اخبار فرش ماشینی

لباسهای نیروزا در جام جهانی فوتبال

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در‎ ‎کفش های ضد اسیب فناوری به کار رفته نوارهای باریکی است که در میانه کف این کفشهای‎ ‎بسیار سبک قرار گرفته اند و به تثبیت کردن موقعیت پای بازیکنان فوتبال کمک می‎ ‎کند‎.‎

رقابتهای‎ ‎جهانی فوتبال میدانی مناسب برای عرضه فناوریهای جدیدی است که می توانند عملکرد‎ ‎ورزشکاران را بهبود داده و از میزان جراحتهای ناشی از سرعت بالای رقابتهای ورزشی‎ ‎بکاهد. فناوریهایی که جام جهانی ۲۰۱۰ میزبان جدیدترین آنها خواهد بود‎.

‎رقابتهای‎ ‎پر هیاهوی جام جهانی فوتبال طی دوره های اخیر خود از بعدی جدید و جدایی ناپذیر نیز‎ ‎برخوردار شده است. این رقابتها هر چهار سال با حضور تیمهای ملی کشورهای برگزیده‎ ‎جهان در کنار شرکتهای تولید کننده تجهیزات ورزشی و فناوریهای جدید آنها آغاز به‎ ‎مبارزه می کنند تا در نهایت نقش فناوریهای جدید در برد تیم ها آشکار شود. شرکت‎ ‎آدیداس که تولید لباس، کفش و لوازم ورزشی بسیاری از رقابتها و باشگاههای بزرگ ورزشی‎ ‎را به عهده دارد طی کنفرانسی مطبوعاتی که ۲۷ فوریه ۲۰۱۰ در پورتلند آمریکا برگزار‏‎ ‎شد به معرفی فناوریهای جدید خود برای جام جهانی ۲۰۱۰ پرداخته است‎.

‎رقابتهای جام‎ ‎جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در ماه ژوئن برگزار خواهد شد و محصولات فناورانه این شرکت‎ ‎در تمامی طول مسابقات حضور فعالی خواهند داشت که اولین و مشهورترین آنها توپ‏‎ Jabulani ‎است که طی ماه های گذشته خبرهای متعددی درباره آن منتشر شده است. این توپ‎ ‎که گردترین توپ فوتبال جهان نیز نامیده می شود از هشت بخش که به واسطه حرارت در‎ ‎کنار یکدیگر قرار گرفته اند برخوردار است و به همین دلیل علاوه بر افزایش دقت در‎ ‎زاویه گردی توپ، امکان نفوذ آب به درون آن نیز از بین خواهد رفت. نقصی که بسیاری از‎ ‎بازیکنان فوتبال به دلیل آن ضربه های آزاد ارزشمند را در محوطه جریمه از دست می‎ ‎دهند‎.

‎آدیداس همچنین لباس کامل ورزشی تیمهای ملی ۱۲ کشور را از جمله آفریقای‎ ‎جنوبی، آلمان، فرانسه، اسپانیا، آرژانتین و مکزیک را فراهم خواهد کرد. قسمت پشت‎ ‎پیراهن های تولید شده این شرکت نوارهای رنگی به شکلی مجزا به چشم می خورند که‎ TechFit ‎نام دارند. لایه ای قابل ارتجاع و فشرده که می تواند به پرش عمودی بازیکن،‎ ‎سرعت و استقامت وی کمک کند. به بیانی دیگر این نوارها می توانند انرژی را که در حین‎ ‎حرکت بازیکن از دست می رود را ذخیره سازد‎.
‎این میزان از افزایش یعنی افزایش‎ ‎نیروی بازیکن تا ۵.۳ درصد، افزایش میزان پرش عمودی تا ۴ درصد، سرعت دویدن تا ۱.۱‏‎ ‎درصد و استقامت تا ۰.۸ درصد شاید چندان زیاد به نظر نیاید اما زمانی که بازیکن با‎ ‎ورزشکاران درجه یک جهانی تحت شرایطی بسیار پر سرعت و پر استرس رو به رو می شود این‎ ‎میزان افزایش توانایی به واسطه لباسی که بازیکن به تن دارد بسیار بیشتر از واقع به‎ ‎نظر خواهد آمد‎.
‎بر اساس سایت رسمی آدیداس این نوارهای ارتجاعی که از شبکه های‎ ‎انرژی زا ساخته شده اند با تبدیل انرژی های به هدر رفته یا انرژی حرکتی ورزشکار به‎ ‎سرعت و توانایی حرکتی به ورزشکاران کمک می کند در بالاترین سرعت بهترین عملکرد را‎ ‎داشته باشند‎.
‎سازمان فیفا نیز با وجود پافشاری بر منع استفاده از فناوری هایی‎ ‎مانند فناوری بازپخش ویدئویی در حین بازی فوتبال از فناوری‎ TechFit ‎کاملا استقبال‎ ‎کرده است و بازیکنان و تیمهای ملی هیچ محدودیتی در استفاده از آن نخواهند‎ ‎داشت‎.
‎محصول دیگر ویژه جام جهانی ۲۰۱۰ که فناوری جدیدی در تولید آن مورد استفاده‎ ‎قرار گرفته است، کفشهای میخ داری است که از فناوری به نام‎ Powerspine ‎برخوردار است‎. ‎این فناوری در واقع نوارهای باریکی است که در میانه کف این کفشهای بسیار سبک قرار‎ ‎گرفته اند و به تثبیت کردن موقعیت پای بازیکنان فوتبال کمک می کند. به این شکل این‎ ‎کفشها از بروز جراحتهایی مانند پارگی زردپی پا می کاهد‎.‎

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×