اخبار فرش ماشینی

بیش از ۳ هزار نقشه فرش به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتقل شد

تهران – مدیرکل شناسایی و فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه انتقال اسناد فرش های ایران به این مجموعه در قبال تفاهم نامه ای با شرکت سهامی فرش ایران صورت گرفته است افزود: بر اساس این توافق بالع بر ۳ هزار قطعه نقشه فرش به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتقل شده است.

«امین الله آزادیان »روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد تعداد نقشه و نحوه انتقال آن به کتابخانه ملی گفت: با توجه به اینکه این نقشه های در شرایط خوبی نگهداری نشده اند تلاش کردیم بر اساس تفاهم نامه ای آنها را به مجموعه منتقل کنیم.
وی تاکید کرد: طبق قانون، سازمان اسناد متولی ثبت و نگهداری اسناد با ارزش و تاریخی کشور است بنابراین تمامی اسناد برای صیانت هرچه بهتر باید به مجموعه سازمان اسناد منتقل شوند.

آزادیان گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقده میان شرکت سهامی فرش ایران و کتابخانه ملی کار انتقال ۳ هزار و ۱۰۲ قطعه نقشه فرش و تعدادی از تصاویر طرح های قدیمی فرش در طی چند مرحله صورت گرفت و به اتمام رسید.

مدیرکل شناسایی و فراهم آوری اسناد ملی در پاسخ به این سوال که محققان و پژوهشگران چگونه می توانند از این اسناد و نقشه ها بهره مند شوند اظهار داشت: این نقشه ها انحصاری و منحصر بفرد هستند بنا براین دسترسی برای همگان میسر نخواهد بود.
وی توضیح داد: اسنادی که از دستگاه ها به مجموعه منتقل می شوند یا بسیار ارزشمند و یا عادی هستند ، زمانی که برای استفاده اسناد سطح دسترسی تعریف می شود نمی توان به راحتی اسناد را در اختیار افراد قرار داد، سازمان در قبال آن مسوولیت دارد ؛امکان دسترسی تنها با مجوز شرکت یا سازمان مربوط امکان پذیر است ، گاه به یک سند تا ۵۰ سال اجازه دسترسی داده نمی شود.
آزادیان اضافه کرد: برای تمامی نقشه های فرش انتقال داده شده سطح دسترسی تعریف شده است ، طبق قانون نقشه ها باید اسکن و فهرست نویسی شده و تحویل شرکت سهامی فرشد ایران نیز داده شود ، البته برخی از نقشه ها پاره شده و نیاز به مرمت دارند.
وی با بیان اینکه هنوز کار مرمت را شروع نکرده ایم؛ گفت: این کار سخت و نیاز مند زمان است.

* ۳۰۰ تا ۴۰۰ مجموعه سند خریداری شده است

آزادیان در مورد نقشه های اهدایی و خریداری شده نیز گفت: گاهی ۱۰ برگ سند و گاهی یکصد برگ به مجموعه معرفی می شود که همه در قالب یک مجموعه قرار می گیرد ، تا کنون ۳۰۰ تا ۴۰۰ مجموعه تا کنون خریداری شده که مربوط به سال ای ۸۹ تا ۹۲ است .اسناد اهدایی به مجموعه کمتر از میزان خریداری شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این مسوول کتابخانه ملی با بیان اینکه اسناد خریداری شده در قالب مبایعه نامه ، فرمان ، طومار و یا اسناد زمین بوده تصریح کرد : اسناد اهدایی خارج از مباحث اداری همچون فرمان ناصر الدین شاه ، مصالحه نامه ، عقد نامه و یا طلاق نامه است.

وی در پایان به حجم زیاد اسناد ورودی به این سازمان اشاره کرد و گفت : اسکن و مرمت آنها زمان بر و نیاز به کار کارشناسی دارد بنا براین باید زمان لازم را برای این فعالیت داشته باشیم تا بتوانیم خروجی مورد نظر پژوهشگران را در اختیار آنها قرار دهیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×