مقالات نساجی

آینده صنعت نساجی برزیل: فرصتها و چالش‌ها در راستای پایداری و فناوری

تهیه و تدوین: جناب آقای داور فرادی

برخی از مورخان شروع صنعت نساجی در برزیل را در دوره استعمار، ۵۰۰ سال پیش ذکر می کنند. با این حال، در آن زمان ما یک جنبش به ارث رسیده از فرهنگ اروپایی، با استعمار پرتغال داشتیم. بنابراین این فقط تأثیر بود.

از سال ۱۹۰۰ به بعد، مد در اینجا دوباره فرموله شد و با آب و هوای برزیل سازگارتر شد. واقعیتی که در جنگ جهانی اول به وجود آمد. در این قرن، اولین تولیدکنندگان ملی پوشاک ظهور کردند و بدین ترتیب صنعت نساجی برزیل متولد شد.

بعدها، با انقلاب صنعتی و فناوری‌های جدید، فرصت‌های این بخش چند برابر شد و هیچگاه از رشد باز ماند. ما هر روز روندهای جدیدی در بازار داریم که بر اساس بهینه سازی در تولید و نتایج است.

واقعیت این است که در حال حاضر صنعت نساجی برای اقتصاد کشور و همچنین برای سرمایه گذاری در نوآوری و فناوری بسیار مهم است. علاوه بر اشتغال زایی! همه اینها با داده های فعلی ثابت شده است.

فرآیند تولید پارچه | کارگران نساجی، Fundação Getulio Vargas، CPDOC

صنعت نساجی در برزیل امروز

صنعت نساجی در برزیل بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. امروزه برزیل یک مرجع جهانی در لباس های ساحلی، جین و لباس های خانگی هست. و در زمینه هایی مانند لباس های تناسب اندام و لباس زیر در حال رشد هست. این بخش دومین کارفرمای بزرگ در صنعت تولید است. این اطلاعات از انجمن برزیل صنعت نساجی و پوشاک (Abit) است. حتی داده های دیگری نیز وجود دارد که در ابتدای سال به روز شده اند:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

درآمد: ۱۹۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، صادرات: ۱.۱۴ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۲۲، واردات: ۵.۹ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۲۲، سرمایه گذاری: ۴.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱

تولید: ۸.۱ میلیارد قطعه در سال ۲۰۲۱

حجم: ۲.۱۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۱، کارگران رسمی: ۱.۳۴ میلیون، کارگران غیر مستقیم: ۸ میلیون و شرکت ها: ۲۲.۵ هزار واحد تولیدی.این اعداد بیانگر واقعیتی است که این بخش را به عنوان یکی از مهم ترین بخش ها برای اقتصاد ملی معرفی می کند.

نتیجه: ما بزرگترین زنجیره کامل نساجی در کل غرب هستیم. یعنی از جمله: تولید فیبر؛ مزرعه پنبه؛ بافندگی؛ ذینفعان؛ تن پوش؛ به پایان رساندن؛ خرده فروشی؛ نمایش مد.

در مورد بازار کار در برزیل، ۳۸ درصد از پست های ارشد در شرکت های این صنعت در اختیار زنان است. این ما را بالاتر از میانگین آمریکای لاتین از نظر نمایندگی حرفه ای قرار می دهد.

بزرگترین مناطق صنعت نساجی در برزیل

در قرن نوزدهم، زمانی که برزیل به یکی از تولیدکنندگان اصلی منسوجات در جهان تبدیل شد، منطقه شمال شرق خود را به عنوان یک پیشگام معرفی کرد. پس از دهه ۱۹۶۰، مناطق جنوب شرقی و جنوبی به دلیل انگیزه ها و ادغام ها در سطح ملی برجسته شدند.در حال حاضر، این مناطق همچنان قوی هستند. به عنوان مثال، Americana (SP) بیش از ۶۰۰ شرکت در این بخش دارد که ۲۰۰ شرکت از آنها الیاف شیمیایی هستند.

