اخبار فرش ماشینی

تولیدات نساجی در جنوب آسیا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تولیدات نساجی در جنوب آسیا در طول مدت بحران اقتصادی انعطاف پذیری بسیار بالای خود را نشان دادند کشورهایی مانند هند و بنگلادش شاهدان خوبی برای این موضوع هستند به طوری که در طی چند سال اخیر توانستند حکمرانی خود به بازارهای آمریکا، اروپا، جنوب آفریقا و کشورهای آمریکای لاتین را بیشتر کنند.

اقتصاد روبه رشد چین و هند به قدری قدرتمند شده اند که به نظر می رسد در دهه آینده جهت گیری های اقتصادی جهان تا حد زیادی از اقتصاد و شرایط این دو کشور تاثیر خواهد پذیرفت و در واقع این دو کشور از مهمترین بازیگران عصر اقتصاد و تولید خواهند بود. طبق اعلام مسئولین اقتصادی هند تولید ناخالص ملی این کشور در سال ۲۰۱۱ هم رشد داشته است. امّا کارشناسان اقتصادی معتقدند بزرگترین تهدید برای اقتصاد های چین و هند خطر تورم است که بانک های مرکزی این کشورها باید آنرا مدیریت کنند.

از زمانی که صنعت نساجی توانست موجب ترقی کشورهای جنوب آسیا مثل هند، بنگلادش، سری لانکا، پاکستان شود آنها جایگاه ویژه ای را برای این صنعت در رشد و توسعه اقتصادی خود باز کرده اند.

صنعت نساجی هند و پیش بینی ثبات در صنعت نساجی

اگر نگاهی به تحلیل ها و گزارشات مختلف درباره صنعت نساجی هند در سال ۲۰۱۱ بیندازیم می بینیم که شرکتهای نساجی، سال با ثباتی را پشت سر گذاشته اند و در سال آینده نیز انتظار ادامه همین روند می رود. سرمایه گذاری های جدید در صنعت نساجی، رشد تقاضای داخلی به پوشاک و محصولات نساجی ساخت هند و صادرات کمتر به اروپا و آمریکا همه و همه موجب می شود وضعیت نساجی در هند همچنان قابل اعتماد باشد.

تنها بخشی که شاید برای هندی ها تا حدی مشکل ساز باشد بخش صادرات پوشاک هند به برخی بازارهای خارجی است که اغلب این مشکلات به دلیل تغییر و نوسانات نرخ ارز برای صادرکنندگان است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

امّا آنچه باز هم هندی ها را امیدوار می کند بازار بسیار جذاب و داغ داخلی است که با توجه به افزایش قدرت خرید مردم هند، افزایش سطح رفاه، استقبال از طرح های جدید و مد، ورود برندهای معروف جهان به هند و… این بازار پتانسیل های بسیار زیادی خواهد داشت.

در سال آینده تولیدکنندگان نخ در هندوستان باید انتظار سال خوبی را داشته باشند چرا که طبق پیش بینی ها سود آنها از بافندگان و یا تولیدکنندگان پوشاک بیشتر خواهد بود.

با توجه به حمایت های اخیر دولت هند سال آینده سال بسیار پررونقی برای نوسازی صنایع نساجی و ماشین آلات قدیمی نسبت به دو سال گذشته خواهد بود.

طبق برآوردها صنعت نساجی هندوستان رشد سالیانه ۸درصد را خواهد داشت و انتظار می رود حجم تجارت نساجی تا سال ۲۰۱۵ به ۱۱۰ میلیارد دلار برسد که ۴۵ میلیارد دلار آن صادرات خواهد بود.

صعود خیره کننده بنگلادش در صادرات پوشاک آماده

طبق آخرین اعلام بانک توسعه آسیا رشد صادرات پوشاک آماده بنگلادش را ۳۸ درصد در بخش پوشاک تهیه شده از پارچه های تاری پودی و ۴۴ درصد در بخش پوشاک کشباف و گردبافی اعلام کرده است. این مزیت بنگلادش به دلیل سرمایه گذاری های خارجی صورت گرفته در این کشور فقیر و جهان سوم است.

در بنگلادش نیروی کار بسیار ارزان وجود دارد که همین موجب عدم رقابت کشورهای دیگر تولیدکننده با او می شود و در حالی که افزایش دستمزدها در کشورهای رقیب بنگلادش به طور مرتب اتفاق می افتد امّا این امر در بنگلادش کندتر است.  امروزه بنگلادش بازار کشورهایی مانند ژاپن، کره، آفریقای جنوبی و ترکیه را نیز تغذیه می کند.

بنگلادشی ها سال آینده را سال افزایش سفارشات خارجی و توسعه چشم گیر صادرات می دانند و تمام سعی خود را در تامین مواد اولیه مناسب و تولید با کیفیت معطوف کرده اند.

صادرات نساجی بنگلادش در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۱ با ۴۰ درصد رشد حدود ۱۶ میلیارد دلار بوده است.

نیروی کار بسیار ارزان بنگلادش موجب شده است این کشور بتواند در بازارهای جدید چین، ژاپن، نیوزیلند، استرالیا، کانادا و… به عنوان یکی از حلقه های زنجیر تامین پوشاک و کالاهای نساجی مطرح شود.

سالی سخت پیش روی صنعت نساجی پاکستان

کارشناسان صنعت نساجی پاکستان اعتقاد دارند در سال ۲۰۱۲ با توجه به بحرانهای ژاپن، خاورمیانه و شمال آفریقا صادرات این کشور تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت. در  واقع بحرانهای سیاسی خاورمیانه اجازه نخواهد داد بازار این کشورها رونق داشته باشد. صادرکنندگان پاکستانی امید زیادی به بازارهای آمریکا و اروپا هم ندارند چرا که علاوه بر رقیبان قدرتمندی چون ویتنام، چین و بنگلادش توان رقابتی آنها هم کاهش یافته است.

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : نقشه های فرش ماشینی چگونه طراحی می شوند؟

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×