اخبار نساجی

دستگاه اندازه‌گیری فیبر خام و الیاف نامحلول در شوینده‌ها ساخته شد

 

دستگاه اندازه‌گیری فیبر خام و الیاف نامحلول در شوینده‌ها ساخته شد

 

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از طراحی و ساخت دستگاه اندازه گیری فیبر خام و الیاف نامحلول در شوینده ها خبر داد.

دکتر محمود شیخ‌زین الدین با اعلام این خبر گفت: دستگاه اندازه گیری فیبر خام و الیاف نامحلول در شوینده خنثی (NDF) و شوینده اسیدی (ADF) با استفاده از امکانات داخلی و با کیفیت خوب طراحی و ساخته شده و در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌های صنعتی ایران به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه این دستگاه دارای تاییدیه از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است، افزود: تعیین اجزای فیبری (شامل سلولز، همی سلولز و لیگنین) و تعیین سهم پروتئین متصل به دیواره سلولی و بخش فیبری خوراک در مواد غذایی انسان و دام از کاربردهای مهم این دستگاه است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس این مرکز علم و فناوری ادامه داد: برای انجام آزمایش، لازم است نمونه مورد نظر در کیسه‌های مخصوص و با قطر منافذ ۳۰ میکرومتر و ابعاد ۳ در ۴ سانتی متر بسته بندی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد ۲۴ کیسه حاوی نمونه‌های مورد نظر در دستگاه قرار داده می‌شود، اضافه کرد: براساس هدف آزمایش، محلول‌های شوینده خنثی و یا اسیدی در مخزن دستگاه ریخته شده و مابقی مراحل براساس روش آزمایش مربوطه پیگیری و اجرا می‌شود.

شیخ زین الدین عنوان کرد: پس از اتمام کار می‌توان، اجزای فیبری حل نشده در مواد شوینده را اندازه گیری کرد و در صورتی که هدف بررسی تعیین سهم پروتئین متصل به اجزای فیبری خوراک باشد، در مواد باقیمانده کیسه‌ها می‌توان، درصد نیتروژن را اندازه گیری کرد.

به گفته رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، افزایش دقت و صحت نتایج آزمایش‌ها در مقایسه با روش‌های دستی، کاهش هزینه اجرای آزمایش به دلیل قابلیت آنالیز ۲۴ نمونه در هر نوبت، کاهش خطرات کار با مواد شیمیایی و اسید، سادگی کار با دستگاه و انجام آزمایش‌ها، وزن کم دستگاه و امکان جابجایی راحت آن و قیمت بسیار مناسب (پنج برابر کمتر از نمونه مشابه خارجی)از مهمترین ویژگی‌های این دستگاه است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×