مرکز صنعتی دیگر در Vale do Itajaí (SC) است که ۸۰۰۰ کسب و کار در بخش پوشاک دارد.همانطور که در رسانه ها گزارش شده است، سانتا کاتارینا پیشرو در بخش نساجی در برزیل است. بروسک پایتخت برزیل در صنعت نساجی و Gaspar پایتخت مد کودکان است. اخیراً، ایالت از نظر ارزش تحول این صنعت از سائوپائولو پیشی گرفته است: ۶.۶ میلیارد دلار.

بخش های اصلی صنعت نساجی در برزیل

بازار نساجی برزیل عملاً در تمام بخش‌های صنعت فعالیت می‌کند. با این حال، برخی از آنها بهتر شناخته شده است. این مورد در مورد مواد خام است: پنبه و الیاف. این ورودی ها هم در فرآیندهای داخلی استفاده می شوند و هم به کشورهای دیگر منتقل می شوند. سپس، ما همچنین الیاف مصنوعی داریم که نشان دهنده بخشی است که در حال افزایش است. شرط بزرگ بر روی ارزش افزوده بیشتر محصولات است.

بنابراین، محصولات نساجی یک موضوع دیگر است: نخ، پارچه و بافتنی که در بازار داخلی ظاهر بسیار خوبی دارد.خرده فروشی فهرست بخش هایی را می بندد که برزیل را در کانون توجه جهانی قرار می دهند. محصولات نهایی کشور ما را به یک مرجع در تنوع و کیفیت تبدیل کرده است.در مورد محصولات نهایی، گوش دادن به بازار برای انطباق با تقاضاها و تضمین تولید عالی مهم است.

تاریخچه صنعت نساجی در برزیل

انتظارات صنعت نساجی در برزیل

کشور ما تاریخ باورنکردنی در بخش نساجی دارد و داده ها این را ثابت می کند. در این مبحث آخر، درک کنید که ما از صنعت نساجی در برزیل چه انتظاری داریم. آیا انتظارات خوبی وجود دارد؟ بیشتر از آن، چگونه می توان خود را در بازار متمایز کرد. برای هر شرکتی که به دنبال نتایج خوب است، همگام شدن با فناوری ها منطقی است. علاوه بر این، استفاده از دانش برای به کارگیری تکنیک‌ها امکان عملیات سریع‌تر، ایمن‌تر و در نتیجه سودآورتر را نیز فراهم می‌کند.

بنابراین، انتظارات شامل تحول دیجیتال است. برخی از روندها بدین شرح است:

جستجو کردن: یکی از انتظارات، ادامه سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه است. با توجه به (دانشگاه سائوپائولو): آنها در فرآیند مدرن سازی که مشخصه بخش نساجی در سراسر جهان است، اساسی هستند”.

ماشین آلات: استفاده از فناوری ها در ماشین آلات یکی دیگر از ابتکارات در تحول دیجیتال یک شرکت نساجی است. خودکارسازی وظایف، کاهش هزینه، افزایش تقاضا و تحویل بهتر را امکان پذیر می کند. با تعریف سرمایه گذاری در ماشین آلات نساجی شروع کنید.

نانوتکنولوژی: نانوتکنولوژی کارایی و کارایی بیشتری را برای فرآیندهای تولید شما به ارمغان می آورد. این فراتر از حوزه زیبایی شناسی در تولید لباس است. به این فکر کنید که کدام محصولات زندگی کاربران را بهبود می بخشد.

اینترنت اشیا (IoT): اینترنت اشیا اتصال اشیا و تجهیزات با اینترنت است. نتیجه این است: سرعت، انعطاف پذیری و تطبیق پذیری در ساخت قطعات. و این فقط ایجاد لباس های هوشمند و کارخانه های هوشمند نیست، بلکه مدیریت کارآمدتر است!

