اخبار فرش ماشینی

بازار همسایه: سرمایه گذاران آمریکایی و قزاق در صنعت قالی افغانستان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تاجران امریکایی برای سرمایه گذاری وارد افغانستان می شوند

امریکایی ها در بیش از ۱۲ سال حضور نظامی در افغانستان، دست آورد سیاسی و امنیتی چندانی نداشته اند و بیشتر به دنبال منافع خود بوده اند، حال با خروج نیروهای نظامی آنان، واشنگتن می خواهد برای کسب منافع و دسترسی به منابع دست نخورده افغانستان از راه سرمایه گذاری وارد شوند.

اتاق تجارت؛ صنایع افغانستان و آمریکا امروز نشستی را به منظور رشد سرمایه گذاری و تحکیم روابط تجاری میان هردو کشور برگزار کرد.
انورالحق احدی وزیر تجارت و صنایع کشور در این نشست رشد سرمایه گذاری را در کشور ارزنده توصیف نموده گفت: اقتصاد افغانستان در سال های گذشته متکی به کمک های کشور خارجی بوده، بنائاً اگر این کمک ها قطع شود، مردم افغانستان شاهد بحران اقتصادی خواهند بود.

وی افزود: اما براساس تلاش ها دولت در راستای توسعه اقتصادی و تعهدات جامعه جهانی در این زمینه، میتوانیم بعد از سال ۲۰۱۴ شاهد تحول اقتصادی خوبی باشیم.

وزیر تجارت و صنایع کشور تصریح کرد: افغانستان از میان ۱۸۷ کشور در جهان، بیست سومین کشور است که زمینه های سرمایه گذاری در آن به گونه فروان موجود است که از جمله میتوان سرمایه گذاری در بخش های سنگ مرمر، کشمیره، صنعت قالین و میوه جات را نام برد.

به گفته وی، در سال های گذشته سرمایه گذاری در بخش های مواد ساختمانی درآمد خوبی برای تاجران کشور داشته است زیرا براساس آمار ها سالانه درحدود ۷۰۰ میلیون دالر تقاضا برای واردات سیخ گول در کشور موجود است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او گفت: همچنین سالانه با هزینه ۴۰۰ میلیون دالر گوشت و تخم مرغ از کشور های مختلف به خصوص برازیل وارد کشور مان می شود.
در همین حال، دان رایتر رئیس اجرائیوی اتاق تجارت امریکا می گوید: افغانستان در شرایط حساس اقتصادی قرار دارد، به همین منظور روابط تجاری و سرمایه گذاری تاجران امریکایی برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال زایی بسیار موثر خواهد بود.

او گفت: براساس تعهدات، همکاری های اقتصادی و تجاری برای سال های متمادی میان هر دو کشور ادامه خواهند داشت و هیچگاهی زد و بندهای سیاسی بر این روابط تاثیرات منفی نخواهند به نمی گذارد.

رئیس اجرائیوی اتاق تجارت امریکا خاطرنشان ساخت: مسئولین افغانستانی تا پنچ ماه آینده باید معلومات مفصل را در راستای سرمایه گذاری به اتاق های تجارت امریکا ارائه کنند، زیرا بر اساس همین معلومات تاجران امریکایی سرمایه گذاری را در افغانستان آغاز خواهند کرد.
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان، همکاری های کشور امریکا را در راستای تجارت و سرمایه گذاری موثر بیان نموده گفت: از سال ۲۰۰۳ تاکنون مسئولین تجاری امریکا و افغانستان ۸ نشست را به منظور بهبود روابط و حل مشکلات تجاری انجام داده اند و قرار است در آینده نزدیک نهمین نشست با مقامات این کشور در شهر کابل برگزار شود.

وی اضافه کرد، مردم افغانستان با داشتن منابع طبیعی فروان، با استفاده از تجارب و تکنالوژی معاصر سرمایه گذاران امریکایی میتوانند زمینه های خوبی را برای خود کفایی کشور فراهم نمایند.

محمد قربان حقجو رئیس عامل اتاق تجارت و صنایع گفت: با توجه به وضعیت فعلی کشور، سرمایه گذاران و تاجران امریکایی منحیث بزرگترین کمک کننده میتوانند به خوبی افغانستان را از بحران اقتصادی بعد از سال ۲۰۱۴ نجات دهند.

به باور وی، همانطوریکه رشد سرمایه گذاری برای اقتصاد کشور موثر است، زمینه ها را برای صلح نیز فراهم می سازد، زیرا اکثر مشکلات ما تاکنون وابسته به فقر اقتصادی بوده است.

گفتنی است که در حال حاضر براساس روابط تجاری میان افغانستان و امریکا، تمام اجناس و تولیدات صادراتی افغانستان به کشور امریکا از پرداخت مالیه معاف می باشد.

