اخبار فرش ماشینی

اعتبارات تخصیصی به فرش دستباف متمرکز شود

احمد علی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در حال حاضر ۴۶ هزار بافنده فرش در همدان فعال است، اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد بافندگان را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: بافندگان استان در سال گذشته ۶۰ هزار و ۵۳۰ متر مربع فرش بافته‌اند.

*همدان دارای ظرفیت بالا در بافت فرش

رئزس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان بیان داشت: استان همدان ظرفیت بافت فرش تا ۱۲۰ هزار متر مربع را دارد که این امر نشان از قابلیت‌های این استان در زمینه فرشبافی است.

وی ابراز داشت: تا پایان سال گذشته در استان همدان ۱۴ هزار و ۶۹۹ قالیباف، بیمه شدند.

علی‌بابایی از برگزاری دوره آموزش فرشبافی در سطح استان خبر داد و افزود: در سال جاری و از محل اعتبارات تخصیصی مرکز ملی فرش ایران و استان، برنامه‌ریزی برای برگزاری ۳۰ دوره آموزشی فرشبافی انجام شده که در این دوره‌ها تعداد یک هزار و ۲۰۰ نفر از فراگیران در کلاس‌های ترویجی و بهبافی شرکت خواهند کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی، یکی از مشکلات پیش‌رو در برگزاری این دوره آموزشی را مربوط به مکان دانست و اظهار داشت: البته امسال بدون توجه به این مشکل، برگزاری دوره‌های آموزشی را با قوت ادامه خواهیم داد.

*صدور ۶ هزار و ۷۵۳ فقره مجوز مشاغل خانگی

رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته تحرکات خوبی در بسیاری از شاخص‌های فرش در استان صورت گرفت، ابراز داشت: در سال ۹۱ بیمه قالی‌بافان با افزایش ۱۰ درصدی مواجه بود.

وی ادامه داد: سال گذشته ۶ هزار و ۷۵۳ فقره مجوز مشاغل خانگی در همدان صادر شد که نسبت به سال ۱۶۶ درصد افزایش داشت و این امر نشان از گرایش به این هنرصنعت دارد.

علی‌بابایی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تسهیلات اعطایی به بخش فرش نباید خرد باشد، یادآور شد: تسهیلاتی که در اختیار بافنده‌ها قرار می‌گیرد به صورت خرد شده است؛ در صورتی که ما اعتقادی به اعتبارات خردشده در بحث فرش دستباف نداریم.

وی ادامه داد: در سال گذشته اعطای ۵ میلیارد تومان تسهیلات به بخش فرش مصوب شد که البته آن را به صورت خرد شده و در قالب ۲ میلیون تومان به تک‌تک بافنده‌ها پرداخت شد.

رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت استان همدان اذعان داشت: اگر این مبلغ به صورت کلی و متمرکز در اختیار بخش فرش قرار گیرد و سازمان آن را بین تعاونی‌های فرش دستباف توزیع کند در آن صورت نتایج بهتری را خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه باید اعتبارات تخصیصی به فرش دستباف متمرکز شود، افزود: این امر موجب می‌شود بتوانیم با قدرت بیشتری فرآیند نظارت بر بافت فرش از یک سو و رنگرزی، خریداری طرح، نقشه و قبول سفارش از بازارهای جهانی را از سوی دیگر در برنامه کاری خود داشته باشیم.

بابایی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: توجه به این مهم می‌تواند زمینه افزایش متراژ بافت فرش در همدان را موجب می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×