اخبار نساجی

ارزآوری ۵۶۰ میلیون دلاری صادرات فرش/فرش، سفیر فرهنگی ایران

 

رئیس مرکز ملی فرش ایران از ارزآوری ۵۶۰ میلیون دلاری صادرات مستقیم فرش کشور خبر داد و افزود: فرش، سفیر فرهنگی ایران در سایر کشورهای جهان است.

حمدباقر آقاعلی‏خانی در جمع فرش‏بافان شهرستان دماوند اظهار داشت: باید فرش و صنعت فرش‏بافی را برای کشور بسیار مهم تلقی کرد.

وی ادامه داد: پیش از این در سایر حوزه‏های صنعتی کشور، خادم این مردم انقلابی و ولایی بودم و پس از اجرای طرح ادغام وزارت‏خانه‏های بازرگانی و صنایع و معادن، به عنوان رئیس مرکز ملی فرش ایران فرصت خدمتی دیگر نصیبم شد، اما پس از ورود به این عرصه به طور شگفت‏انگیزی به مزایای اقتصادی بارز صنعت فرش پی بردم.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تنها کالایی که رهبری تولیدات ایرانی در عرصه‏های اقتصادی بین‏المللی را بر عهده دارد، فرش است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

* فرش، قوی‏ترین صنعت دستی ایران

رئیس مرکز ملی فرش ایران ضمن تبریک روز صنایع دستی به هنرمندان ایرانی، فرش را قوی‏ترین صنعت دستی این مرز و بوم اسلامی خواند.

وی ادامه داد: این محصول کهن مردمان ایران زمین از دیرباز تاکنون به عنوان قوی‏ترین صنعت دستی کشور در میان سایر ملل جهان نمادی جاودان دارد.

آقاعلی‏خانی اضافه کرد: با استفاده از این صنعت، می‏توان موانع ایجاد شده از سوی استکبار جهانی به دلیل اتخاذ مواضع منطقی و به حق از سوی جمهوری اسلامی ایران را به خوبی رفع ساخت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این مهم می‏تواند گامی بلند در مسیر تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی محسوب شود.

* فرش، میراث کهن فرهنگ بشری

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، فرش را میراث فرهنگ بشری و عجین با زندگی انسان در قرون متمادی خواند.

آقاعلی‏خانی تصریح کرد: در دنیای امروز نیز فرش ایرانی به عنوان یک کالای تزیینی در منازل اقشار متمول سایر ملل مورد استفاده قرار می‏گیرد.

وی اضافه کرد: این کالا در بازارهای جهانی به عنوان محصولی گران‏قیمت و ارزشی جایگاهی والا برای خود دست و پا کرده است.

* فرش، سفیر فرهنگی ایران در ورای مرزهای جغرافیایی

رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: در جنبه فرهنگی این صنعت دیرینه ایرانی، می‏توان فرش را سفیر فرهنگی ایران در سایر کشورهای جهان خواند.

آقاعلی‏خانی تصریح کرد: این محصول زیبا جنبه‏های دیگر فرهنگی، هنری و انواع اقلیم‏های کشورمان را در عرصه‏های جهانی به شکلی شایسته عرضه ساخته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بسیاری از طرح‏های قدیمی ایرانی حاصل هنروری بانوان این مرز و بوم فرهنگی است که حتی بدون سواد آکادمیک طرحی را ذهن خود پرورانده، بر روی یک صفحه کاغذی آورده و در نهایت خلق کرده‏اند.

* تغییر نگرش به فرش‏بافان نیازمند اقدامات فرهنگی است

رئیس مرکز ملی فرش ایران، صنعت فرش‏بافی را علاوه بر امری کارآفرین، رشته‏ای هنری خواند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اما تغییر نگرش مردم و مسئولان نسبت به فعالان عرصه صنعت فرش دستباف و هنرمند شمردن آنها از سوی جامعه نیازمند اجرای اموری فرهنگی است.

آقاعلی‏خانی اضافه کرد: مجموعه مرکز ملی فرش ایران در راستای تحقق اهداف صادراتی ایران اسلامی، گام‏های آموزشی خود را پیش از این برداشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت معرفی صنعت فرش ایران به اقشار مختلف جامعه ایرانی تأکید کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×