اخبار فرش ماشینی

دانشگاه بیرجند؛ قطب علمی آموزشی شرق کشور

به گزارش خبرنگار مهر، همواره از خراسان جنوبی به عنوان دانشگاهی ترین استان کشور و استانی فرهنگی یاد می شود که این مهم نشات گرفته دانشگاه ها و وجود نیروهای انسانی متخصص است.

دانشگاه بیرجند به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین موسسه آموزش عالی خراسان جنوبی نقش بسزایی در تربیت نیروی انسانی در استان ایفا می کند.

هم اکنون حدود ۳۰۰ عضو هیئت علمی در این دانشگاه فعالیت می کنند که حضور این تعداد در دانشگاه بیرجند علاوه بر اینکه باعث شده نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجوی این دانشگاه از متوسط کشوری بالاتر باشد، که خود در ارتقاء کیفیت آموزشی نیز موثر است.

اعضای هیئت علمی این دانشگاه همچنین موجب بهره مندی سایر موسسات آموزش عالی و دستگاه های اجرایی استان از خدمات آموزشی، تحقیقاتی این اعضا شده است.

دانشگاه بیرجند از سال ۱۳۵۴ تاسیس شده که مرحوم محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیای ایران موسس این دانشگاه بیرجند است.

این دانشگاه از سال ۵۶ با پذیرش ۱۲۰ دانشجو در سه رشته شیمی، ریاضی و فیزیک در مقطع کارشناسی آغاز به کار کرده که در سال ۱۳۶۸ به مجتمع دانشگاهی تبدیل شد، تا اینکه به لحاظ موقعیت شایسته علمی در اسفند ماه سال ۱۳۷۱ به دانشگاه ارتقاء یافت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دانشگاه بیرجند در راستای انجام رسالت آموزشی و علمی خود دارای بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع فضای آوزشی شامل کلاس های درس، آزمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی مجموعه های تحقیقاتی، کتابخانه ها، خوابگاه های دانشجویی، فضاهای مذهبی، فرهنگی و ورزشی، بخش های ستادی و اداری و رفاهی است.

اشتغال به تحصیل ۲۰۰ دانشجوی دکتری در دانشگاه بیرجند

رئیس دانشگاه بیرجند در گفتگو با مهر، از اشتغال به تحصیل دو هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۰۰ دانشجو در مقطع دکتری تحصیل می کنند.

محمدرضا میری رشته های تحصیلی دکتری در این دانشگاه را ۳۱ رشته ذکر کرد و افزود: این دانشجویان در ۱۲۶ کدرشته تحصیلی مشغول به تحصیل هستند.

اختصاص رتبه ۱۰ کشور به دانشگاه بیرجند

وی تعداد دانشجویان این دانشگاه را ۱۲ هزار نفر برشمرد و بیان کرد: این دانشگاه از مقطع کاردانی تا دکتری دانشجو پذیرش می کند.

میری با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند از نظر پذیرش دانشجو در بین دانشگاه های کشور رتبه ۳۰ تا ۳۵ را به خود اختصاص داده است، افزود: این دانشگاه از نظر فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد در بین دانشگاه های کشور در رتبه ۱۰ قرار دارد.

وی تاکید کرد: دانشگاه بیرجند در زمینه قبولی در مقطع دکتری و ارشد در سطح داتشگاه های کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

میری نسبت استاد به دانشجو در این را از متوسط کشوری بالاتر دانست و تصریح کرد: همچنین تعداد استادیار و اعضای هیئت علمی این دانشگاه نیز بیش از دانشگاه های دیگر کشور است.

وی با اشاره به اینکه این دانشگاه از پتانسیل و توانمندی بالایی در برگزاری همایش ها برخوردار است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه همایش ملی در این دانشگاه برگزار شده است.

فعالیت پنج گروه پژوهشی در دانشگاه بیرجند

میری به گروه ها و مراکز پژوهشی فعال در این دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به پتانسیل های موجود و نیازهای منطقه پنج گروه پژوهشی در دانشگاه فعالیت می کنند.

وی گروه های پژوهشی افغانستان شناسی، علوم زمین، زعفران، قنوات و جوان و نوجوان را از جمله این گروه ها دانست.

تجهیز دانشگاه بیرجند به ۱۸۰ آزمایشگاه

رئیس دانشگاه بیرجند از وجود ۱۸۰ آزمایشگاه و کارگاه آموزشی و پژوهشی در این دانشگاه خبر داد و گفت: برخی از آزمایشگاه های پژوهشی این دانشگاه دارای امکانات و تجهیزات منحصر به فردی در سطح دانشگاه های کشور است.

