اخبار فرش ماشینی

اخبار اقتصادی : حاضریم میلیاردرهای ایران را معرفی کنیم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: وقتی‌که جمع کل سرمایه ۵۰ نفر از ثروتمندان یک کشور۲۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود نشان از قدرت بالای سیاسی و اقتصادی آن کشور دارد اما اگر جمع کل سرمایه همان ۵۰ نفر ۵ میلیارد دلار هم نباشد آن‌وقت چه برداشتی می‌شود؟! ‏

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران (‏econews.ir‏)،”محمدرضا سبزعلیپور”افزود: مراجع رسمی و قانونی کشور به منظور تنویر افکار عمومی و جلوگیری از شائبه‌های به وجود آمده، لیست اسامی میلیاردرهای واقعی ایران را با افتخار و حفظ احترام ایشان منتشر و در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.
وی در واکنش به انتشار اسامی بزرگترین میلیاردرهای ایرانی که طی هفته گذشته از طریق یکی از سایت‌های خبری منتشر و برخی از رسانه‌های داخلی و حتی خارجی نیز آن‌را با آب و تاب به اطلاع مردم رسانیدند اظهار داشت: اعلام و انتشار اسامی ثروتمندان و میلیاردرهای سیاسی و اقتصادی در برخی از کشورهای بزرگ جهان امری متداول بوده و همه ساله لیست اسامی این افراد از طریق مراجع رسمی و قانونی تهیه و در سطح جامعه منتشر می‌شود، لکن در آماده‌سازی این لیست هیچ‌یک از افراد ثروتمند آن کشور از قلم نمی‌افتند و نام هر یک از افراد این لیست نیز با استناد به شواهد و ادله محکم و منطقی انتخاب و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

علیپور افزود: این موضوع تا به آنجا پیش رفته که از چند سال پیش لیست صد نفره‌ای از ثروتمندان و میلیاردرهای سراسر جهان از طریق سازمان‌های بین المللی و نشریات معتبر جهانی شناسائی و به طور سالانه منتشر می‌شود که متأسفانه و یا خوشبختانه تاکنون نام هیچ‌یک از پولداران ایرانی در این لیست وجود نداشته است که خود جای تأمل و بحث فراوان دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: در کشور ما برعکس سایر کشورهای جهان که پولداران آن با افتخار از ثروتمند بودن خود دفاع کرده و میزان ثروت خود را نیز با مدرک اعلام می‌کنند، اکثر ثروتمندان ایرانی، پولدار بودن خود را منکر شده و به هر آیه و وسیله ای متوسل می‌شوند تا نام خود را از لیست ثروتمندان جامعه خارج کنند و اگر کسی هم بدون اجازه، نام ایشان را به طور علنی و در رسانه‌های گروهی به عنوان پولدار معرفی کند چه بسا که طبق شکایت وی پرونده‌ای برعلیه آن شخص و یا سازمان در نزد مراجع قضائی مفتوح می کنند.‏

البته دلیل اختفاء نام و میزان ثروت در ایران توسط افراد متمول جای تأمل داشته و ریشه‌ای فرهنگی دارد. زیرا در کشور ما جا افتاده است که هرگاه بفهمند که کسی پولدار است حاشیه امنیتی و ضربه پذیری آن بیشتر شده و دیگر نمی‌تواند راحت کار و زندگی کند، زیرا همه فعالیت‌های وی و خانواده‌اش دائمأ زیر ذره بین دولت و افراد صاحب نفوذ خواهد بود. لذا همین امر موجب شده تا اکثر پولداران واقعی مقیم کشور گمنام باقی بمانند.

علیپور با اشاره به لیست منتشره شده میلیاردرهای ایرانی گفت: وقتی که تیتر اسامی میلیاردرهای ایرانی را در برخی از سایت‌های داخلی دیدم، ابتدا خوشحال شدم و این حرکت را به فال نیک گرفته و آن را قدمی مهم دانستم اما وقتی متن خبر را به همراه اسامی میلیاردرهای اعلام شده دیدم متأسف شده و از کنار خبر به لحاظ اینکه بی پایه و اساس است گذشتم، اما دیری نپائید که چند سایت و روزنامه داخلی و برخی از شبکه‌های تلویزیونی خارجی نیز این اسامی را منعکس کرده و به مردم داخل و خارج چنین القاء کردند که انگار فعالیت‌های اقتصادی کل ایران بر بال این چند نفر می‌چرخد. تا اینجای کار جزء اظهار تأسف، پیگیری این موضوع ارتباطی به اینجانب و مجموعه مرکز تجارت جهانی ایران نداشت تا این‌که چند سازمان‌ بین‌المللی و مجموعه جهانی با این مرکز تماس گرفته و جویای صحت و سقم این خبر شدند تا در صورت واقعی بودن خبر و اسامی منتشر شده نسبت به انعکاس این اسامی در سایت‌ها و بولتن‌های خود اقدام کنند که پاسخ مسئولین این مرکز به استعلام آنها این بوده است که خبر غیررسمی بوده و پس از بررسی‌های لازمه اعلام نظر خواهیم کرد. رئیس مرکز تجارت جهانی ایران افزود: هنگامی‌که لیست ثروتمندان یک کشور معرفی می‌شود از دید کارشناسان داخلی و خارجی حجم سرمایه آنها مورد بررسی قرار گرفته و قد و قواره و قدرت و ضعف آن کشور و نظام حکومتی آن جامعه مشخص می شود. یعنی وقتی‌که جمع کل سرمایه ۵۰ نفر از ثروتمندان یک کشور۲۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود نشان از قدرت بالای سیاسی و اقتصادی آن کشور دارد اما اگر جمع کل سرمایه همان ۵۰ نفر ۵ میلیارد دلار هم نباشد آن‌وقت چه برداشتی می‌شود؟! حال خود قضاوت کنید که جمع سرمایه این ۳۰ نفری که به عنوان میلیاردرهای ایران معرفی شده‌اند بیش از ۲ الی ۳ میلیارد دلار است(که بخش اعظمی از آن‌هم مربوط به ۵ الی۶ نفر از آن جمع است که ثروت بالائی دارند) پس چرا با طرح این‌گونه خبرها آبرو و اعتبار کشور، مردم و نظام را تحت شعاع قرار می‌دهید؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

