مقالات فرش ماشینی

راهنمای خرید فرش مرغوب

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

اگر قصد خرید فرش دارید بدانید باید در انتخاب و خرید بسیار دقت کنید چون نمی شود هر ماه آن را تکرار کرد . برای پیشگیری از یک خرید ناآگاهانه اطلاعات مهمی در این باره برایتان داریم . اطلاعاتی که با دانستن آنها می توانید بین یکی از فرش های دستباف، ماشینی یا مدرن باتوجه به بودجه ای که در اختیار دارید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انواع فرش ؛  فرش ماشینی ، فرش دستباف و فرش ابریشم

فرش های دستباف از ابریشم و پشم بافته می شوند و فرش های ماشینی از نخ پلی پروپلین و نایلون به همین دلیل فرش های ماشینی به راحتی روی سنگ و سرامیک سر می خورند و جابه جا می شوند. نکته مهم دیگر در مورد فرش های ماشینی الیاف مصنوعی آن است که ممکن است برای شما و اعضای خانواده تان حساسیت های پوستی ایجاد کند و همین طور به راحتی مو و آلودگی را به خود جذب می کنند.

در مقابل، فرش های دستباف به خاطر الیاف طبیعی این مشکلات را ندارند و به خاطر نرمی و لطافت شان اگر روی آنها استراحت کنید، هیچ گاه کمر درد نخواهید گرفت و خاصیت دفع گرما در تابستان و دفع سرما در زمستان را هم دارند.

این روزها فرش های مدرن ماشینی با طرح های متنوع که اغلب ابعاد زیر ۹ متر مربع دارند در شکل های مربع، مستطیل و گرد به بازار عرضه می شوند طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. فرش های پرز بلند نمونه رایجی از این فرش های امروزی هستند که درواقع همان قالی خرسک های قدیمی اند، تنها موضوعی که در مورد فرش های پرز بلند جدید اهمیت دارد این است که به سادگی گرد و غبار را داخل خود جمع می کنند و پیشنهاد من این است که اگر سابقه آسم یا آلرژی دارید، این فرش ها را در اتاق خوابتان پهن نکنید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فرش های ابریشم گونه نمونه دیگری هستند که از ابریشم مصنوعی بافته می شوند و از ویژگی های مثبت این فرش ها این است که روی زمین سر نمی خورند و نیازی به ترمز فرش ندارند و ۱۰۰ درصد قابل شست وشو هستند.

راه تشخیص فرش تقلبی از اصلی

یکی از اولین تفاوت های فرش اصیل ایرانی در برابر نمونه های تقلبی تنوع بی شمار در طرح و رنگ است.

فرش های تقلبی مارک و مشخصات کامل و واضحی ندارد؛ یعنی در واقع شناسنامه فرش که در پشت آن نصب شده اطلاعات کاملی را در برمی گیرد شامل ؛ نوع و جنس الیاف، طول پرز، وزن فرش، تعداد گره در هر متر مربع، دستورالعمل شستشو و نام کارخانه و کشور تولیدکننده یا نام واردکننده که در صورتی که هر کدام از این اطلاعات ناقص باشد، می توان به اصلی بودن آن شک کرد.

پرز دادن بیش از حد فرش یکی دیگر از نشانه های تقلبی بودن آن است.

تار و پود ها چی می گویند ؟

آن دسته از فرش هایی که در بافت شان نایلون به کار رفته است بادوام تر از نمونه های دیگر هستند. این نوع فرش ها در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم هستند و نسبت به دیگر فرش ها قیمت ارزان تری دارند. ایرادی که به اینگونه فرش ها می گیرند این است که گرد و خاک را به سادگی به اطراف منتقل می کنند.

فرش هایی که در بافت شان اولفین به کار رفته، در برابر رطوبت مقاوم بوده و به سادگی تمیز می شوند. به مرور زمان حالت اصلی این فرش ها از دست می رود و به اصطلاح کش می آیند.

فرش های پشمی دارای ماندگاری زیادی هستند و در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارند اما گرد و خاک به سختی از آنها جدا می شود. در برابر رطوبت نیز بوی بدی می گیرند و شست و شوی آنها خاص است.

