اخبار نساجی

نگاه به اقتصاد باید تولید محور باشد

اراک- نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه به اقتصاد باید تولید محور بوده و اقتصادی منتج به توسعه می شود که تولید محور باشد نه اینکه مصرف محور.

به گزارش ایرنا، ‘عباس رجایی’ در همایش کارآفرینان تعاونگر استان مرکزی در کانون امام علی (ع) اراک افزود: مصرف محوری و مصرف زیاد، ابعاد مختلف یک اقتصاد را به هم پیوند نمی زند.
وی بیان کرد: توسعه پایدار ناشی از یک حرکت هماهنگ و یکپارچه است، اگر در توسعه، یکپارچگی و هماهنگی وجود نداشته باشد، محقق نمی شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اضافه کرد: باید در تمامی شاخه های منتج به توسعه، کار و تلاش فراوان کرد تا یک اقتصاد و باور به هم پیوسته در کشور را رقم بزنیم.
رجایی خاطر نشان کرد: تمام اجزای این توسعه یکدیگر را پشتیبانی می کنند و هم افزایی ایجاد می کند.
وی افزود: وقتی اقتصاد در جامعه ای تولید محور شد، قطعا پس انداز ملی آن جامعه بالا خواهد بود و وقتی پس انداز ملی افزایش یافت، می توان در جهت تولید ثروت بیشتر گام برداشت.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین یک حرکت تولید محور، شرایط را برای کاهش بهره بانکی فراهم می سازد و اگر ما تولید داشته باشیم می توانیم رقابت کنیم.
رجایی گفت: اگر بخواهیم نگاه تولید محور را در جامعه شکل دهیم، نیازمند یک مدل چهار وجهی به نامهای سرمایه، نیروی انسانی، تکنولوژی و فناوری و مدیریت بر تولید هستیم.
وی افزود: در جامعه تولید محور باید به مسئله ای به نام سرمایه، نگاه جدی کرد زیرا این مهم از عناصر اصلی یک اقتصاد پویا و از موضوعات اساسی برای تولید است.
رجایی بیان کرد: امروز بیش از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد اما آنچه در حوزه تولید قرار می گیرد، اندک است.

وی گفت: اگر نرخ بهره را در کشور اصلاح کنیم، پس انداز ملی شکل می گیرد و سیستم بانکی یکی از عناصری است که می تواند این هدایت را انجام دهد.
وی اضافه کرد: توجه به نیروی انسانی نیز امری ضروری می باشد و ایران یکی از کشورهایی است که نیروی انسانی آماده به کار و جوان زیادی دارد.

رجایی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا در بحث تکنولوژی و فناوری از کشورهای دیگر کپی برداری می کنند که نمونه آنها کشورهای چین و ژاپن است اما سریعا به تکنولوژی های فراوانی دست می یابند.
وی گفت: ایران ۱۱ درصد از علم دنیا را داراست و این مهم در برنامه دوم، کمتر از شش دهم درصد بوده و این یک افتخار بزرگ است، اما چون تولید گرایی نداشتیم، از این تولید علم، تجاری سازی نکرده ایم.
رجایی به بحث مدیریت بر تولید اشاره کرد و افزود: این مدیریت در کشور خوب شکل نگرفته که توجه به آن ضروری است.
وی گفت: مدیریت عنصری است که اگر دقیق و علمی حرکت کند، می تواند سه مولفه های قبلی را با یکدیگر پیوند دهد.
رجایی ادامه داد: فضای کسب و کار در کشور باید آنقدر سهل الوصول شود که همه درآمدها از تولید باشد.
وی، توجه و برنامه ریزی در راستای کارآفرینی را ضروری دانست و افزود: برای مسابقات فوتبال و زدن یک گل، چه هزینه هایی پرداخت می شود؟ باید برای اندیشه های کارآفرین نیز، هزینه های این چنینی داد.
رجایی گفت: در مجلس شورای اسلامی تصمیمات بسیار خوبی در امر تعاون گرفته شده و باید در پایان سند چشم انداز توسعه، سهم و جایگاه اقتصاد تعاون، به ۲۵ درصد کل اقتصاد کشور برسد

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×