اخبار فرش ماشینی

صنعت نساجی در سال ۸۷

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

سال ۸۷ را می توان سال تغییرات طلایی در تعرفه ها برای صنایع نساجی ایران دانست .سالی که در آن پس از مدتها کش و قوس ، تعرفه واردات پنبه صفرشد و همچنین پس از چند ماه تنش ،تعرفه های افزایش مربوط به رنگهای پیگمنت و ری اکتیو به وضعیت سابق خود بازگشتند.
شاید بتوان مهمترین خبر سال جاری در حوزه صنایع نساجی را مربوط به کاهش تعرفه واردات پنبه به کشور و در حوزه صفر شدن این تعرفه برشمرد .

گفتنی است عدم تناسب میان تعرفه نخ و پنبه طی چند سال اخیر چالش های زیادی را برای کارخانه های ریسندگی کشور به وجود آورده و پایین تر بودن تعرفه واردات نخ از پنبه باعث شده بود که حجم زیادی از نخ در کارخانه های نخ سازی کشور انبار شده و به فروش نرسد.

اما در ادامه سال ۸۷ و همزمان با کاهش بهای جهانی پنبه ،اوضاع برای صنایع نساجی ایران بهتر شد .
یکی از اصلی ترین دلایل کاهش بهای پنبه در بازارهای جهانی این بود که چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده پنبه و در عین حال بزرگترین صادر کننده محصولات نساجی در جهان ،به دلیل کاهش تقاضا و سفارش از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا کارخانه های خود یکی پس از دیگری تعطیل کرده و همین امر باعث افت تقاضا برای خرید پنبه در بازارهای جهانی شد .

اما در حالی که اعتراض کنندگان پنبه کاران نسبت به کاهش تعرفه واردات پنبه ادامه داشت نساجان کشور اعلام کردند که وزارت جهاد کشاورزی در پرداخت یارانه مصوب به پنبه کاران داخلی کوتاهی کرده و به همین دلیل پنبه کاران داخلی دچار مشکلات زیادی شده اند .از سوی دیگر توافق شد تا نساجان از پنبه داخلی نیز خرید کرده و به اندازه نیاز اقدام به واردات پنبه کنند . با این وجود پنبه کاران داخلی همچنان از وضعیت به وجود آمده در مورد محصولات تولیدی شان ناراضی بوده و این عامل باعث شده تا در سال گذشته و حتی در شرایطی که قیمت جهانی پنبه کاهش یافته بود پنبه کاران داخلی حاضر به کاهش محصولات خود نشوند .
اما بحث تعرفه در صنایع نساجی طی سال گذشته در مورد رنگ های پیگمنت و ری اکتیو نیز خبر ساز شد.
از ابتدای سال گذشته تعرفه واردات این دو قلم در صنایع نساجی کشور کاربرد زیادی دارد ، به یکباره افزایش یافت تا داد صنایع نساجی کشور به طور بی سابقه ای به آسمان رفت . اعتراضی که شاید حتی در مورد بالا بودن تعرفه واردات پنبه به کشور تا این حد شدت نداشت.

کش و قوس برای کاهش این تعرفه نیز چندین ماه ادامه یافت و بالاخره کاهش تعرفه واردات این دو نوع رنگ نساجی در کمیسیون ماده یک مصوب اجرایی شد .
طرح تولید پارچه چادر مشکی هم سال ۸۷ مانند سال قبل آن توفیق چندانی پیدا نکرد تا یک باره دیگر ثابت شود که قدم گذاشتن در برخی از حوزه های تولید آن طوری که همگان فکر میکنند نیست.
کارشناسان دلایل مختلفی را برای موفق نبودن طرح تولید پارچه چادر مشکی در یال جاری عنوان می کنند . چنانکه رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی معتقد به وجود دست های پنهان در بازار چادر مشکی ایران است .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×