اثر انگشت: این تکنیکی است که هدف آن بهبود تحویل به مشتریان، از کاهش هزینه رنگ گرفته تا سرعت بخشیدن به مرحله است. قالب دستی هنوز وجود دارد، اما با فرمت مدرن‌تر جایگزین شده است، که مزیت سفارشی‌سازی انبوه را نیز به همراه دارد.

پایداری: یکی دیگر از عوامل کلیدی پایداری است: کاهش زباله، آب و هزینه ها. علاوه بر استفاده از انرژی های تجدید پذیر. در حال حاضر، برزیل محصولات بدون کربن در این صنعت دارد.

مد آهسته: در ادامه مبحث قبل، توجه به اصطلاح آهسته مد خالی از لطف نیست. یعنی مد آهسته، متفاوت از مد سریع. این نشان دهنده حرکت مصرف کنندگانی است که برای تولید پوشاک آگاهانه تر و پایدارتر با تمرکز بر کیفیت ارزش قائل هستند.

مواد اولیه: ترکیب پایداری و کاهش ضایعات، استفاده از مواد اولیه نوآورانه سرمایه گذاری دیگری برای سال های آینده است. بنابراین پارچه های کاربردی و زیست تخریب پذیر نیز باید در دستور کار شرکت شما باشد.

از نساجی برزیل در سال ۲۰۲۳ چه انتظاری می رود؟

صنعت نساجی یکی از بزرگترین صنعت های برزیل و روی کره زمین است که سهم زیادی در اقتصاد و تاثیرات آن در مناطق مختلف دارد. در واقع، بازاریابی صنعتی در این نوع بخش متفاوت است، سرمایه گذاری در بازاریابی برای اطمینان از بازده کارآمدتر و بهینه تر. اما، علاوه بر کار با مردم و مشتریان ، برای به روز ماندن و تضمین کسب و کار خوب، مهم است که در جریان روندهای بازار باشید. بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، پست امروز را آماده کردیم تا در مورد انتظارات ما از صنعت نساجی برای سال ۲۰۲۳ صحبت کنیم.

تندرستی

مطمئناً رفاه یکی از نگرانی‌ها و روندهای اصلی در بخش نساجی برای سال ۲۰۲۳ است. با همه‌گیری کووید۱۹، مصرف‌کنندگان بیشتر نگران تجربه، افسون، پایداری، راحتی و فناوری هستند و تا سال ۲۰۲۴، انتظار می‌رود که مصرف‌کننده خوش بینی واقع بینانه را تجربه می کند. از این گذشته، مردم تحت تأثیر فرهنگ غلبه بر این بیماری همه گیر هستند.

به همین ترتیب، با افزایش هزینه های زندگی و فشارهای پیرامون پایداری، مصرف کنندگان کم کم به محصولات، خدمات و محیط هایی علاقه مند می شوند که به جستجوی مراقبت از خود، با دیگران و همچنین دارایی هایشان کمک می کنند. از این نظر، محصولات نساجی باید مسئولیت پذیر، فناورانه و قادر به بیداری احساسات باشند.

پارچه های پایدار و تکنولوژیکی

همچنان با پیروی از منطق روند قبلی، نمی توان به پایداری اشاره نکرد، موضوعی که به طور فزاینده ای در کل جامعه وجود دارد. به گفته WGSN، نسل Z بیش از همه از این موضوع آگاه است و در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین گروه فعال اقتصادی در سال های آینده است. بنابراین، بازار نساجی با توسعه فن آوری های جدید برای کاهش اثرات عمده ناشی از محیط زیست نگران است.

علاوه بر این، پارچه های تکنولوژیکی نیز به طور فزاینده ای محبوب هستند، با فیبرهای نوری، فلزات و پلیمرهای مختلف که می توانند با محیط تعامل داشته باشند. به عبارت دیگر، آنها قادر خواهند بود تغییرات محرک های فیزیکی مانند منابع مکانیکی، فیزیکی، حرارتی و الکتریکی را تشخیص دهند و به آن واکنش نشان دهند.

