اخبار نساجیمقالات نساجی

یک جهش اساسی در بازرسی پارچه

Uster Q-Bar 2 سیستم منحصر به فرد بازرسی پارچه

ترجمه: فروغ امیر شیرزاد – تحریریه مجله نساجی کهن

بهترین راه برای جلوگیری از ایراد در پارچه، عدم ایجاد آن است. Uster Q-Bar 2 جهشی اساسی در بازرسی پارچه ایجاد کرده است.

این سیستم، پارچه را به ویژه در اولین مرحله – مرحله مهم در تشکیل پارچه – با بازرسی داخلی و اتوماتیک، بازرسی می‌کند.

شناسایی مشکلات در این مرحله مزایای زیادی به همراه دارد، به عنوان مثال از ایجاد عیب در پارچه جلوگیری می‌کند و بافندگان را قادر می‌سازد محصولات خود را به طور مداوم با کیفیت بالا ارائه دهند.

Q-Bar 2 به دلیل موقعیت دقیق آن در محل تلاقی رشته‌های تار و پود، بهتر است به عنوان یک سیستم نظارت بر شکل‌گیری پارچه توصیف شود. این سیستم این امکان را فراهم می‌کند تا به محض بروز نقص، عکس‌العمل سریع انجام داده و از از خطاهای طولانی مدت یا تکرارشونده جلوگیری کرد.

برای این منظور، سیگنال‌های هشدار و توقف به اپراتور هشدار می‌دهند تا بلافاصله مشکلات را برطرف کند. تشخیص زود هنگام مشکلات، احتمال افت کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد و همچنین نیاز به بررسی‌های پس از تولید را به حداقل می‌رساند. برای بافندگان، این مزایا نشان دهنده نوآوری‌ کاربردی و تأثیر مثبت بر بهره‌وری و کیفیت است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نظارت بر تشکیل پارچه

نقص در بافت می‌تواند ریشه‌های مختلفی داشته باشد، بنابراین Uster Q-Bar 2 الگوریتم‌های مختلفی را برای شناسایی نقص خاص و علل آن ارائه می‌دهد. این دانش داخلی می‌تواند از نقص در سیکل پود گذاری جلوگیری کند. موقعیت Uster Q-Bar 2 در منطقه تشکیل پارچه به این معنی است که تار حتی قبل از عبور پود نیز کنترل می‌شود. این امر، یک مزیت واقعا منحصر به فرد است که امکان تشخیص موقعیت‌های نادرست نخ‌های تار، تارهای پاره شده، شل شدن نخ‌های تار و حتی ایراد طرح بافت را تشخیص دهد.

نوآوری مهم دیگر کنترل بی نظمی‌های پود است. با نظارت بر هر پود گذاشته شده در ناحیه تشکیل پارچه، Q-Bar 2 باعث می‌شود کاربران در اولین مرحله ممکن، به بی نظمی‌های پود واکنش نشان دهند. در این مرحله، می‌تواند نقایص مربوط به پود مانند پودهای دوبل، پود پاره شده یا حلقه شده را تشخیص دهد. سیستم نظارت بر تشکیل پارچه، پاسخگوی درخواست بافندگان برای تولید پارچه بدون نقص و مطابق با الزامات استاندارد و همچنین کاهش ضایعات می‌باشد.

یک جهش اساسی در بازرسی پارچه

نظارت کل

اشکالاتی که فقط در پارچه بافته شده نمایان می‌شوند، پر دردسرترین ایرادات محسوب می‌شوند. اغلب اوقات، وقتی ایراداتی مانند رد شانه، نخ‌های کثیف یا شناور مشاهده می‌شوند، برای رفع مشکل خیلی دیر است. اما با Uster Q-Bar 2 این اتفاق نمی‌افتد.

الگوریتم‌های بازرسی پارچه حتی نقایص “نامرئی” پارچه را تشخیص می‌دهند. این راه حل ساده برای بهبود عملکرد پارچه توسط نظارت خودکار است. Q-Bar 2 همچنین واحدهای حیاتی ماشین را در منطقه تشکیل پارچه کنترل می‌کند. اگر در اینجا مشکلی وجود داشته باشد، سیستم شناسایی و از بین بردن آن را آسان کرده، از نقص بیشتر جلوگیری کرده و بازده بافت را به حداکثر می‌رساند.

عنصر دیگر نظارت کل که توسط سیستم نظارت بر تشکیل پارچه ارائه می‌شود، تمرکز ویژه آن بر روی حاشیه پارچه است. این امر نه تنها برای یک فرایند کارآمد بافت بسیار مهم است، بلکه در مراحل بعدی فرآیند نیز اهمیت زیادی دارد. الگوریتم‌های خاص، بی‌نظمی در حاشیه پارچه را تشخیص می‌دهند و همچنین ایراد در طرح بافت را شناسایی می‌کنند. نظارت مداوم طرح بافت، الگوهای نادرست را در اولین مرحله نشان می‌دهد، بنابراین می‌توان دستگاه بافندگی را متوقف کرد و مشکل را قبل از هدر رفتن مقدار زیادی از پارچه برطرف کرد.

نکته آخر اینکه، این سیستم، نظارتی دائمی به عرض پارچه دارد، که یک عامل اساسی برای پردازش بیشتر است. به همین دلیل، Q-Bar 2 اندازه‌گیری مداوم عرض پارچه بافته شده را از تنظیم دستگاه بافندگی تا رول کامل پارچه فراهم می‌کند.

فناوری موجود در این سیستم جدید چشمگیر است، اما Q-Bar 2 در بسیاری از جنبه‌های دیگر نیز بسیار توسعه یافته است. طراحی صنعتی جذاب آن نیز ارگونومیک است، بنابراین کاربران به راحتی به تمام قطعات مهم دسترسی دارند. نصب این سیستم بر روی دستگاه‌های بافندگی آسان است. وضعیت سیستم توسط LED های یکپارچه نشان داده شده و موقعیت ایرادات شناسایی شده توسط چراغ‌های قرمز به اپراتورها نشان داده می‌شوند.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×