اخبار فرش ماشینی

صنعت نساجی کشور در آستانه ورشکستگی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

امتناع دولت از پرداخت طلب ۱۲ساله خود به صادرکنندگان نساجی و پوشاک صنعت نساجی کشور را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک ایران با بیان این مطلب گفت: براساس دستورالعمل های صادره سال های ۷۵ و ۷۶ وزارت صنایع و معادن به دلیل عدم پرداخت ۵۰ درصد ارز وارداتی به سیستم بانکی کشور توسط دولت، این وزارتخانه تعهد کرده ۵۰ درصد الباقی را از محل بودجه خود به صادرکنندگان پرداخت کند که به جز عده یی انگشت شمار آن هم در دولت قبل، هنوز بسیاری از صادرکنندگان منتظر دریافت طلب خود از دولت نهم هستند. محمود نبوی گفت: نمی دانم با توجه به دیدارهایی که با آقای احمدی نژاد و وزیر صنایع و معادن داشته ایم چه گناهی کرده ایم که طلب ما را نمی دهند. این در حالی است که رئیس جمهوری در جلسه فعالان اقتصادی که در تیرماه گذشته برگزار شد، قول مساعد دادند مشکل مطالبات مان را حل کنند اما تاکنون هیچ گونه اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است. وی افزود: با وجود اینکه آقای محرابیان عنوان کرده وقت زیادی را برای صنعت نساجی می گذارد و قصد دارد این صنعت را احیا کند باید بگوییم نه تنها هیچ حرکتی در دولت برای صنعت نساجی انجام نشده بلکه با توجه به اینکه حق مان را نیز نداده اند صنعتی که سهم زیادی در اشتغال و ارزآوری کشور دارد را در آستانه بحران قرار داده اند. وی افزود: هر کیلو پنبه در کشور ۱۵ شغل ایجاد می کند و سهم صنعت نساجی از اشتغال بخش صنعت و معدن ۱۲ درصد است. تولیدکنندگان نساجی و پوشاک سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از کالاهای تولیدی خود را به خارج کشور صادر می کنند که با توجه به این میزان صادرات، دومین کالای صنعتی و معدنی به لحاظ ارزآوری در کشور است. نبوی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان ترکیه سالانه ۴۰ میلیارد دلار از محل صادرات پوشاک درآمد از آن کشورشان می کنند که نیمی از این میزان از محل صادرات شلوار جین است، این در حالی است که در برخی موارد پوشاک تولید ایران به لحاظ کیفی با ترک ها برابری می کند اما چون حمایت جدی از این صنعت صورت نگرفته سهم صادرات، نسبت به کشوری همچون ترکیه یک هشتادم است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان نساجی و پوشاک کشور در ادامه با بیان اینکه کل طلب صادرکنندگان از دولت ۷۱ میلیون دلار است، گفت: این مبلغ برای دولتی که سالانه ده ها میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد داشته و قصد دارد پول آن را صرف حمایت از تولید داخلی کند رقمی نیست اما هنوز توجیه نشده ایم که به رغم شعارهای دولت نهم درباره عدالت محوری، چرا طلب ما که سرمایه هنگفتی است که صرف بخش تولید این کشور می شود را نمی دهند. نبوی افزود: در شرایطی کالایمان را به بازارهای اروپایی صادر می کنیم که کشورهای این قاره ۱۲ درصد تعرفه ترجیحی از ما بیشتر می گیرند تا کار را برای رقابت تولیدکنندگان ایرانی سخت کنند اما با این تعرفه، جنس ایرانی در اروپا رقابت همپایی با غول های تولیدکننده دنیا آغاز کرده است.

مردم لباس عید نمی خرند
وی در ادامه با اشاره به دستور اخیر وزیر بازرگانی به تولیدکنندگان داخلی برای کاهش قیمت ها گفت: «برخی از برندهای بزرگ تولید پوشاک در کشور که سال ها است در هر شرایطی فروش خود را داشته اند شرایط امسال را به قدری خطرناک می دانند که ممکن است این تولیدکنندگان برای نقدینگی پایان سال خود با مشکل مواجه شوند. وی گفت: وزارت بازرگانی جنگ نابرابری را با تولیدکنندگان داخلی آغاز کرده که حاصل این جنگ خوابیدن تولید داخلی و کمک به رونق تولید در خارج از کشور است چون هر کارخانه یی که در ایران تعطیل شود یک کارخانه در خارج از کشور باز خواهد شد. نبوی تصریح کرد: ۴۰ سال پیش نساجان ایرانی لباس پلیس انگلیس را تولید می کردند اما امروزه به جایی رسیده ایم که در بخش پوشاک رفته رفته از یک صادرکننده بزرگ به واردکننده تبدیل شده ایم.

ادامه اعتراض ها به تصمیم وزارت بازرگانی
در ادامه انتقادات به موضع گیری اخیر وزارت بازرگانی درباره کاهش قیمت ها، جمعی از تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در نشستی با خبرنگاران نسبت به آینده این صنعت هشدار دادند.

محمدرضا شهیدی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: ایرانیان سالانه ۴/۱ میلیون دستگاه تلویزیون نیاز دارند که بیش از ۹۵ درصد این نیاز با برندهایی نظیر سونی، سامسونگ، ال جی و شارپ در داخل مونتاژ می شود که ارزش سالانه این بازار یک میلیارد دلار است. اما دستور اخیر وزارت بازرگانی مبنی بر کاهش قیمت ها باعث شده مردم در پایان سال علاقه یی به خرید نشان ندهند و این صنعت را با مشکل کمبود نقدینگی مواجه کنند. وی گفت: وزارت بازرگانی فشار آورده که قیمت محصولات پایین بیاید.تولیدکنندگان نیز به رغم اینکه ۱۵ درصد از قیمت ها را کاهش داده اند هنوز شاهد رونق در بازارشان نیستند. وی افزود: موضع گیری وزارت بازرگانی نه تنها به رونق بازار کمک نکرده بلکه رکودی را به وجود آورده که هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان را به حالت تردید در تصمیم گیری درآورده است. شهیدی خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری هایی که صورت گرفته بخش خصوصی خط تولید مدرن لوازم صوتی و تصویری را وارد کشور کرده که با این برخورد وزارت بازرگانی به نظر می رسد تولیدکنندگان نتوانند
طبق برنامه خود تولید داشته باشند و در این صورت راه برای واردکنندگان و قاچاقچیان باز می شود.  

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×