اخبار نساجی

بررسی بازار جهانی منسوجات بازیافتی

به فرایند بازیابی مواد نساجی و پردازش مجدد آن‌ها به صورت مواد و محصولات جدید، بازیافت گفته می‌شود. فرایند بازیافت مواد نساجی، بسیار مفید و کاربردی است. در این فرایند ضایعات نساجی از منابع مختلف جمع آوری می‌شوند.

پس از جمع آوری محصولات قابل بازیافت، با توجه به شرایط، ترکیب و ارزش افزوده مجددشان دسته بندی و پردازش می‌شوند. پس از پردازش مواد شاهد نتایج و محصولات متفاوتی خواهیم بود. فرایند بازیافت و منسوجات بازیافتی به دست آمده در بازار امروزی از اهمیت قابل توجهی برخوردارند. در ادامه با ما همراه باشید تا به تحلیل و بررسی بازار جهانی منسوجات بازیافتی بپردازیم.

در دنیای مد و لباس امروزی، میزان تولید زباله‌ها با افزایش قابل توجهی همراه بوده. با توجه به افزایش میزان زباله‌های تولیدی، بازیافت منسوجات به نقطه کانونی تلاش‌ سازمان‌ها در راستای پایداری محصولات در سراسر دنیا تبدیل شده است. جهانی شدن صنعت مد و لباس منجر به متداول شدن مفهمومی تحت عنوان فست فشن شده است.

با توجه به این مفهوم مصرف کنندگان معتقدند که لباس‌ها به علت قیمت پایینشان، یکبار مصرف هستند. درنتیجه این امر، میزان ضایعات نساجی تولید شده در دنیا افزایش می‌یابد. امروزه تکنولوژی‌های مربوط به بازیافت منسوجات، برای مقابله با این افزایش ضایعات توسعه یافته‌اند.

در این یادداشت به بررسی بازار جهانی منسوجات بازیافتی پرداخته‌ایم. در ادامه منسوجات بازیافتی بر حسب نوع (پنبه بازیافتی، پشم بازیافتی، پلی استر بازیافتی، نایلون بازیافتی و غیره) و صنعت مصرف کننده نهایی منسوجات بازیافتی (خودروسازی، خررده فروشی‌ها، معدن، ساخت و ساز و غیره) بررسی خواهند شد. همچنین به تحلیل فرصت‌های جهانی و پیش بینی آینده این صنعت در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ پرداخته می‌شود.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

چشم انداز جهانی بازار منسوجات بازیافتی

در سال ۲۰۱۹ ارزش بازار جهانی منسوجات بازیافتی ۵.۶ میلیارد دلار بود. پیش بینی می‌شود که این مقدار تا سال ۲۰۲۷ به ۷.۶ میلیارد دلار نیز برسد. همچنین نرخ رشد ترکیبی سالانه این بازار در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ به اندازه ۳.۶ درصد پیش بینی شده است. به واسطه اعمال محدودیت‌ها و قوانین قرنطینه در سال‌های اخیر، بازار منسوجات بازیافتی نیز با مشکلاتی مواجه شده است. با این حال انتظار می‌رود که با کاهش همه گیری و محدودیت‌های مربوط به آن، بازار منسوجات بازیافتی نیز بهبود یابد.

فرایند بازیافت منسوجات شامل انجام چند نوع عملیات مختلف بر روی لباس‌های قدیمی و محصولات لیفی است. منسوجات قابل بازیافت بیشتر در زباله‌های شهری یافت می‌شوند. این منسوجات شامل مواردی مانند لباس‌های کهنه، لاستیک، کفش، فرش، مبلمان، ملحفه‌ها و حوله‌ها هستند.

به طور کلی فرایند بازیافت سبب صرفه جویی در منابع خواهد شد. بنابراین استفاده از منسوجات بازیافتی نیز سبب صرفه جویی در منابع بکر مانند پشم و پنبه خواهد شد. همچنین استفاده از منسوجات بازیافتی سبب کاهش آلودگی‌ها و صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی خواهد شد.

محصولات تولید شده از منسوجات بازیافتی، مقرون به صرفه‌تر از محصولات تولید شده از منابع بکر هستند. در نتیجه انتظار می‌رود که قیمت ارزان‌تر این محصولات سبب رشد کلی بازار منسوجات بازیافتی شود. بازار منسوجات بازیافتی با مشکلاتی نیز مواجه است.

به عنوان مثال افزایش هزینه‌های مربوط به پردازش محصولات و همچنین پیشنهادات شغلی با کیفیت پایین موانعی برای رشد بازار جهانی منسوجات بازیافتی به شمار می‌روند. با این حال اما، پیش بینی می‌شود که توسعه فناوری‌های مربوط به صنعت بازیافت، فرصت‌های مناسبی را برای رشد این صنعت فراهم کند.