فرش های اکریلیک و پلی استر از آن مدل فرش هایی هستند که در اثر استفاده پرزهای زیادی از آنها جدا می شود. حجم این فرش ها به مرور کم شده و زیبایی خود را از دست می دهند.

چند قدم تا یک انتخاب مناسب

۱- فرشی که در یک اتاق پذیرایی پر رفت و آمد و یا در یک اتاق ناهارخوری شلوغ انداخته می شود حتما باید قابلیت پاخوربودن را داشته باشد و برای استفاده های طولانی مدت و مقاوم بودن در برابر گرد و غبار انتخاب شود ولی برای فضایی مانند اتاق خواب که مکانی برای استراحت است و همچنان پر رفت و آمد هم نیست می توانید فرشی با جنسی لطیف و از طیف رنگ های روشن استفاده کنید.

۲- اگر در خانه تان کودک دارید و یا اعضای خانواده تان ورزشکار هستند بهتر است از طرح ها و نقش هایی استفاده کنید که شلوغ و تیره هستند و کثیفی را نمایان نمی کنند.

۳- اگر از آن دسته افرادی هستید که خانواده کم جمعیت دارید و عادت به رفت و آمد و شلوغی ندارید بهتر است از فرشی که دارای نقوش کم و به رنگ روشن است، استفاده کنید.

۴- اگر فضای کوچکی در خانه دارید و می خواهید بزرگ تر نمایان شود، بهتر است از فرش هایی که داری رنگ های روشن هستند، استفاده کنید. به طور معمول این نوع از فرش ها فضا را بزرگ تر جلوه می دهند.

۵- اگر فضای خانه تان بسیار بزرگ و کم اثاثیه جلوه می  کند، بهتر است از فرش هایی استفاده کنید که دارای رنگ های تیره هستند، این نوع فرش ها فضایی دنج، گرم و صمیمی به وجود می آورند .

۶-  فرش باید اندازه اتاق باشد. ملاحظه کنید اتاق چگونه مورد استفاده قرار می گیرد. چقدر ترافیک دارد و زیر چه نوری قرار می گیرد.

۷- فرشی را انتخاب کنید که کارایی آن خوب باشد، با تراکم، شانه و الیاف خوب باشد. هرچه الیاف فرش بیشتر باشد (با گره ها و دسته شده)، فرش شما دوام بیشتری پیدا می کند.

۸- در فرش دستباف چند سانتی متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت های بالا و پایین یکی از مشخصات فرش است و عیب به شمار نمی رود، اما در صورتی که در قالیچه های کوچک به چشم می آید با تا کردن فرش از قسمت میانی می توانید از تقارن آن اطمینان پیدا کنید.

۹- به تقارن رنگ در قسمت های متقارن توجه کنید و حتما در نور طبیعی آن را بررسی کنید، این نکته را در نظر بگیرید که رنگ فرش در جهت خواب آن تیره تر به نظر می رسد. حواستان باشد که اشکال و هندسه طرح جایی ناتمام نمانده باشد.

۱۰ -اگر قسمت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش اختلاف داشته باشد، نشانه این است که با رنگ های جوهری فرش را رنگ کرده اند و ممکن است رنگ بدهد.
فرش ها با پرز خشن سخت تر تمیز می شوند، پس یادتان باشد که پرز فرش باید درخشان و انعطاف پذیر باشد.

قانون های یکسان برای تمام فرش ها

برای خرید یک فرش بهتر است قبل از توجه به ظاهر و زیبایی، بیشتر به جنس و دوام آن توجه کنید. برای پیداکردن بهترین فرش با بودجه شما، چندین عامل را درنظر داشته باشید. یک فرش کامل فقط باید دارای ترکیب درست در تراکم، گره و الیاف باشد.

تراکم به نزدیکی گره ها گفته می شود. هرچه پرز (خواب) و شانه ها پرتراکم تر باشد فرش شما دوام بیشتری خواهد داشت. گره ها به چرخش الیاف به دور خود گفته می شود. هرچه چرخش های الیاف محکم تر باشد به دوام فرش افزوده می شود.

امیدواریم انتخاب و خرید خوبی داشته باشید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×