اخبار نساجی

خراسان رضوی سهم ۶ درصدی در صنعت نساجی کشور دارد

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سه هزار واحد صنفی تولیدی در این استان وجود دارد که ۲۵۰ واحد صنعتی از این تعداد در حوزه صنعت نساجی دارای پروانه بهره‌برداری هستند، سهم خراسان رضوی از کل صنعت نساجی کشور حدود ۶ درصد است.

ناصر بهزاد افزود: در حوزه صنعت نساجی استان خراسان رضوی ۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و ۲۰ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر گرچه صنعت نساجی در این استان قدیمی اما دارای تنوع زیادی هم در تولید و هم در بازار داخل و خارج از تولید الیاف تا ریسندگی، بافندگی، نرخ، چرم و مصنوعات چرمی است و رویکردهای جدیدی برای بروزرسانی و توسعه این صنعت در استان دنبال می شود.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: زنجیره صنعت نساجی و پوشاک در خراسان رضوی کامل است، بخشی از آن نیاز به توسعه دارد و بخشی نیازمند فعالیت بیشتری است، ۱۰ درصد از سرمایه گذاری و اشتغال صنعت نساجی مربوط به تولید الیاف و ۸۰ درصد از این بخشها مربوط به ریسندگی و بافندگی و بقیه آن مربوط به دیگر بخشهای این زنجیره تولیدی است.

وی کمبود خراسان رضوی در بخش نخ را مربوط به نخ ظریف برای فرش ماشینی و نخ «پلی استر» دانست و گفت: انواع نخ در این استان تولید می شود اما با توجه به طرح تحولی مبتنی بر نیاز بخش تولید که برای صنعت نساجی در نظر گرفته شده است، تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۳ بخش عمده ای از کمبود در حوزه نخ ظریف فرش ماشینی برطرف می شود.

بهزاد ادامه داد: عمده مصرف نخ پنبه ای در حوزه پوشاک است که بخشی از نیاز به آن از داخل استان و بخشی نیز از استانهای دیگر یا واردات از خارج کشور تامین می شود، مطالعات برای اجرای طرح تولیدی سالانه سه هزار تن نخ پنبه ای در استان آغاز شده است.

به گفته وی، در حالی که سالانه ۴۰ هزار تن نخ پنبه ای وارد کشور می شود، این اقدام خوبی برای خودکفایی استان خراسان رضوی در تولید نخ پنبه ای است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ایجاد خوشه صنعتی پوشاک توسط شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی را اقدامی مثبت در راستای سازماندهی واحدهای خرد و برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در بخشهای تولید و توزیع پوشاک ذکر و بیان کرد: هم اینک این استان در حوزه صنعت چرم نیز که بخشی از صنعت نساجی به شمار می رود، تولید کننده چرم سبک کشور و مصنوعات چرمی است.

طرح تحول در صنعت نساجی خراسان رضوی

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عمده محصولات بخش تولید بافندگی در استان را پارچه رومبلی و فرش ماشینی و پتو ذکر و بیان کرد: استان از ظرفیت خوبی در بخش بافندگی برخوردار بوده و پارچه های تار و پودی مطلوبی تولید می کند، در این راستا طرح توسعه واحدهای مبتنی بر بافندگی در استان به اجرا گذاشته می شود تا در پایان سال شاهد رشد ۵۰ درصدی در حوزه محصولات این بخش از جمله پارچه های «گردبافت و اسپان باند» باشیم.

وی اضافه کرد: در راستای طرح تحول صنعت نساجی یکی از پیشرفته ترین و مجهزترین دستگاه ها برای تولید در حوزه فرش مشهد بزودی به بهره برداری می رسد، همچنین پیگیر ایجاد واحدهای جدید رنگرزی با فناوریهای روز دنیا هستیم.

وی گفت: صنعت نساجی در استان از دانش فنی بالا و تشکلهای بسیار خوبی به لحاظ ظرفیت و امکان تولید برخوردار است، مشکل کنونی آنها تامین مالی برای نوسازی و بروز کردن ماشین آلات و خطوط تولید متناسب با شرایط جهانی است که با این اقدام کمک بزرگی به تغییرات در صنعت نساجی خواهد شد.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مساله مهم در صنعت نساجی را نوسازی ماشین آلات دانست و گفت: نوسازی ماشین آلات این بخش نیاز به تامین منابع دارد، خوشبختانه واردات ماشین آلات صنعتی رو به افزایش است که بخشی از آن متعلق به خراسان رضوی است، در صورتی که منابع مالی مورد نیاز به استان اختصاص یابد، دستگاه ها و ماشین آلات مستعمل صنعت نساجی نوسازی شده و شاهد جهشی در این صنعت خواهیم بود.

وی اظهار کرد: تحول صنعت چرم و پوشاک خراسان رضوی متمرکز بر تکمیل زنجیره تولید و افزایش آن خواهد بود، پروژه های مبتنی بر بازسازی و نوسازی خطوط تولید در صنعت نساجی و پوشاک را مورد حمایت جدی قرار می دهیم.

بهزاد کمکهای ارزی را از دیگر نیازهای صنعت نساجی دانست و گفت: واحدهایی برای تکمیل زنجیره تولید صنعت نساجی و پوشاک و سرمایه گذاری در این بخشها در شهرهای مشهد، نیشابور، گلبهار و کاشمر معرفی شده است، بخش پوشاک استان نیز ظرفیت صادراتی مناسبی در اختیار دارد که می تواند با همکاری مشترک با کشورهای خارجی نسبت به تولید و صادرات آن با یک برند اقدام کند.

به گفته وی، به طور میانگین ۲۰ تا ۳۰ درصد از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی بزرگ در خراسان رضوی با بهره گیری از قانون “تولید بدون کارخانه” به حوزه نساجی و پوشاک اختصاص داده شده است تا بتوان به توسعه صادرات و ایجاد بازار جدید در کشور کمک کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×