حواس تقویت شده

رفتار و مصرف با راه حل هایی که به فناوری، طبیعت و لمس اشاره دارد، مستقیماً با فناوری در صنعت نساجی در ارتباط خواهد بود. از این گذشته، همه‌گیری COVID-19 باعث شده است که مصرف‌کنندگان بخواهند همه چیزهایی را که در سال‌های اخیر از آن جلوگیری شده است احساس کنند، مثلاً پارچه‌های برجسته. همچنین لازم به یادآوری است که پوشش های براق، با بافت پوست حیوانات و کاربردهای متفاوت نیز ترند خواهد بود. همچنین می توان به روکش، پتینه کاری، هولوگرافیک، حکاکی لیزری، ساخت و سازهای دستی و دستی مانند قلاب بافی و ماکرامه و … اشاره کرد.

اثر انگشت

ما نمی توانیم از چاپ دیجیتال که قرار است این بخش را متحول کند، به عنوان یک گزینه بسیار سودآور به دلیل هزینه و فایده خوب آن اشاره نکنیم. در واقع انتظار این است که این تکنیک در بخش باقی بماند و به تدریج توسعه یابد. از این گذشته، ضایعات رنگ یا پارچه تولید نمی‌کند و تولید چابک‌تر با ارزش افزوده را ترویج می‌کند.

تقویت برای پیشرفت

در نهایت، اخلاق و شمول باید در سال ۲۰۲۳ با اقداماتی فراتر از آنچه که در حال حاضر انجام شده است، حضور بیشتری داشته باشد. به این معنا، می‌توان گفت که همکاری عادلانه با همه شرکا، ترویج عدالت اجتماعی و احترام و پذیرش تنوع زیستی، جستجوی شیوه‌های فعال برای بهبود جهان، جلب نظر مصرف‌کنندگانی که خرید را با ارزش‌های بشردوستانه هماهنگ می‌کنند، وجود خواهد داشت.

بنابراین، اکنون که روندهای اصلی صنعت نساجی برای سال ۲۰۲۳ را می شناسید، از قبل می دانید که چگونه برنامه ریزی استراتژیک را برای سال آینده آماده کنید. پس حتما روی کمک کارشناسان مخصوصا در زمینه بازاریابی و فروش حساب کنید.

چالش های اصلی صنایع نساجی در برزیل برای سال ۲۰۲۳

سال ۲۰۲۲ که تحت تأثیر یک سناریوی بین المللی تحت تأثیر جنگ بین روسیه و اوکراین، قیمت بالای حمل و نقل و کمبود مواد خام قرار داشت، چالش برانگیز بود. و مصرف انرژی کمتر صنایع نساجی برزیل نشان دهنده مشکلات است.

بر اساس داده های اتاق بازرگانی، از ۱۵ بخش فعالیت نظارت شده، ۱۳ بخش افزایش مصرف را در مقایسه سالانه ثبت کرده اند. و صنعت نساجی بیشترین کاهش مصرف را در سال گذشته نشان داد. این بخش سال ۲۰۲۲ را با میانگین بار ۶۷۱ مگاوات به پایان رساند که حجمی ۳.۸ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بود. اما این کاهش به دور از نشان دادن اقدامات پایدار است، اما این کاهش تنها نشان دهنده این است که این بخش به دلیل علاقه بالا مجبور به ترمز است. نرخ ها و تورم انباشته.

ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﻭﻳﺞ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﺑﺮ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ

صادرات در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت

با این حال، صادرات صنایع نساجی در برزیل در سال ۲۰۲۲ (۷.۵۳) درصد رشد کرد که از ۱.۰۶ میلیارد دلار به ۱.۱۴ میلیارد دلار آمریکا (۸.۰۹ میلیارد رئال) نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.آرژانتین با ۲۸۱.۲۰ میلیون دلار آمریکا (۱.۴۲ میلیارد دلار) خریدار اصلی بود. واردات ۱۵.۰۷ درصد افزایش یافت و از ۵.۱۶ میلیارد دلار (۲۶.۰۹ میلیارد رئال) به ۵.۹۴ میلیارد دلار (۳۰.۰۴ میلیارد رئال) رسید.

