اخبار فرش ماشینی

فرش های چهل تکه ماحصل خلاقیت و تکنولوژی و هنر ایرانی است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مصاحبه مجله کهن با خانم مهندس دریا سبحه -شرکت فرش چهل تکه

لطفا در ابتدا مختصری در مورد بیوگرافی و سوابق علمی و عملی خود بفرمایید

دریا سبحه، متولد ۱۳۷۵ ، دارای فوق لیسانس مهندسی نساجی و نسل سوم تجارت و تولید فرش دستباف میباشم. فروش و صادرات فرش دستباف شغل خانوادگی ماست و حدودا چهل سال است که به صادرات فرش مشغول ایم. فرش هایی که  ماحصل خلاقیت و تکنولوژی و هنر ایرانی ست.

ایده تولید فرش های چهل تکه از چه زمانی به فکر شما رسید و چگونه وارد این بخش شدید؟

با عوض شدن نسل ، سلیقه ها از سنتی به مدرن تغییر یافت و ما از این تغییرات استفاده کرده و فرش چهل تکه را ابداع نمودیم . ما با داشتن تنوع زیاد سعی داریم تمام سلایق را تحت و شعاع قرار دهیم و فرش های چهل تکه با داشتن رنگ ها و طرح های مختلف توجه تمام نسل ها را به خود جلب نماید.

فرش های چهل تکه  یک روش عالی برای بازیافت فرش های کهنه هستند. فعالیت شما چطور می تواند به بازیافت فرش و حفاظت از محیط زیست، کره زمین و تولید محصولات سبز کمک کند؟

در گذشته فرش های مستعمل برای دوخت و دوز پالان خر و یا چیزهای مشابه بکار می رفت ولی امروزه این فرش ها برای ما بسیار ارزشمند هستند و می توان با آن فرش چهل تکه در سایزها و طرح های مختلف تولید کرد و با استقبالی که در خارج از ایران از این فرش ها به عمل آمده است میتواند منبع ارزی خوبی در این دوران تحریم باشد.

یک فرش چهل تکه خوب چه مشخصات فیزیکی و ظاهری باید داشته باشد؟

باید اطمینان حاصل کنیم که فرش های استفاده شده در فرش های چهل تکه ، پوسیده نباشد و از لحاظ ظاهری پرز فرش های به کار برده شده هم سطح باشد.

چه میزان از تولیدات شما صادر می شوند؟

فروش و صادرات فرش دستباف شغل خانوادگی ماست و حدودا ۴۰ سال است که به صادرات فرش مشغول ایم. فرش های چهل تکه عمدتا به اروپا صادر می شوند. و تاکنون آلمان بیش ترین میزان خرید را داشته است. در بازار های دیگر هم مشغول بازاریابی هستیم؛ بازار آمریکا را از طرق شعبه خودمان در آمریکا شناسایی و در آن بازاریابی کرده ایم .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بازار فروش و صادرات شما در دوران کرونا چطور بود؟

وضعیت بازار فرش دستباف در حال حاضر بسیار نامساعد است.  در این مدت مانند تمام تجارت های دیگر ، کرونا اثر بسیار منفی در کار ما داشته و از همه لحاظ تجارت را سخت و تحت فشار قرار داده است. امیدوارم شرایط تجارت در آینده بهبود یابد.

گفتگو با خانم مهندس دریا سبحه- قائم‌ مقام شرکت فرش چهل تکه

مراحل تولید یک فرش چهل تکه را از ابتدا تا انتها توضیح دهید.

با الهام گرفتن از همان چهل تکه های مادر بزرگ ، فرش چهل تکه تولید می شود. تکه های سالم فرش های مستعمل بریده شده و با تکنیکی خاص با داشتن تنوع در طرح، چیدمان و سایز های مختلف به هم متصل میگردد و از آنجایی که محصول نو، ابتکاری و بی رقیبی ست در دنیا خواهان و طرفدار دارد.

تنها تولید کننده فرش های چهل تکه ما هستیم چراکه مشکلات و پیچیدگی های خاص خودش را دارد و هزینه خرید هر چرخ صنعتی برای دوخت تکه ها بسیار بالاست و هرکسی حاضر به صرف این هزینه ها نمی باشد.

ایا تولید فرش های چهل تکه می تواند به اصالت فرش دستباف ایرانی ضربه بزند؟

خیر ، کار ما و تولیدات ما تداخلی با اصالت فرش ایجاد نمی نماید و معمولا فرش های اصیل سر از موزه در می آورند نه از فرش چهل تکه . در فرش چهل تکه ما معمولا از فرش های درشت بافت و تجارتی استفاده می نماییم.

درست است که در رنگ آمیزی یکدست تکه های فرش  طرح و رنگ فرش تغییر می کند اما این به ماهیت فرش ایرانی آسیب نمی زند چراکه این فرش ها بازیافتی هستند. این ها در حقیقت قالی های دور ریز و بازیافتی هستند که تبدیل به کالای مورد استفاده مردم می شوند و به ساختار فرش ایرانی ضربه ای نمی زنند بلکه ارز به کشور می آورند.

ایا ابعاد فرش های چهل تکه دارای محدودیت است؟

خیر، انواع و اقسام سایزها از جمله پادری، دایره ،نیم دایره ، بیضی و چند ضلعی را میتوان تولید کرد و هیچ محدودیتی ندارد.

در پایان هر موردی که فکر میکنید به پربار تر شدن این گفتگو کمک می کند ذکر بفرمایید

در زمان قبل از انقلاب، فرش به عنوان کالایی ارزشمند متصور بود به طوریکه هر خانواده در صورت نیاز مالی میتوانست فرش خود را نزد بانک کارگشایی به امانت گذارده و مبلغ مورد نیاز خود را از بانک قرض نماید ولی امروزه نسل جوان ، فرش را به چشم یک سرمایه نگاه نمیکند و معمولا ظاهر ، رنگ و چیدمان فرش الویت خرید اوست. به طور مثال : جوانی که امروزه شلوار جین پاره را به شلوار سالم ترجیح می دهد، برای انتخاب زیرانداز نیز همان سلیقه را استفاده می نماید. بنابراین فرش چهل تکه می تواند بهترین گزینه باشد که تلفیقی است از فرش های سنتی با چیدمان مدرن.

فرش های چهل تکه شرکت فرش سبحه
فرش های چهل تکه شرکت فرش سبحه
فرش های چهل تکه شرکت فرش سبحه
فرش های چهل تکه شرکت فرش سبحه
فرش های چهل تکه شرکت فرش سبحه

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×