جذاب‌ترین‌ها

بافت فرش «هر گردشگر یک گره» در بزرگترین شهر زیرزمینی جهان

حمید کارگر در آیین آغازین بافت فرش «هر گردشگر یک گره» در شهر زیر زمینی نوش آباد اظهار داشت: در بسیاری از موزه‌ها و گنجینه‌های معروف دنیا فرش‌هایی از نقاط مختلف ایران از جمله منطقه کاشان وجود دارد که از پیشینه ارزشمند این سرزمین خبر می‌دهد.

وی گفت: جهانیان فرش دستباف را به عنوان هنر، صنعت و کالایی همراه و سازگار با محیط زیست و سلامت انسان می‌دانند که فرایند تولید آن آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند و از سوی دیگر محصول نهایی نیز به علت استفاده از الیاف و رنگزاهای طبیعی با سلامت انسان سازگار است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر هجمه‌های زیادی علیه کشور در جهت اجرایی شدن پروژه «ایران هراسی» وارد شده است، بیان کرد: برای کاستن از تبلیغات منفی در جهت معرفی ایران به عنوان کشوری خشن، بنیادگرا و دور از مهرورزی، باید از بسترهایی همچون فرش و گردشگری بهره برد.

وی با تقدیر از دست اندرکاران حرکت فرهنگی «هر گردشگر یک گره» عنوان کرد: فرش ایرانی خود پیام رسانی ارزشمند از هنر، تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران است و ایده کنار هم نشاندن گره‌هایی از سوی گردشگران با ملیت‌های گوناگون می‌تواند در تقویت پیام صلح و دوستی و رسیدن به پیوندی نمادین میان ملل و اقوام ارزشمند باشد.

به گزارش مرکز ملی فرش ایران – در قالب طرح «هر گردشگر یک گره» در اقدامی نمادین دار قالی دستباف در ورودی شهر زیر زمینی نوش آباد بر پا شده است که هر گردشگر بازدید کننده یک گره بر آن خواهد بافت.

در این آیین که شهردار و اعضای شورای شهر نوش آباد نیز حضور داشتند از این دار قالی رونمایی شد و رئیس مرکز ملی فرش ایران اولین گره این قالی را بافت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شهر زیرزمینی نوش آباد شهری سه طبقه و کاملا دست ساز و بزرگترین شهر زیرزمینی دستکن جهان و از بزرگترین سازه های بشر قدیم است که در سال ۱۳۸۳ کشف شد. شهر زیرزمینی «اویی» از جمله مقصدهای هدف گردشگری در شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×