علیپور اعلام کرد: در یک نگاه سطحی درمی‌یابیم که لیست۳۰ نفره‌ای که منتشر شده همگی جزء هیأت رئیسه و هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران و تهران هستند و چنین استنباط می‌کنیم، کسی‌که این خبر را برای اولین بار منتشر کرده اسامی این عزیزان را از اتاق بازرگانی طبق معیارهای خویش انتخاب کرده و بر روی خروجی سایت قرارداده است که به جز۴ الی ۵ نفر از آنها که تا حدودی ثروتمند هستند دلیل انتخاب مابقی مشخص نیست. لذا طبق اطلاعات واصله فرزندان برخی از اعضاء این لیست نیز از شنیدن نام پدر خود به عنوان میلیاردر متعجب و شکه شده‌اند. لکن اگر اینان میلیاردرهای ایران هستند پس میلیاردرهای واقعی کجا هستند. ثروتمندانی که هیچگاه سمتی در هیچ نهادی از جمله اتاق بازرگانی نداشته و به ندرت شخصأ در جلسات سازمان‌ها و نهادها شرکت می‌کنند، برای آشنا شدن با پولداران این کشور نیاز به کند و کاو آنچنانی نیست بلکه کافیست کمی به اطراف خویش نگاه کنیم و ببینیم چه کسانی جه نوع فعالیتی را در حال حاضر در دست دارند و حجم و گستره سرمایه‌گذاری ایشان چقدر بوده و چه مقدار حقوق و هزینه را طی یک ماه می‌پردازند. بزرگانی از صنایع فولاد، بانکداری، نفت و پتروشیمی گرفته تا برج‌سازان بزرگ و واردکنندگان کالاهای صاحب برند خارجی و یا اگر سری به بنادر جنوبی زده خواهیم دید چندین کشتی متعلق به چه کسانی در اسکله‌ها پهلو گرفته و چندین کشتی نیز در اقیانوس‌ها در حال حرکت به سمت ایران هستند و کالاهای خریداری شده این اشخاص را حمل می‌کنند. پس بهتر بود ارسال کننده اولیه خبر، تیتر خود را بدین شکل ارسال می‌کرد.

(( لیست بزرگترین میلیاردرهای ایران که در خیابان طالقانی و مطهری تردد می‌کنند مشخص شد ))
وی در پایان تصریح کرد: وقتی‌که لیست ثروتمندان در کشورهای بزرگ و یا در سراسر جهان منتشر می‌شود افراد اعلام شده بر مبنای میزان ثروت، حجم سرمایه‌گذاری و تاثیرگذاری وی بر اقتصاد کشور خویش و یا معادلات جهانی دسته بندی می‌شوند و چه بسا کسی که امسال در رتبه دوم قرار دارد سال دیگر به رده دهم سقوط کرده و دیگری از رده ششم به رتبه دوم ارتقأ پیدا کند، مثلاً بیل گیتس را به لحاظ ثروت۵۰ میلیارد دلاریش نفر اول اعلام و در مقابل اسم سعد حریری کلمه موروثی را قید می‌کنند اما در لیست منتشر شده اخیر، نه تنها نفر اول و آخر آن مشخص نبوده بلکه افراد را هم به لحاظ قد و قواره، فرم مو، خوش تیپ بودن، داشتن کروات و یا داشتن خودرو….. و یا این‌که روزی با فلان کس قدم زده و یا از کنار درب شرکت معروفی گذر کرده، دسته بندی کرده‌اند و از مقدار ثروت واقعی هیچکدام خبری نیست. لکن همچنانکه استفاده از مدارک و یا عناوین تحصیلی مانند دکترا و مهندس برای افراد غیر، جرم محسوب می‌شود بهره‌برداری از این خبر نیز جهت کسب وجهه نوعی تخلف است و اگر آقایان اعلام می‌کنند که بدون هماهنگی ایشان، لیست مذکور ارائه شده پس چرا اعتراض نکرده و خبر را تکذیب نکرده‌اند. لکن با سکوت خود به نوعی خبر را تائید کرده و با خوشحالی درصدد کسب وجهه و اعتباری برای خویش بوده‌اند. در کل این عزیزان یا خبر را اصلاح کنندو یا اگر بر میلیاردر بودن خویش اصرار می‌ورزند پس منش و رفتار میلیاردرها را هم پیشه کرده و پاسخگوی مطالبات کشور، مردم و نظام از یک میلیاردر واقعی نیز باشند.  به قول معروف یا نکن با فیل‌بانان دوستی یا خانه‌ای بساز که …
وی گفت: در خاتمه اعلام میدارم که مرکز تجارت جهانی ایران در صورت صلاحدید دولت آمادگی دارد تا لیست ۵۰ نفره‌ای از ثروتمندان واقعی کشور را با مدارک و دلایل قابل قبول تهیه و در اختیار مسئولین ذیربط قرار دهد. ‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×