با این حال، کسری تراز تجاری سال را به ۴.۷۹ میلیارد دلار آمریکا (۲۴.۲۲ میلیارد رئال) بسته است که ۱۷.۰۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. و بزرگترین عامل تأثیرگذار در این سناریو، چین بود که مبدأ ۵۸.۴ درصد از واردات برزیل را تشکیل می داد.ب

بنابراین، یکی از چالش‌های بزرگ صنایع نساجی در برزیل در سال ۲۰۲۳، دقیقاً مقابله با پیشرفت خرده‌فروشان آسیایی در بازار جهانی با سرمایه‌گذاری در نوآوری و پایداری برای حفظ رقابت است.همه اینها در میان یک سناریوی بین المللی که هنوز بی ثبات است، عمدتاً به دلیل بیش از یک سال جنگ بین روسیه و اوکراین بدون هیچ نشانه ای از کاهش.از سوی دیگر، رفتار مصرف‌کننده از زمان همه‌گیری به شدت تغییر کرده است.

از نظر کیفیت، اقدامات پایدار، شفافیت در فرآیندهای تولید، راحتی و بهبود تجربه خرید بیشتر خواستار است. و البته امروزه تکنولوژی یک نیاز ضروری برای جلب مشتری است.بنابراین، به منظور معکوس کردن ضرر و غلبه بر سناریوی نوسان بازار جهانی، صنایع نساجی برزیل باید این ذهنیت جدید را درک کنند، که پیش‌فرض برنامه‌ریزی با راه‌حل‌های میان‌مدت و بلندمدت مرتبط با نوآوری و پایداری را دارد.

صنعت نساجی و تجارت خارجی در برزیل

صنعت نساجی یکی از بخش های تولیدی اصلی اقتصاد برزیل است.این بخش مسئولیت حجم زیادی از کالاهای وارداتی و صادراتی را بر عهده دارد که نتایج قابل توجهی در سال های اخیر به دست آمده است.

رتبه بندی کشورهای مصرف کننده اصلی محصولات نساجی برزیل (داده های ۲۰۲۱-۲۰۲۲): آرژانتین؛ پاراگوئه؛ ایالات متحده؛ کلمبیا؛ اروگوئه؛ پرو؛ شیلی؛ مکزیک؛ چین؛ اکوادور همانطور که مشخص است، صنعت نساجی برزیل کشورهای آمریکای جنوبی را به عنوان بازار مصرف اصلی خود دارد.

برخی عوامل به توضیح این مشارکت بسیار فعال در بازار آمریکای جنوبی کمک می کنند، از جمله:

  • هزینه های لجستیکی پایین به دلیل نزدیکی جغرافیایی.
  • نفوذ برزیل بر رسانه های آمریکای جنوبی
  • آب و هوای مشابه در این قاره، محصولات برزیل را در دسترس قرار می دهد.
  • شباهت در فرهنگ بین کشورهای واردکننده
  • کیفیت بالای محصولات صنعت برزیل.

عمده محصولات صادر شده توسط صنعت نساجی برزیل عبارتند از:
پارچه های پنبه ای- پارچه های پلی استر- نخ بافت دار-لباس و پوشاک.

بر اساس گزارش انجمن صنعت نساجی و پوشاک برزیل (Abit)، صادرات این بخش در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱، ۷.۵۳ درصد رشد کرد و از ۱.۰۶ میلیارد دلار به ۱.۱۴ میلیارد دلار رسید. واردات ۱۵.۰۷ درصد افزایش یافت که از ۵.۱۶ میلیارد دلار تا ۵.۹۴ میلیارد دلار متغیر بود. کسری تراز تجاری سال را به ۴.۷۹ میلیارد دلار پایان داد که ۱۷.۰۳ درصد بیشتر از سال قبل بود که ۴.۰۹ میلیارد دلار بود. اطلاعات بر اساس داده های رسمی وزارت دارایی است.چین تأثیر مرتبطی بر تراز منفی تراز تجاری بخشی داشت که مبدأ ۵۸.۴ درصد از واردات برزیل با ارزش ۳.۵۷ میلیارد دلار آمریکا، ۲۸.۱۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. در رتبه دوم، اما با مقدار قابل توجهی کمتر. هند یکی است (۳۱۷.۵۴ میلیون دلار).

