اخبار نساجی

صنعت نساجی؛ اشتغالزایی با کمترین سرمایه و بالاترین ارزش افزوده

رئیس کارگروه نساجی اتاق بازرگانی کشور گفت: جلوی صادرات مواد اولیه پتروشیمی باید گرفته شود زیرا می توانیم با کمترین سرمایه، محصولاتی با ارزش افزوده بالا تولید و اشتغال ایجاد کنیم.

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ علی مردان شیبانی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و رئیس کارگروه نساجی اتاق بازرگانی کشور در گفتگو با برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد درباره وضعیت صنایع نساجی در کشور گفت: اشتغالزا‌ترین و بالاترین ارزش افزوده و با کمترین نرخ سرمایه گذاری از نظر ماشین‌آلات در مقایسه با سایر صنایع جز صنعت نساجی نداریم، این صنعت پلکان ترقی تمام کشور‌ها پیشرفته دنیا بوده و نیاز دارد در کشورمان به آن رسیدگی و توجه شود؛ انتظار ما از دولت مردان، شنیدن صدا و حمایت از این صنعت است.

شیبانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره درخواست صنعت نساجی کشور از شرکت‌های پتروشیمی مبنی بر عرضه محصولات و تامین نیاز داخلی، بیان داشت: صنعت نساجی، صنعتی بومی و از پدران و اجداد ما به ارث رسیده تمام نیاز‌های اقشار مختلف را از لحظه به دنیا آمدن تا لحظه مرگ را تامین می‌کند، احتیاج به مواد اولیه دارد؛ در صنعت نساجی دو نوع مواد اولیه داریم یکی از مواد اولیه طبیعی مانند پنبه که متاسفانه با وجود حدود صادرات ۲۷۰ هزار تن در طی چند سال پیش، حداکثر برداشت ما بین ۵۰ تا ۶۰ هزارتن بوده و این به معنی کمبود پنبه و بحرانی بزرگ محسوب می‌شود

وی افزود: در حال حاضر ورود پنبه به کشور به دلیل سیستم بانکی نه می‌توانیم پول بفرستیم و نه گشایش اعتبار داشته باشیم به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و دولت مردان باید برای رفع این مشکل چاره‌ای بیاندیشند چراکه جایگزینی برای پنبه در صنعت نساجی نداریم.

رئیس کارگروه نساجی اتاق بازرگانی کشور در ادامه گفت: مواد اولیه بعدی، مواد پتروشیمی، الیاف مصنوعی است که خوشبختانه جوانان متخصص در این ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته، کشور را از واردات مواد پتروشیمی بی نیاز کرده اند، اما مواد پتروشیمی که به وفور با کیفیت بسیار مناسب تولید می‌شود به جای اینکه در باک بنزین صنعت نساجی و سایر صنایع ریخته و ماشین‌ها را به حرکت دربیاورد، صادر می‌شود.

شیبانی با اشاره به اینکه با توجه به نیاز صنعت نساجی کشور چرا آقایان اصرار به صادرات مواد پتروشیمی دارند که نیاز صنایع است، اضافه کرد: پیرو درخواست از معاون صنایع وزارت صمت مبنی بر گذاشتن تعرفه روی صادرات مواد پتروشیمی، حداقل با این کار جلوی ارزان فروشی به رقبای صنایع گرفته می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران درباره نحوه عرضه و توزیع مواد پتروشیمی به صنایع گفت: با توجه به تجربیاتی که در طول سال‌هایی که عضو کارگروه تنظیم بازار و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بوده ام، در انجمن نساجی بیست نفر هر یکشنبه از ساعت ۳ بعد از ظهر به صورت علمی نیاز صنایع موجود در کشور را برررسی می‌کنند و تخمین زده می‌شود که صنایع حداقل به ۸ هزار و ۴۰۰ تن مواد پلیمری در هفته نیاز دارند و این مواد پتروشیمی از طریق بورس عرضه می‌شد و مشکلی در کار نبود، اما با صادرات مواد پتروشیمی به خیال ورود ارز به کشور باید آقایان به این نکته توجه کنند که اگر ما بخواهیم محصول حاصل از تولید این مواد را از خارج وارد کنیم باید ۱۰ برابر ارز خارج کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شیبانی افزود: رهبر انقلاب بار‌ها فرمودند خام‌فروشی حرام است؛ ما می‌توانیم مواد خام را تبدیل به محصولی با ارزش افزوده بالا کرده و باعث ایجاد اشتغال و نشاط اجتماعی در جامعه شویم.

رئیس کارگروه نساجی اتاق بازرگانی کشور درباره نحوه نظارت و عرضه مواد پتروشیمی و پلیمری برای صنایع نساجی از سوی وزارت صمت گفت: یک اشکال بزرگ وجود دارد، قسمتی از عرضه مواد پتروشیمی زیر نظر وزارت نفت و قسمتی دیگر زیر نظر وزارت صمت قرار دارد و این دوگانگی مدیریتی و حاکمیتی موجب شده که هر کدام از وزارتخانه‌ها تقصیر‌ها را به گردن دیگری بیندازد در این میان تکلیف ما نیز مشخص نیست که مطالبه خود را از کدام وزارتخانه بخواهیم، اما درخواست ما این است که مشکل تامین مواد اولیه صنایع از هر طریق ممکنی حل شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×