اخبار فرش ماشینی

نساجی های دولتی باید خصوصی شوند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نساجی های دولتی باید خصوصی شوند
شرایط واحدهای نساجی بخش خصوصی روبه بهبود است

۹ هزار و ۵۰۰ واحد نساجی که پروانه بهره برداری دارند در کشور فعالیت می کنند، از این تعداد حدود ۷۵ درصد در بخش خصوصی فعالیت می کنند و مابقی در دست دولت است. با این اوصاف حدود ۱۰ کارخانه نساجی که دولتی می باشند جزو پر مشکل های صنعت نساجی هستند.
افشین روغنی معاون وزیر صنایع و معادن معتقد است. واحدهای نساجی دولتی که مدیر آنها از جنس صنعت نیست فضایی را به وجود آوردند که این صنعت با دیدگاه مثبتی روبه رو نباشد و همه تصور می کنند صنعت نساجی کشورمان با تلاطم های متعددی روبه رو است. اما به واقع باید گفت صنعت نساجی مشکل خاصی ندارد و شرایط واحدهای نساجی بخش خصوصی رو به بهبود است، اما فرسودگی ماشین آلات کارخانه های نساجی موضوعی می باشد که همه مسئولان به آن اذعان دارند و معتقدند دستگاه های فرسوده نساجی باید به سرعت نوسازی شود تا این صنعت امکان رقابت با سایر کشورها را داشته باشد. او از تدوین برنامه های جامع برای بخش صنعت نساجی هم خبر داد و گفت: این صنعت آینده مطلوبی دارد و با اصلاح ساختار این بخش می توان نساجی کشور را احیا کرد. به هر حال واحدهای نساجی ۱۲ درصد صنعت کشور را شامل می شوند و طی سال های اخیر این صنعت بالاترین رشد سرمایه گذاری را داشته است. سید مهدی صادق رئیس کمیته صنعت مجلس نیز دراین باره اذعان داشت که در گذشته بعد از صنعت نفت، صنعت نساجی جایگاه دوم را داشت اما اکنون این جایگاه چندین پله تنزل یافته است. او گفت: در گذشته محصولات نساجی ایران به دلیل برندی که داشت به کشورهای مختلف از جمله اروپا صادر می شد ولی در حال حاضر این برند کمرنگ شده و خیلی از کشورها جایگاه ایران را تصاحب کردند. وی معتقد است: عدم نوسازی ماشین آلات و افزایش نیروی کار در واحدهای نساجی از عمده دلایل عدم رونق در کارخانه های نساجی دولتی است. صادق با بیان این که تعداد واحدهای نساجی دولتی کم نیست و باید برای احیای آن برنامه ریزی جامعی صورت گیرد، متذکر شد: اخیراً در کمیسیون صنایع جلسات متعددی برپا شد تا مشکلات واحدهای نساجی حل شود، خوشبختانه وزارت صنایع و معادن مجدانه پیگیر حل مشکلات صنعتگران این بخش است. او با بیان این که فرسودگی ماشین آلات نساجی سبب افزایش هزینه های تولیدی می شود و این امر امکان رقابت با تولیدات وارداتی را کم می کند، تصریح کرد: محصولات نساجی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود لطمه سنگینی را بر روی این صنعت ایجاد کرده است لذا بخش های مختلف با نظارت دقیق تر باید بازار را از حیث کالاهای قاچاق پاک کنند.

تغییر در تعرفه واردات ‏
وی توضیح داد: واردات رسمی منسوجات بی کیفیت چینی هم باعث شده تا محصولات نساجی داخلی تحت الشعاع قرار گیرد. لذا پیشنهاد می کنم که تعرفه واردات محصولات نساجی افزایش پیدا کند. صنعت نساجی کشور ۱۳۰ سال سابقه فعالیت دارد و متاسفانه این صنعت به جای آن که رشد کند به علت گران بودن ماشین آلات نساجی و ندادن تسهیلات از سوی بانک ها همچنان با فرسودگی دست و پنجه نرم می کند. رئیس کمیته صنعت مجلس می گوید: صنعت نساجی با آن که نزول کرده اما قابلیت های زیادی برای پیشرفت و احیای جایگاه سابقه خود دارد.

افزایش تولیدات نساجی ‏
او با بیان این که‏ برای محصولات نساجی باید استانداردهای لازم لحاظ شود، گفت: پارچه های ایرانی کیفیت مناسبی دارد و البته قابل رقابت با محصولات سایر کشورهاست اما نباید پارچه ایرانی را با پارچه های متری صدهزار تومان قیاس کرد. وی با بیان این که قیمت پارچه های ایرانی نسبت به کیفیتی که دارند بسیار مطلوب است، اذعان داشت: نساجی مازندران یکی از واحدهای تولیدکننده نمونه بود اما طی سال های اخیر این بخش به حاشیه رفته و هنوز برند آن بازتعریف نشده است.
در هر صورت وزارت صنایع و معادن از افزایش صادرات محصولات نساجی ایران به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی و بلوک شرق خبر داده است. بر این اساس گفته شده تولیدات داخل افزایش یافته و بازارهای بین المللی تمایل زیادی برای خرید پارچه های ایرانی دارند.

فعال سازی نساجی مازندران ‏
موضوع دیگر که مطرح شده، فعال سازی نساجی مازندران است. این کارخانه که به سرمایه گذار ترک واگذار شده، مراحل نهایی خود را سپری می کند و به اذعان مدیران وزارت صنایع و معادن بزودی کار این کارخانه با رویکردی جدید آغاز خواهد شد. بر این اساس گفته شده واحدهای نساجی از بحران های گذشته خارج شدند و اکنون این بخش با آرامش مناسبی روبه رو شده است و طبق اظهار نظر کارشناسان صنعت نساجی کشور با گسترش سرمایه گذاری ها می تواند دوباره مقام دوم خود در صنعت را کسب کند. از سویی دیگر عنوان شده، تعرفه واردات کالاهای نساجی تغییر نخواهد یافت و روال سابق ادامه خواهد داشت. موسسه استاندارد نیز اعلام کرده است با اجرایی شدن ماده ۳ قانون ارتقای کیفی خودرو و تولیدات صنعتی، وضعیت پارچه های وارداتی کنترل خواهد شد و دیگر پارچه های بی کیفیت چینی اجازه ورود به کشورمان را نخواهند داشت و همچنین تمام پارچه های وارداتی کدگذاری می شوند تا موسسه استاندارد با همکاری سایر بخش ها بتواند پارچه های قاچاق را از سطح بازار جمع آوری کند.

روزنامه ایران، تاریخ ۱۷/۹/۸۹، صفحه ۹

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×