این در حالی است که چندی قبل نیز وزارت تجارت و صنایع افغانستان تفاهم نامه ای را به منطور توانمند سازی زنان متشبث در افغانستان با سفارت امریکا در کابل امضا نموده بود.

علاقه مندی تجار امریکایی برای افزایش سرمایه گذاری در افغانستان در زمانی مطرح می شود که قرار است الی یک سال دیگر نیروهای بین المللی به رهبری امریکا از افغانستان خارج شوند.

به باور کارشناسان، امریکایی ها در بیش از ۱۲ سال حضور نظامی در افغانستان، دست آورد سیاسی و امنیتی چندانی نداشته اند و بیشتر به دنبال منافع خود بوده اند، حال با خروج نیروهای نظامی آنان، واشنگتن می خواهد برای کسب منافع و دسترسی به منابع دست نخورده افغانستان از راه سرمایه گذاری وارد شوند.

علاقمندی تاجران قزاقستان برای سرمایه گزاری در افغانستان

هدف از این سفر، تحکیم روابط اقتصادی و امضای تفاهم نامه در بخش های مختلف با مسئولین افغانستان میباشد و پس گفتگوهای لازم تاجران و سرمایه گزاران قزاقستان در زمینه کارهای عملی خویش را آغاز خواهند کرد.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان، امروز نشستی را به منظور رشد سرمایه گزاری و تحکیم روابط تجاری میان تاجران افغان و قزاقستان برگزار کرد.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع کشور در این نشست، رشد سرمایه گزاری را در کشور ارزنده توصیف نموده، گفت: هدف از این نشست؛ آگاهی و ارائه معلومات برای تاجران و سرمایه گزاران قزاقستانی می باشد.

وی افزود: حضور سرمایه گزاران قزاقی با توجه به داشتن تجربیات خوب در راستای سرمایه گزاری و واردات مواد غذایی، آهن آلات و مواد نفتی بسیار موثر میباشد، زیرا به گفته وی تاکنون تاجران کشور قزاقستان ۸ میلیون دالر را در بخش های مختلف در افغانستان سرمایه گزاری کرده اند.

به گفته خان جان الکوزی، اتاق تجارت و صنایع افغانستان در نظر دارد تا به منظور بهبود روابط تجاری یک اتاق مشترک تجاری میان افغانستان و قزاقستان را در آینده نزدیک ایجاد کند.

در همین حال مزمل شینواری معین وزارت تجارت و صنایع کشور میگوید که افغانستان کشوریست که در حال حاضر زمینه های سرمایه گزاری در آن به گونه فروان موجود است که از جمله میتوان سرمایه گزاری در بخش های سنگ مرمر، کشمیره، صنعت قالین و میوه جات را نام برد.

وی اضافه کرد، روابط تجاری میان افغانستان و قزاقستان در جریان سالهای گذشته به گونه خوبی بوده و براساس این روابط مسئولین هر دو کشور یک کمیسیون تجاری را ایجاد کرده است که تاکنون این کمیسیون دستاورد خوبی را در راستای موافقنامه های تجاری داشته است.

به باور معین وزارت تجارت، تشویق برای سرمایه گزاری در بخش های معادن برای رشد اقتصادی و خود کفایی افغانستان بسیار مهم می باشد، بنائاً تاکنون سرمایه گزاران قزاقی در این راستا علاقمندی زیادی از خود نشان داده اند.

به گفته وی، در حال حاضر کمبود تولیدات با کیفیت، بسته بندی محصولات، چالش های ترانزیتی با کشورهای همسایه از مشکلات عمده در راستای رشد تجارت و سرمایه گزاری به حساب می آید و تاکنون برای حل این مشکل و روابط بهتر تجاری با قزاقستان گفتگوی های با کشور ازبکستان انجام شده است.

او میرتی بیتموف سفیر قزاقستان در افغانستان گفت: با توجه به زمینه های زیاد و فراهم نمودن سهولت ها از سوی دولت افغانستان برای سرمایه گزاران خارجی، بهره برداری و سرمایه گزاری برای رشد اقتصاد هر دو کشور بسیار موثر خواهد بود.

اسکار ارینوف مدیر عامل اتاق تجارت و صنایع قزافستان نیز، روابط تجاری میان هر دوکشور را ارزنده توصیف نموده گفت: هدف از این سفر، تحکیم روابط اقتصادی و امضای تفاهم نامه در بخش های مختلف با مسئولین افغانستان میباشد و پس گفتگوهای لازم تاجران و سرمایه گزاران قزاقستان در زمینه کارهای عملی خویش را آغاز خواهند کرد.

گفتنی است که درجریان سال جاری تاکنون افغانستان با کشورهای قطر و امریکا نیز تفاهم نامه های را در راستای رشد و توسعه سرمایه گزاری در افغانستان به امضا رسانده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×