پژوهشها یا کمیسیون اقتصادی مجلس کم و زیاد شود اما هدف آن این است که از تولید حمایت شود.

به نظر می رسد دولت و مجلس هنوز درباره سایست‌های ارزی به نتیجه واحدی دست پیدا نکرده‌اند و پیش‌بینی می شود که این موضوع در دیدار امروز تژنمایندگان مجلس شورای اسلامی با رییس جمهوری که با هدف بررسی مسائل اقتصادی کشور صورت می گیرد، بررسی شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×