اخبار نساجی

شورای آمایش تاکنون پنج برنامه راهبردی بلندمدت با هدف توسعه کشور تصویب کرده است

 

معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گفت: شورای آمایش با تشکیل ۱۳ جلسه تاکنون، پنج برنامه راهبردی بلندمدت برای توسعه کشور در زمینه های صنعت و معدن، کشاورزی، بازرگانی، آب و محیط زیست تصویب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدحمید پورمحمدی روز چهارشنبه در همایش آمایش سرزمین زیربنای برنامه ریزی توسعه در جامعه مهندسان مشاور ایران، افزود: هم اکنون راهکارهای توسعه کشور در بخش های انرژی و برنامه آمایش استان های فارس، لرستان و آذربایجان شرقی در دستور کار شورای آمایش قرار دارد.

وی اظهار داشت: اهمیت آمایش سرزمین سبب شده دولت با تعیین ۷۸ شاخص در این زمینه موضوع را به مرکز آمار کشور ارسال کرده تا مرکز یادشده آمارهای خود را براساس آن تهیه و منتشر کند.

وی با بیان اینکه در سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، آمایش سرزمینی مورد توجه جدی قرار گرفته است، گفت: قوای مجریه و مقننه در برنامه ریزی های خود به توسعه کشور در راستای آمایش سرزمینی توجه خاص دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی یادآور شد: توسعه منابع انسانی به عنوان رکن اساسی آمایش سرزمین، توجه به یکپارچگی و تقویت هویت اسلامی، ارتقا کارایی و بهره وری، دستیابی به تعادل ها و توازن منطقه ای با توجه به ظرفیت های موجود در هر منطقه و سازمان بخشی مناسب برای توسعه کشور در ابلاغیه اخیر مقام معظم رهبری بسیار تاکید شده است.

پورمحمدی با اشاره به آسیب شناسی آمایش سرزمینی در توسعه کشور، خاطرنشان کرد: فقدان تفکر منسجم برای نهادینه شدن مدیریت سرزمینی، فقدان طرح و برنامه مناسب، نبود یک نهاد قانونی، عدم تناسب در ساختارهای بخشی، تمرکزگرایی، افزایش عدم توازن ها و فشارهای سیاسی برای اجرای پروژه های نامناسب از آسیب های اساسی آمایش سرزمینی در کشور است.

وی گفت: توسعه شهرستان های مرزی، احیای طرح توسعه محور شرق، توسعه مناطق کویری و ساماندهی محور ترانزیت از برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت کشور در توسعه مناطق مختلف است.

وی بر ضرورت توجه به آمایش سرزمین تاکید کرد و گفت: موقعیت جغرافیایی کشور در منطقه، وجود منابع انسانی متخصص و ذخایر بزرگ انرژی در کشور و توجه به توسعه تجارت به عنوان موتور محرکه اقتصاد ملی از ظرفیت های کشور در آمایش سرزمینی است.

وی با بیان آنکه هم اکنون شاهد نامتوازن توسعه در بخش های مختلف کشور هستیم، گفت: وجود نظام برنامه ریزی مرکز گرا و وابستگی به نفت، عدم مدیریت مناسب منابع انسانی در مناطق کمترتوسعه یافته و خشکی محوری به جای تمرکز در کنار سواحل کشور سبب نامتوازن شدن توسعه کشور شده است.

وی گفت: متاسفانه تاکنون توسعه کشور در بخش های مختلف مورد توجه قرار نگرفته و اقدامات انجام شده تاکنون نیز نشان از عدم تعادل و توازن در بخش های مختلف کشور دارد.

وی بر برقراری توازن در سرمایه گذاری در زیربناهای کشور تاکید کرد و افزود: به منظور ایجاد تعادل در این حوزه موظف هستیم در نظام برنامه ریزی ها به سرمایه گذاری های مورد نیاز در مناطق مختلف کشور توجه جدی داشته باشیم.

همایش آمایش سرزمین زیربنای برنامه ریزی توسعه روزهای ۲۱، ۲۲ و ۲۹ خردادماه سال جاری با حضور اساتید، متخصصان و مهندسان کشور در جامعه مهندسان مشاور ایران برگزار می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×