فهرست ۱۰ تامین کننده بزرگ خارجی برای برزیل، پاراگوئه، ایالات متحده، ویتنام، بنگلادش، اندونزی، ترکیه، اسرائیل و آرژانتین در ادامه آمده است.در مورد صادرات، آرژانتین با ۲۸۱.۲۰ میلیون دلار، خریدار اصلی در سال ۲۰۲۲ بود. در فهرست ۱۰ مقصد برتر، پاراگوئه، ایالات متحده، کلمبیا، اروگوئه، پرو، مکزیک، شیلی، چین و اکوادور قرار دارند.تراز تجاری با چین به تنهایی نشان دهنده کسری ۳.۴۴ میلیارد دلاری برای صنعت نساجی و پوشاک برزیل است. اعداد و ارقام وزن روابط تجاری بخشی با این کشور آسیایی را نشان می دهد.

فرش ایران برای حضور در بازار برزیل

تاریخچه صنعت نساجی در برزیل

به شخصه بین سال ها ی۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ در زمینه فرش برزیل (تعمیرات و شستشو) در سام پائولو مشغول به کار بودم ولی الان که اینجا حضوردارم برای شما یک سایت می فرستم که فرش های ایران را ببنید به صورت دست بافت رو عرض میکنم ولی بازار فرش را الخصوص ماشینی را چین بدست گرفته و خود برزیل هم در زمینه فرش ماشینی فعالیت هایی دارد ولی هنوز خیلی ضعیف می باشد.

در حال حاضر صادرات مستقیم پنبه از برزیل به ایران وجود ندارد، اما امکان مشارکت وجود دارد. بازار نساجی ایران در حال گسترش است و امروز تخمین زده می شود که واردات ۱۲۰ هزار تن الیاف در سال است که این کشور را در زمره ده واردکننده بزرگ پنبه در جهان قرار می دهد. برزیل چهارمین تولیدکننده بزرگ الیاف در جهان است و تنها پس از هند، چین و ایالات متحده آمریکا قرار دارد. در طول سال ۲۰۲۲، برزیلی ها دومین صادرکننده بزرگ این محصول در جهان شدند.

صادرات برزیل به ایران عمدتا بر اساس سویا، کنجاله سویا و ذرت است. این تجارت سالانه بیش از ۱.۰۵ میلیارد دلار درآمد دارد و دلیل دیگری برای نزدیک شدن به کشاورزان پنبه است. «در برزیل، کسانی که پنبه تولید می کنند، سویا و ذرت نیز کشت می کنند، زیرا ما در طول سال متوالی محصولات کشاورزی می کنیم. کشاورز صادر کننده غلات به ایران نیز می تواند پنبه را ارسال کند. اگر اوره را در تجارت بگنجانیم، این هم افزایی می تواند حتی بیشتر شود.

از سال ۲۰۱۹، برزیل یک تامین کننده مربوط به اوره، نهاده ای که در تولید کودهای شیمیایی استفاده می شود، در ایران داشته است. در سال ۲۰۲۱، از ژانویه تا آگوست، ایرانی ها ۴.۵ درصد از کل حجم اوره وارداتی برزیل را به خود اختصاص داده اند. در سال گذشته، آنها با ۷ درصد سهم بازار، چهارمین تامین کننده بزرگ بودند«عملیات مبادله اوره و پنبه یک گزینه واقعی برای گسترش این تجارت دوجانبه است.

بیشتر بخوانید: الزامات توسعه تجارت ایران و برزیل چیست؟

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×