اخبار نساجی

کاهش سود تسهیلات پشتوانه ضمانت‌نامه صندوق را می‌خواهد

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران:
کاهش سود تسهیلات پشتوانه ضمانت‌نامه صندوق را می‌خواهد

کاهش سود تسهیلات پشتوانه ضمانت‌نامه صندوق را می‌خواهد کاهش سود تسهیلات صادراتی با پشتوانه ضمانتنامه‌های اعتباری صندوق ضمانت صادرات به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.

کاظم دوست حسینی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: نرخ بالای سود تسهیلات صادراتی همواره مورد انتقاد صادرکنندگان قرار داشته و فعالین اقتصادی در این عرصه که نیازمند اخذ ضمانتنامه اعتباری- ریالی و ارزی صندوق برای استفاده از تسهیلات صادراتی بانکها بودند باید علاوه بر پرداخت سود تسهیلات نسبت به پرداخت نرخ کارمزد ضمانتنامه‌های اعتباری صندوق نیز اقدام می‌کردند. این در شرایطی بود که بانکها با دریافت ضمانتنامه صندوق نیازی به اعتبار سنجی و پذیرش ریسک عدم بازپرداخت نداشتند.

وی افزود: در این راستا صندوق ضمانت صادرات پیشنهاد کاهش نرخ سود تسهیلات صادراتی ارزی و ریالی را به شورای پول و اعتبار ارائه داد که خوشبختانه با توجه به اهمیت حمایت از تولیدات صادراتی و مبانی علمی ریسک و بازده در بانکها در جلسه شب گذشته شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت : در واقع با توجه به نرخ کارمزد ۱ تا ۲ درصدی صدور ضمانتنامه‌های اعتباری صندوق مقرر گردید نرخ سود تسهیلات صادراتی، طرحهایی که دارای پوشش صندوق ضمانت صادرات هستند، برای تسهیلات ریالی ۲ درصد و تسهیلات ارزی به ۱ درصد نسبت به سایر تسهیلات اعطایی کاهش یابد.

وی افزود: قطعاً این موضوع می‌تواند تأثیر بسزایی در تمایل صادرکنندگان و بانکها به استفاده از ضمانتنامه‌های صندوق داشته باشد زیرا از یک سو ریسک بانکها با توجه به ضمانتنامه صندوق به صفر می‌رسد و ایشان نگرانی از وصول مطالبات خود در اعطای تسهیلات صادراتی ندارند و از سوی دیگر صادرکنندگان ۱ الی ۲ درصد کمتر کارمزد پرداخت می‌کنند ضمنا فرآیند اعطای تسهیلات از طریق حذف اعتبار سنجی و اخذ مستندات جداگانه توسط بانک و صندوق کوتاه تر می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×