به طور کلی بازار منسوجات بازیافتی از جهات مختلفی بررسی می‌شود. تحلیل این بازار بر اساس نوع محصول، صنعت مصرف کننده نهایی و منطقه جغرافیایی انجام می‌شود. محصولات بازیافتی با توجه به نوعشان به پنبه بازیافتی، پشم بازیافتی، پلی استر بازیافتی، نایلون بازیافتی و غیره تقسیم بندی می‌شوند.

با توجه به صنعت مصرف کننده نهایی نیز می‌توان این منسوجات را به دسته‌هایی مانند خودروسازی، خررده فروشی‌ها، معدن، ساخت و ساز و غیره تقسیم بندی کرد. از نظر منطقه جغرافیایی، در این بررسی بازارهای مربوط به سراسر آمریکای شمالی، اروپا، آسیا اقیانوسیه و منطقه LAMEA (آمریکای لاتین، خاور میانه و آفریقا) تجزیه و تحلیل می‌شوند.

بررسی بازار جهانی منسوجات بازیافتی

بازار منسوجات بازیافتی، بر اساس نوع

در بین منسوجات بازیافتی موجود در بازار، پلی استر بازیافتی به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی مناسب، بیشترین سهم بازار در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده بود. خواص این محصول عبارتند از: دوام، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر تنش‌های کششی و جذب رنگ مناسب. نایلون بازیافتی نیز یکی از محصولاتی است که دارای خواص جالب توجهی از جمله استحکام و کشش بالا، قابلیت بازیابی رطوبت خوب و مقاومت در برابر چروک است.

پیش بینی می‌شود که در دوره مورد بررسی، نایلون بازیافتی به علت خواص منحصربفردش سریع‌ترین سرعت رشد را در بازار تجربه کند. به علاوه بازیافت نایلون سبب کاهش مصرف انرژی، صرفه جویی در مصرف آب و کاهش مصرف گاز کربن دی اکسید می‌شود. بنابراین میزان تقاضا برای استفاده از نایلون بازیافتی افزایش خواهد یافت. درنتیجه پیش بینی می‌شود که نایلون بازیافتی سودآورترین محصول در این بخش از بازار باشد.

بررسی بازار جهانی منسوجات بازیافتی

بازار منسوجات بازیافتی، براساس صنعت کاربر نهایی

در سال ۲۰۱۹ خرده فروشی‌ها، پیشتاز بازار منسوجات بازیافتی بودند. علت موفقیت این بخش در بازار افزایش تقاضای عموم مردم برای استفاده از پوشاک ارزان قیمت بود. با این حال، انتظار می‌رود که در دوره پیش بینی مشخص شده، صنعت خودروسازی سریع‌ترین نرخ رشد را تجربه کند. علت این رشد سریع، افزایش تقاضا برای استفاده از منسوجات مقرون به صرفه در صنعت نساجی بیان شده است.

علاوه بر این موارد، پیشرفت منسوجات بازیافتی و توانایی آن‌ها برای ایجاد ظاهر زیبا و قابل توجه در فضای داخلی خودروها نیز یکی از عوامل موثر در رشد این بخش است. بنابراین در این بخش از بازار، صنعت خودروسازی به عنوان سودآورترین بخش پیش بینی می‌شود.

بررسی بازار جهانی منسوجات بازیافتی

بازار منسوجات بازیافتی، بر اساس منطقه جغرافیایی

منطقه آسیا و اقیانوسیه، بازار منسوجات بازیافتی جهان را تحت سلطه خود قرار داده است. علت این امر افزایش تقاضا برای محصولات نساجی بازیافتی از سوی اقتصادهای نوظهور مانند هند، چین، استرالیا و کره جنوبی است. در طول دوره پیش بینی مشخص شده، انتظار می‌رود که منطقه آمریکای شمالی سریع‌ترین رشد بازار را تجربه کند.

علت این امر به حضور سازمان‌هایی که به جمع آوری لباس‌ها و سپس بازیافت آن‌ها می‌پردازند، نسبت داده می‌شود. بنابراین در این بخش منطقه آمریکای شمالی به عنوان پر سودترین منطقه پیش بینی می‌شود. علاوه بر این موارد، افزایش آگاهی دولت‌ها و مردم کشورها در مورد بازیافت و مزایای آن، سبب افزایش تمایل مردم به استفاده از منسوجات بازیافتی شده است. این امر به عنوان یک عامل محرک در بازار عمل خواهد کرد.

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×