اخبار نساجیمقالات نساجی

ELTEX سوئد، تامین کننده پیشرو سنسورهای پارگی و نظارت کشش نخ

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مصاحبه با آقای Karl Gustaf Lundholm، مدیر فروش بخش نساجی Eltex

ترجمه : فروغ امیر شیرزاد – تحریریه مجله نساجی کهن

لطفاً جزئیات بیشتری از شرکت ELTEX، تاریخچه و داستان موفقیت آن برایمان بگویید.

التکس بیش از ۵۰ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد، زمانی که بنیانگذاران شرکت به دنبال حل مشکلی برای صنایع نساجی بودند. آنها می‌خواستند راهی برای تشخیص نخ پود پاره یا گم شده در ماشین بافندگی با ماکو پیدا کنند.

نتیجه تلاش‌های صورت گرفته، توسعه اولین حسگر الکترونیکی توقف حرکت نخ پود در جهان بود. این اختراع اولین بار به صورت حضوری در نمایشگاه ITMA در هانوفر آلمان در سال ۱۹۶۳ نمایش داده شد و التکس سال بعد برای تولید این محصولات انقلابی در سوئد تأسیس شد.

امروزه التکس تامین کننده پیشرو حسگرهای پارگی نخ و مانیتورهای کشش نخ در جهان است و محصولات آن برای بسیاری از بزرگترین سازندگان ماشین آلات نساجی OEM عرضه می‌شود. دفتر مرکزی هلدینگ جهانی التکس در Osby سوئد واقع است. مرکز تولید اصلی ما در ایرلند مستقر است و شعبه‌ای در ایالات متحده، به عنوان مرکز فروش و خدمات گروه برای قاره آمریکا فعالیت می‌کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از خدماتی که به بخش نساجی و فرش و کفپوش ارائه می‌دهید برایمان بگویید.

التکس یک رهبر جهانی در حسگرهای پارگی نخ و سیستم‌های نظارت بر تنش نخ در منسوجات است تا کیفیت پارچه‌ها و فرش‌ها و چمن مصنوعی را بهبود بخشد و فرآیند کلی تولید را بسیار کارآمدتر کند. التکس سوئد در حال تحقیق و توسعه فناوری‌هایی است که این امکان را فراهم می‌کند که بافندگان حجم خروجی خود را افزایش داده و خطاها را به حداقل برسانند. این امر امکان افزایش ظرفیت تولید و کاهش ضایعات را برای تولیدکنندگان فراهم کرده است.

ما فناوری و کاربردهای حسگرهای خود را در زمینه‌های مختلف صنعت نساجی با نظارت بر پارگی و کشش تک تک نخ‌ها و یا کنترل کشش نخ برای بهبود کیفیت، راندمان ماشین، کاهش هزینه، اتلاف کمتر مواد، تعمیر و نگهداری کمتر و کمک به اپراتور ماشین ارائه می‌دهیم.
در مورد فرش تافتینگ و چمن مصنوعی، حسگرهای EYE Compact برای تشخیص عیب نخ در ماشین‌های تافتینگ طراحی شده‌اند.

آنها برای بهبود کیفیت و کارایی از طریق کاهش زمان ترمیم و خرابی طراحی شده‌اند. التکس با ارائه حسگرهای هوشمند نقش مهمی در شرکت‌های تولید فرش، چمن مصنوعی و نخ دارد. آشکارترین مزیت آن این است که اطمینان حاصل می‌کنید که تک تک نخ‌ها نظارت می‌شوند. علاوه بر این، برای اپراتور دستگاه بسیار کمک کننده است که بداند با پارگی نخ، دستگاه تقریباً فوراً متوقف می‌شود.

به عنوان پیشرو در بخش حسگرهای نخ، در مورد آخرین نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید خود برایمان بگویید.

