اخبار فرش ماشینی

فعال بخش تعاون:مرکزملی فرش برای حل مشکل این هنر-صنعت همراهی نمی کند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تهران – مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف سراسر کشور گفت:طرح هایی که برای حل معضلات فرش دستباف در اختیار مرکز ملی فرش قرار می گیرد، به بهانه های مختلف رد و تدبیری برای رفع ریشه ای مشکلات این بخش اتخاذ نمی شود.

‘عبداله بهرامی’روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از چالش های اصلی هنر-صنعت فرش را تهیه مواد اولیه با قیمت مناسب عنوان کردو افزود: در حال حاضر بعلت نبود شبکه تولید و توزیع ، مواد اولیه با قیمت بالایی در اختیار بافندگان قرار می گیرد که برای رفع آن این اتحادیه چند طرح تهیه و ظرف دوسال گذشته در اختیار مرکز ملی فرش قرار داد، اما متاسفانه این نهاد هنوز جواب این طرح ها را نداده و هربار به بهانه ای آنها را رد می کند.
وی تاکید کرد: به طور کلی کارشناسان دست اندرکار این سازمان به جای حل ریشه ای مشکلات این بخش ، تنها بدنبال اخذ تسهیلات و بکارگیری راه حل های کوتاه مدت برای رفع معضلات فرش دستباف هستند.
بهرامی گفت: تسهیلات ارائه شده برای حل مشکل فرش درحالی دراختیار بافندگان قرار می گیرد که تاکنون این روند نقطه اثر قابل توجهی نداشته و بافندگان و دست اندر کاران هنر-صنعت فرش همچنان با مشکلات آن دست به گریبان هستند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف سراسر کشور افزود: بعنوان نماینده سه هزار و ۱۴۰ تعاونی اصرار به ایجاد شبکه تولید و توزیع مواد اولیه داریم تا با حذف واسطه ها،این موادبا قیمت مناسب دراختیار بافندگان قرار گیرد،اما علی رغم اهمیت موضوع و ازآنجاکه ۳۰ درصد قیمت فرش راقیمت مواد اولیه تشکیل می دهد، تاکنون همکاری لازم از سوی مرکز ملی فرش در این خصوص صورت نگرفته است.
وی ادامه داد در این طرح مواد اولیه لازم وارد و پشم داخلی نیز فرآوری می شود و تا حد زیادی به حفظ اشتغال این بخش کمک می کند.
وی یادآور شد: درسال گذشته قیمت ابریشم و پشم خارجی بیش از دوبرابر افزایش یافت یعنی هرکیلو ابریشم از ۴۰ هزار تومن به ۹۵ تا ۱۱۰ هزار تومان رسید که این افزایش بها برای بافنده بسیار سنگین است و موجب خروج تعداد زیادی از بافندگان از فعالیت در این عرصه می شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف سراسر کشورتصریح کرد: درحال حاضر سه هزار و ۱۴۰ تعاونی آماده ارائه خدمات به این بخش هستند و دیگر لزومی به گرفتن انبار یا صرف هزینه های جانبی وجود ندارد و اگر خرید مواد اولیه به صورت کلی انجام شود، ۱۰ تا ۱۵ درصد پائین تر از قیمت بازار و با کیفیت بهتر در اختیار بافندگان قرار می گیرد.

بهرامی گفت: با تعاونی ها و اتحادیه های استانی نیز صحبت هایی در خصوص عدم خودبافی و بافت فرش ها با توجه به سلیقه بازار صورت گرفته است تا تولید با توجه به نیاز بازار صورت گیرد.
به گفته ی وی پس از عدم حمایت مرکز ملی فرش جلسات متعددی با بانک توسعه تعاون برگزار و عنوان شد درصورت تخصیص بودجه لازم ، ایجاد ۵۰ هزار شغل را در سال جاری تقبل می کنیم.
وی افزود: در طرحی که به بانک توسعه تعاون داده شده ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد ۵۰ هزار شغل در نظر گرفته شده است ، البته هیچ گونه تسهیلات ریالی در این طرح در اختیار بافندگان قرار نمی گیرد و به جای آن مواد اولیه و نقشه بافت با توجه به نیاز بازار در اختیار بافندگان قرار می گیرد و تضمین خرید داده می شود.
بهرامی خاطرنشان کرد، بعد از خرید و کسر هزینه های جانبی باقی سود در اختیار اعضا قرار می گیرد که طبق محاسبات انجام شده متری ۶۰۰ هزار تومان به صورت تضمینی در اختیار اعضای طرف قرارداد ما قرار داده می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×