اخبار فرش ماشینی

سامانه تشخیص عیوب رنگرزی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در دانشگاه امیرکبیر طراحی شد سامانه تشخیص عیوب رنگرزی
پژوهشگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی سامانه ای برای تشخیص عیوب فرآیند رنگرزی منسوجات پنبه پلی‏استر شد.

به گزارش ایرنار: «ترانه شناسا» مجری طرح گفت: در رنگرزی منسوجات پنبه-پلی‏استر عیوبی مشاهده می‏شود که نه تنها به کیفیت کالا و ظاهر آن آسیب می‏رساند بلکه ضایعات صنعتی را نیز افزایش می‏دهد.

این دانش آموخته کارشناسی ارشد گرایش مدیریت صنایع نساجی افزود: این عیوب در بعضی موارد ناشی از فرآیند رنگرزی بوده و در برخی موارد نیز ناشی از فرآیندهای قبل از رنگرزی است.

وی اظهار داشت: در این سامانه عیوب با گفتگوی کوتاهی بین کاربر و رایانه رفع می‏شود و سامانه قادر به توضیح چگونگی استدلال خود است. همچنین نمایش دانش در این سامانه مبتنی برقاعده است و به همین علت دانش آن بسیار قابل فهم بوده و به راحتی می‏توان آن را در صورت لزوم اصلاح کرده و یا گسترش داد.

شناسا در بیان کارکردهای این سامانه بیان داشت: این سامانه در صنعت نساجی و در کارخانجات و کارگاه‏های رنگرزی کاربرد دارد و برای تشخیص عیوب رنگرزی پارچه‏های پنبه-پلی‏استر رنگرزی شده با رنگزاهای دیسپرس-راکتیو و یا دیسپرس-خمی به یکی از سه روش رمق‏کشی نیمه مداوم و یا مداوم به کار می‏رود.

وی ادامه داد: دانش این سامانه همواره بر روی سخت‏افزار هر رایانه موجود و در دسترس است ، جایزالخطا نبوده و می‏تواند در کارخانجات مختلف و یا در سراسر کشور توزیع شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته مجری طرح، همچنین کاربران می‏توانند زنجیره استدلال تصمیمات سامانه را ببینند و درک بهتری از مسئله به دست آورند.

وی در مورد سایر مزایای این سامانه عنوان کرد: این سامانه خبره به کارخانجات و کارگاه‏های رنگرزی یک ویژگی رقابت‏آمیز می‏دهد که باعث افزایش سرعت پاسخ‏دهی و دقت در تصمیمات می‏شود و هزینه زیادی را برای اشتراک دانش خود صرف نمی‏کند.

وی تصریح کرد: تجربه و دانش افراد خبره در یک پایگاه دانش، جمع‏آوری و ذخیره و منجر به تهیه سامانه خبره رایانه‏ای شده است که قادر به حل مشکلات رنگرزی است و در واقع این سامانه با دریافت عیب گزارش شده، پس از گفتگو با کاربر و پرسیدن سؤالات دلیل عیب و راهکار آن را ارائه می‏دهد.

این پروژه در قالب پایان‏نامه کارشناسی ارشد مهندسی نساجی ارائه و با راهنمایی د کتر محمدامانی تهران، دکتر رضا محمدعلی مالک و مشاوره مهندس فیروز مهر مظاهری انجام شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×