به مدت ۶۰ سال، سنسورهای پارگی نخ و سیستم‌های نظارت بر تنش نخ ما از شهرت خوبی در صنعت نساجی در سراسر جهان در بیش از ۱۰۰ کشور برخوردار هستند. پس از یک موفقیت جهانی فوق العاده با EYE Compact برای صنعت فرش تافتینگ، آخرین نوآوری Eltex EYE Compact II است که در ژوئن گذشته (۲۰۱۹) در ITMA Barcelona در اسپانیا رونمایی شد. این محصول در عرض دو سال ساخته شد و تکامل یافته سیستم نظارت بر پارگی نخ EYE Compact است.

این فناوری برای نصب بر روی ماشین‌های مدرن‌تر گرافیک محور، جایی که می‌توان فضا را محدود کرد، برای تشخیص ۱۰۰٪ پارگی و بیرون آمدن هر نخ تافتینگ ایده‌آل است. فناوری حسگر EYE Compact II در مرحله حساسی در تولید فرش‌های با کیفیت بالا عمل می‌کند، جایی که همه چیز در کل فرآیند تولید گرد هم می‌آید. باید توجه داشت که نخ‌ها و پشت فرش که قبلا تولید شده‌اند، در صورتی که عیب بعداً در مرحله تافتینگ شناسایی شود، هدر خواهند رفت.

ما EyETM (نظارت بر تنش برای کاربردهای نخ چندگانه) را توسعه داده‌ایم که کشش را در هر موقعیت در قفسه و بخش پیچش و دستگاه هیت ست تشخیص می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که تنش صحیح در این فرآیند استفاده می‌شود. با استفاده از EyETM در یک برنامه Heat-Set، تضمین می‌شود که بوبین‌هایی که بعداً در فرآیند تافتینگ استفاده می‌شوند دارای کشش صحیح هستند.

تولید بوبین‌های مورد استفاده در تافتینگ با کشش مساوی در فرآیند هیت ست بسیار مهم است. اگر کشش مناسب نباشد، ریسک قابل توجهی برای ایجاد ایراد در فرش پرزدار وجود دارد. در حالت بدتر، عیب تنها زمانی کشف می‌شود که فرش تولید و رنگ شده است.

تجهیزات Eltex چگونه می‌تواند به شرکت‌های فرش تافتینگ برای افزایش بهره‌وری کمک کند؟

راه‌حل‌های دیجیتالی مانند راه‌حل‌های ارایه شده توسط ما، که پله‌ای در راه طولانی صنعت و کارخانه هوشمند هستند، برای شرکت‌هایی که قبلاً نوآوری را پذیرفته‌اند، قیمتی ندارند. علاوه بر این، پیشنهاد شده است که مشاغلی که دیجیتالی شدن را پذیرفته‌اند از مزایای بلندمدت برخوردار خواهند شد و در بسیاری از موارد، این ادعاها قبلاً محقق شده است.

Eltex Yarn Expert (EYE) یک سیستم تشخیص نخ بسیار انعطاف پذیر و همه کاره است. عملکردها و ویژگی‌های واحدهای کنترل، حسگرها و ترمینال اپراتور توسط نرم‌افزار کنترل می‌شوند.

فناوری‌ حسگرهای Eltex از نظر درآمد، رشد، بهبود کیفیت، راندمان ماشین، تعمیر و نگهداری کمتر، ضایعات و آسودگی خاطر به اپراتور ماشین، مزایای قابل توجهی برای صنعت فرش فراهم کند. علاوه بر این، Eltex نقش مهمی در شرکت‌های تولید فرش، چمن مصنوعی و نخ دارد.

توقف کمتر ماشین باعث تعمیر و نگهداری کمتری می‌شود. این امر باعث می‌شود که ماشین‌ها فرسایش کمتری داشته باشند و اپراتور می‌تواند بر روی وظایف دیگر تمرکز کند. توقف‌های کمتر باعث فرسایش کمتر شده و قبوض برق را کاهش می‌دهد زیرا دستگاه نیازی به چندین بار روشن شدن ندارد. همواره مقرون به صرفه بودن از بیشترین اهمیت برای شرکت‌ها برخوردار بوده است. همه این موارد با هم نشان می‌دهد که سیستم EYE Compact از Eltex از روز اول باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود.