وی از وجود دو مسجد در دانشگاه به عنوان فضای مذهبی در این دانشگاه خبر داد و گفت: این دانشگاه از چهار نوع فضای فرهنگی شامل خانه فرهنگ، سالن اجتماعات، اتاق های فرهنگی و کتابخانه های فرهنگی برخوردار است.

میری به فضاهای ورزشی موجود در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: سه باب سالن ورزشی، مجموعه آبی میلاد، زمین چمن و زمین های ورزشی روباز، جاده تندرستی و ایستگاه های تندرستی و اتاق های ورزشی خوابگاه ها، سالن های ورزش های رزمی و.. از جمله فضاهای ورزشی موجود در این دانشگاه است.

وی به امکانات و تجهیزات فراهم شده توسط دانشگاه برای ایجاد محیطی مناسب برای تحصیل دانشجویان اشاره کرد و ادامه داد: احداث و واگذاری خوابگاه های دانشجویی، برگزاری اردوهای آموزشی، فرهنگی و سیاحتی، خدمات ورزشی، مشاوره و درمان، فعالیتهای فرهنگی و هنری، انجمن های علمی، شورای صنفی، نشریات دانشجویی، دو بازارچه دانشجویی و… از جمله این امکانات است.

میری دانشکده های علوم پایه، علوم ریاضی و آمار، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، مهندسی، مهندسی برق و کامپیوتر، ادبیات و علوم انسانی، هنر، تربیت بدنی و علوم ورزشی، علوم تربیتی و روانشناسی، فنی قاین و فنی فردوس از جمله های دانشکده های فعال در این دانشگاه برشمرد.

قدمت ۳۵ ساله دانشکده علوم پایه در دانشکده دانشگاه بیرجند

وی با شاره به اینکه دانشکده علوم پایه اولین دانشکده دانشگاه بیرجند است، افزود: این دانشکده در سال ۱۳۵۶ با ۱۲۰ دانشجو تاسیس شده است.

میری با اشاره به اینکه این دانشکده هم اکنون یک هزار و ۴۵۹ دانشجو دارد، ا فزود: این دانشجویان در مقاطع، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: این دانشجویان در گروه های آموزشی شیمی، فیزیک، زمین شناسی و زیست تحصیل می کنند.

میری به امکانات موجود در این دانشکده اشاره کرد و گفت: این دانشکده از ۵۲ آزمایشگاه و کارگاه برای بهره برداری دانشجویان برخوردار است.

اشتغال به تحصیل دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشکده علوم ریاضی و آمار

میری از اشتغال به تحصیل ۷۸۵ دانشجو در دانشکده علوم ریاضی و آمار این دانشگاه خبر داد و گفت: این دانشکده در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

وی ادامه داد: این دانشکده از سال ۱۳۹۰ براساس موافقت شورای گسترش آموزشی عالی از مجموعه دانشکده علوم تفکیک شده و آغار به کار کرده است.

۳۸۰ هکتار زمین در اختیار دانشجویان کشاورزی

میری با بیان اینکه ۳۸۰ هکتار زمین برای انجام فعالیت های عملی دانشجویان در دانشکده کشاورزی در اختیار این دانشجویان قرار گرفته است، تصریح کرد: واحد مزرعه دانشکده دارای ۱۰۰ هکتار زمین زراعی و مزرعه باغات از ۳۰ هکتار زمین برخوردار است.

وی واحد دامپروری این دانشکده را شامل ۲۵۰ هکتار زمین برشمرد و بیان کرد: در این راستا گاوداری، گوسفند داری، مرغداری و زنبورداری در داوحد دامپروری دانشکده وجود دارد.

میری با بیان اینکه این دانشکده با ۳۵ دانشجو در سال ۱۳۵۸ تاسیس شده است، گفت: این دانشکده هم اکنون به عنوان دانشکده مستقل در ۱۲ کد رشته دانشجو پذیرفته است.

رئیس دانشگاه بیرجند تعداد دانشجویان این دانشکده در حال حاضر را یک هزار و ۲۶۳ نفر عنوان کرد و بیان دشت: این دانشجویان در گروه های آموزشی علوم دامی، زراعت، گیاه پزشکی، باغبانی و مهندسی آب اشتغال به تحصیل دارند.

اخذ مجوز فعالیت دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست در سال ۱۳۹۰

میری با بیان اینکه دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست از سال ۱۳۹۰مجوز فعالیت اخذ کرده است، افزود: براساس موافقت شورای گسترش آموزش عالی این دانشکده از دانشکده کشاورزی تفکیک شده است.

وی مقطع تحصیلی در این دانشکده را کارشناسی و کارشناسی ارشد دانست و افزود: هم اکنون۳۳۳ دانشجو در گروه های آموزشی مرتع و آبخیزداری و مهندسی محیط زیست مشغول تحصیل هستند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×