اخبار فرش ماشینی

چین، هند و پاکستان درحال کپی‌برداری از فرش کرمان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس اتحادیه صنف‌فرش دستباف کرمان با اشاره به کپی‌برداری از فرش کرمان در چین و هند گفت: با وجود این مشکلات تولید داخلی فرش کرمان کاهش یافته است

به گزارش پورتال فرش ماشینی ایران به نقل از خبرگزاری مهر ، محمدرضا وزیری نسب درباره وضعیت کنونی صنعت فرش کرمان گفت: در حال حاضر تولید فرش در کرمان نسبت به گذشته بسیار افت کرده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط و با این رکود در بازار ایران، کشورهایی همانند چین، هند و پاکستان چون کارگر ارزان دارند در حال کپی‌برداری از فرش کرمان هستند.

وزیری گفت: در این وضعیت، شانس بزرگی که داریم این است که منطقه کرمان از نظر پشم و ریس بی‌نظیر است و در دنیا مشابه این پشم وجود ندارد بیشتر هم به دلیل دوامی که دارد تا جایی که حتی بعد از ۵۰ سال هم لطمه‌ای نمی‌بیند.

رئیس اتحادیه صنف فرش دستباف کرمان همچنین با تاکید بر مقرون به صرفه نبودن تولید فرش و قالی در شرایط فعلی اظهار داشت: اما اتفاقی که در حال حاضر در حال رخ دادن است می‌توان آن را به فال نیک گرفت.

وزیری در توضیح این مطلب بیان داشت: ما در حال حاضر در حال تولید قالی هستیم که از نظر کیفیت در ۱۵۰ سال اخیر چنین چیزی را نداشته‌ایم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تصریح کرد: چون مواد اولیه بسیار گران است اغلب بافندگان به «به‌بافی» روی آورده و این کار باعث می‌شود که تا یک دهه آینده قالی کرمان اسم و آوازه گذشته خود را دوباره به دست آورد.

وزیری گفت: این قالی‌ها با رنگ گیاهی و رج‌های بالایی در حال بافت است و هر یک قالی که الان در حال تولید است با هزار متر قالی که آبروی ما را در دنیا برد برابری می‌کند.

این فعال صنعت قالی در کرمان یکی دیگر از مشکلات این حوزه را کپی‌برداری از نقش طراحان فرش دستباف عنوان کرد و گفت: بد‌ترین موردی که فرش کرمان دارد این است که کلیه نقش‌هایی که بیش از ۱۵۰ سال طراحان و نقاشان ما آن را آماده کرده‌اند و تولید ما به دلیل این طرح‌ها مشهور شده، فرش ماشینی کپی‌برداری و نقشه‌برداری کرده می‌کند.

وزیری ادامه داد: در این باره بار‌ها و بار‌ها پیگیری کرده‌ایم اما دادمان به جایی نرسید و به ما گفته می‌شود قانونی در این زمینه نداریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به راحتی در رادیو و تلویزیون فرش ماشینی را به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که بهتر و مرغوب‌تر از فرش دستباف است و این به عقیده من توهین به این هنر و صنعت ارزشمند است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×