با حذف ضایعات تولید و از کار افتادن ماشین آلات، تولیدکنندگان می‌توانند سودآوری خود را افزایش داده و ردپای پایدار خود را بهبود بخشند. دستیابی به این امر می‌تواند با ایجاد یک محصول با کیفیت که ضایعات کمتری تولید می‌کند و از منابع به طور موثرتری استفاده می‌کند، انجام گیرد.

ما باید بیشتر به پایداری و محصولات سبز تکیه کنیم، چگونه می‌توانیم پایداری در صنعت کفپوش و نساجی را ارتقا دهیم؟

پایداری در صنعت نساجی به دلیل ماهیت این صنعت به موضوعی مورد بحث تبدیل شده است. با این حال، با تلاش‌های زیادی که توسط بخش تحقیق و توسعه ما انجام شده است، محصولات ما سازگار با محیط زیست هستند زیرا به کاهش اتلاف مواد کمک می‌کنند.

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، با کاهش ضایعات تولید و از کار افتادن ماشین‌ها، تولیدکنندگان می‌توانند ردپای محیطی خود را به حداقل برسانند. این امر با ایجاد یک محصول با کیفیت که ضایعات کمتری تولید می‌کند و از منابع به طور موثرتری استفاده می‌کند، قابل دستیابی است.

بخش فرش تافتینگ را در آمریکا و جهان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

التکس در فرش تافتینگ نقشی اساسی دارد. ایالات متحده آمریکا به تنهایی ۴۹ درصد از تولید فرش جهان را به خود اختصاص داده است، دومین منطقه کشورهای اروپای غربی با ۲۷ درصد و رتبه سوم بین استرالیا و کانادا حدوداً ۸ درصد است. تنها در این سه منطقه جغرافیایی، میزان کل تولید فرش ۸۴ درصد از تولید جهانی را شامل می‌شود.

می‌توان گفت که + ۷۰ درصد از تولیدکنندگان فرش تافتینگ و چمن مصنوعی جهانی از سنسورهای Eltex استفاده می‌کنند. در حال حاضر و در سرتاسر جهان، هم بخش چمن‌ و هم بخش فرش‌ با تقاضای زیادی برای سرمایه‌گذاری در ماشین‌های جدید و سایر فناوری‌ها در موقعیتی قوی قرار دارند. در مورد فرش، این امر تا حدی ناشی از تقاضای بالا در بازار داخلی ایالات متحده است و به نظر می‌رسد که چمن مصنوعی در طیف گسترده‌ای از کاربردها در سراسر جهان استفاده می‌شود.

خاورمیانه منطقه مهمی برای تولید فرش است، آیا صادراتی به این بازار دارید؟

خاورمیانه پس از ایالات متحده، بلژیک و هلند، چهارمین تولیدکننده بزرگ فرش در جهان است و انتظار می‌رود صنعت منطقه‌ای آن طی پنج سال آینده بین ۱۰ تا ۲۵ درصد رشد کند. ما تلاش‌های بازاریابی خود را آغاز کرده‌ایم و با برخی از تولیدکنندگان فرش در منطقه در ارتباط هستیم.

همچنین، اخیراً شبکه بازاریابی خود را برای منطقه خاورمیانه گسترش داده‌ایم و امیدواریم که نتایج خوبی به دست آوریم. اکنون، ما توسط M/S. آتاگ صادرات و واردات اسکندریه مصر برای منطقه خاورمیانه نمایندگی داریم.

برنامه شما برای شرکت در نمایشگاه‌های آتی نساجی و کفپوش چیست؟

ما هر سال در نمایشگاه Domotex در هانوفر حضور داریم و مشتاقانه منتظر دیدار مجدد با مشتریان خود در ژانویه ۲۰۲۲ هستیم. همچنین برنامه‌هایی برای حضور در نمایشگاه در FloorTech، ایالات متحده داشتیم، اما متأسفانه به دلیل وضعیت کرونا از این نمایشگاه کنار کشیده‌ایم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×