اخبار نساجی

فرش روی استیج (صحنه)

دریا سبحه

دریا سبحه – کارشناس ارشد مهندسی نساجی

چرا روی استیج از فرش استفاده میشود؟

در اجراهای زنده و فستیوال های موسیقی در سراسر جهان، اغلب گروه ها و نوازندگان از فرش، روی استیج استفاده می کنند. فرش ها جدای از اهداف زیبایی، مزایای مهمی را برای بسیاری از نوازندگان به همراه دارند. اما برای اکثر مردم، همیشه مشخص نیست که چرا یک گروه یا نوازنده از فرش روی صحنه استفاده می کند.

گروه ها از فرش ها استفاده میکنند تا صحنه را گرم کنند، سیم ها را پنهان کنند، فرکانس های زائد را حذف یا کاهش دهند (به عبارتی، رفلکس صدایی که از طریق پایه ها به سن منتقل میشود را بگیرد و صدا فیدبک نداشته باشد) و سازهای خود را سر جای خود نگه دارند. به طور کلی، فرش ها به دلیل ظاهر زیبا و احساس راحتی محبوب هستند و درزمینه موسیقی هم قابل استفاده هستند .

پنج دلیل استفاده از فرش روی استیج:

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۱.استفاده از فرش روی صحنه، به نوازنده احساس راحتی میدهد:

برخی از استیج ها فرش شده اند و به همین دلیل، داشتن فرش به شما کنترل بیشتری بر ظاهر و اجرا می دهد.
از آنجا که استیج ها اغلب از چوب های سخت یا فلزات ساخته می شوند، به طور کلی بسیار سخت و لغزنده هستند  بسیاری از هنرمندان هنگام اجرا، با پرتاب آب دهان، عرق کردن و یا آب ریختن، احتمال لغزنده شدن استیج را افزایش می دهند. اجراها شامل مدت طولانی ایستادن یا پریدن است و سطوح سخت صحنه می تواند به سرعت خستگی را در نوازندگان افزایش دهد.

فرش همچنین مایعات را جذب می کند، لکه ها را پنهان می کند و قابل حمل است. گروه ها اغلب از فرش روی صحنه استفاده می کنند زیرا راهی مقرون به صرفه و قابل اعتماد برای از بین بردن بسیاری از مسائل است که اغلب از اجرا تا اجرا بوجود می آید. گروه ها و نوازندگان روی فرش می ایستند تا راحتی را در زیر پای خود ایجاد کنند. فرش اساسا خستگی عضلات را کاهش می دهد و ایستادن روی صحنه بسیار راحت تر می شود.

فرش فرش فرش

۲.فرش سازها را در جای خود نگه میدارد:

آماده سازی یک استیج میتواند زمان بر باش . مسئله مهم این است که سازها ثابت در جای خود باقی بمانند تا در حین اجرا نیازی به جابه جایی یا تنظیم نداشته باشند. بسیاری از سازها قابل حمل هستند و میتوانند در حین اجرا بر روی صحنه حرکت کنند و مشکلی پیش نمی آید ولی سایر سازها مانند: کیبورد، درامز و لوازم جانبی مختلف باید ثابت بمانند.

قرار دادن این سازها و لوازم جانبی آنها بر روی فرش به آنها کمک می کند تا محکم روی صحنه در مقابل نوازنده قرار بگیرند. رایج ترین مکانی که می بینید از فرش روی صحنه استفاده می شود  زیر کیت درامز است. هر قطعه کیت درامز قابل تنظیم است. ضربات تکراری به این قطعات به تدریج آنها
را از یکدیگر دور می کند.

یک فرش می تواند اصطکاک را در زیر یک کیت درامز ایجاد کند تا قطعات و وسایل مختلف را در کنار هم نگه دارد. اگر کیت ثابت در کنار هم قرار نگیرد،
در امر مجبور می شود موقعیت هر قطعه را در طول اجرا دائما تنظیم کند.

فرش روی استیج(صحنه)

۳.پنهان کردن و پوشش سیم های استیج:

آماده سازی یک استیج برای اجرا می تواند شامل ده ها سیم روس سطح باشد. این نه تنها به هم ریخته و کثیف به نظر می رسد. بلکه یک خطر اصلی برای لغزش است. قرار دادن فرش روی کابل ها و سیم ها نه تنها آنها را پنهان می کند ، بلکه احتمال اینکه کسی روی آنها حرکت کند یا به طور تصادفی چیزی را از برق بکشد، کاهش می دهد. استفاده از عناصر ساده مانند فرش می تواند به ظاهر و اتفاقات روی صحنه کمک کند.

فرش روی استیج(صحنه)فرش روی استیج(صحنه)

۴.فرش صداهای اضافی (noise) را در استیج کاهش می دهد:

کاهش سطح سر و صدا (noise)، کنترل فرکانس های اضافی و جلوگیری از تقویت ناخواسته ی بعضی از فرکانس ها (مخصوصا در فرکانس های بم) در
صحنه جنبه مهمی از توانایی شنیدن صدای بهتر سازها روی صحنه در طول اجرا است. (بهتر شنیدن صدای سازها توسط نوازنده ها) قبل از شروع اجرا، گروه ها به کمک صدابردار، تست صدا انجام می دهند تا خواننده و هر نوازنده روی استیج به خوبی صدای بقیه سازها و همچنین صدای خود و ساز خود را بشنود و اما فرش باعث میشود صداها بهتر و درست تر شنیده شوند.

فرش روی استیج(صحنه)

فرش ها روشی نسبتا آسان برای از بین بردن هرگونه سر و صدای غیر ضروری روی صحنه هستند. به همین دلیل است که بسیاری از استودیو های ضبط فرش ها را روی زمین (و گاهی حتی دیوارها) قرار می دهند تا از فرکانس های زائد و پژواک صداهای ناخواسته در سراسر استودیو جلوگیری شود. اگر اجراهای زنده را نگاه کنید، فرش ها معمولا برای تضعیف فرکانس و کاهش پژواک از تاثیر ضبط، روی صحنه را می پوشانند.

بسیاری از نوازندگان برای راحتی خود در حین اجرا از فرش استفاده میکنند تا به آنها کمک کند بهتر اجرا کنند و این احساس راحتی را به مخاطب القا کنند. وقتی راحتی، زیر سازی و کاهش صدا به راحتی با یک قطعه فرش قابل دستیابی است، میتوان متوجه شد که چرا بسیاری از گروه ها و نوازندگان از فرش ها استفاده میکنند. به همین دلیل شما ممکن است یک فرش را برای اتاق نشیمن خود انتخاب کنید، گروه ها و نوازندگان هم فرش را انتخاب می کنند زیرا از ظاهر و احساس آن خوششان می آید.

فرش روی استیج(صحنه)ظاهر یک فرش درجه یک است و به گروه، خواننده یا نوازنده کنترل بیشتری بر ظاهر آنها روی صحنه می دهد. طراحی صحنه بخش بزرگی از اجرا یک نوازنده یا خواننده است و فرش می تواند زیبایی لازم را روی صحنه ایجاد کند. صدها سال است که بسیاری از ارکستر ها از فرش ها در زیر سازهای کوبه ای پر صدا برای تضعیف صدا و ایجاد صدایی یکنواخت تر استفاده میکنند.

در این مقاله، با توجه به مطالب فوق در میابیم که این هنر زیبای ایرانی (فرش) به غیر از زیبایی ظاهری، وسیله ای بسیار کاربردی است.

فرش روی استیج(صحنه)

فرش روی استیج(صحنه)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×