اخبار فرش ماشینی

نانو الیاف جمع آوری کننده انرژی ابداع شد‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

محققان نانوالیافی را ابداع کرده‎ ‎اند که انرژی جمع‌آوری می کند و می‌تواند روزی به‌صورت البسه بافته‌ شود‎
به نقل از نانولترز، این نانو تولیدکننده‌های الکتریسیته، خواص‎ ‎پیزو‌الکتریک دارند‎.  ‎این خاصیت به آنها اجازه می‌دهد که انرژی تولید‌شده در‎ ‎سرتاسر تنش‌ها، کشش‌ها و پیچش‌های مکانیکی، را به الکتریسیته تبدیل کنند‎.
“‎لیوی‌لین”، استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه کالیفرنیا و سرپرست این گروه‎ ‎تحقیقاتی، گفت: این فناوری می‌تواند به تدریج به پوشاک هوشمندی تبدیل شود که‎ ‎میتواند با استفاده از حرکات طبیعی بدن، انرژی لازم را برای افزاره‌های الکترونیکی‎ ‎قابل‌حمل فراهم کند‎.

‎لین با اشاره به انعطاف پذیر بودن این نانو الیاف و ساخت‎ ‎آسان و نسبتا ارزان آن، افزود: از آنجاییکه این نانوالیاف بسیار کوچک است می‌توان‎ ‎بدون ایجاد تغییری در لطافت پوشاک، آنها را در پوشاک ببافیم‎. ‎ساخت نانو‎ ‎تولیدکننده‌های قابل پوشیدنی که می‌توانند از حرکات مکانیکی انرژی الکتریسیته تولید‎ ‎کنند، کار جدیدی نیست‎. ‎پیش از این سایر گروه‌های تحقیقاتی با استفاده از مواد‎ ‎نیمه‌رسانای معدنی از قبیل اکسید روی و تیتانات باریم، موفق به ساخت‎ ‎نانوتولیدکننده‌ها شده اند‎.
‎لین گفت:نانو تولیدکننده‌های معدنی- در مقایسه با‎ ‎نانو تولیدکننده‌ی آلی که ما ساخته‌ایم- برای رشد در مقادیر بزرگ سخت‌تر و‏‎ ‎شکننده‌تر هستند‎.
‎نتایج این تحقیق در مجله‌‏‎ Nano Letters ‎منتشر شده است‎.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×