اخبار فرش ماشینی

طرح ریاست جمهوری در خصوص پنبه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

طرح ریاست جمهوری در خصوص پنبه

رییس اتحادیه پنبه‌کاران کشور از نهایی شدن طرح ساماندهی تولید و بازار پنبه در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری خبر داد و پیش‌بینی کرد: این طرح تا پایان فصل تابستان به هیات دولت ارسال و برای کشت آینده پنبه ابلاغ شود.

علی مظفری اظهار کرد: اخیرا برای نجات محصول پنبه ایرانی معاونت اقتصادی ریاست جمهوری طرحی پیش‌بینی کرده که اگر در هیات دولت مصوب شود، پنبه ایرانی دوباره به دوران طلایی خود باز می‌گردد.

به گفته‌ مظفری این طرح حلقه‌ تولید و مصرف پنبه را به صورت پیوسته در نظر گرفته است، بدین معنا که منابع مالی خرید پنبه و کمک به کشاورز برای کاشت، داشت و برداشت به اتحادیه سپرده می‌شود و تولید پنبه در قالب قرار‌داد با کشاورزان و براساس نیاز و سفارش صنایع صورت می‌‌‌گیرد.

وی افزود: براین اساس اتحادیه با کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی و نساجی قرار‌داد می‌بندد و نوع پنبه مورد نیاز آنها را به کشاورز اعلام می‌کند و دولت فقط نرخ خرید تضمینی را اعلام می‌کند که اگر محصول کمتر از قیمت جهانی باشد، دولت مابه‌التفاوت آن را پرداخت خواهد کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس اتحادیه پنبه‌کاران کشور گفت: براساس این طرح تولید پنبه ساماندهی می‌شود و واحد‌های مکانیزاسیون فعال می‌شوند. در حال حاضر کشاورزان به صورت سنتی و دستی محصول را برداشت می‌کنند که ۳۰ درصد از هزینه‌ تولید پنبه مربوط به برداشت این محصول است.

وی گفت: در این طرح در نظر گرفته شده که دولت برای خرید و واردات دستگاه‌های برداشت پنبه کمک بلاعوض به کشاورزان بدهد.

مظفری خاطر نشان کرد: این طرح در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری نهایی شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل تابستان به هیات دولت ارسال و برای کشت آینده پنبه ابلاغ شود.

رییس اتحادیه پنبه‌کاران کشور تصریح کرد: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی دولت نباید در امور تولید دخالت کند و باید تصدی‌گری‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند اما از سال ۸۵ تصدیگری‌های امور پنبه از اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها گرفته و به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است. در حالی که این وزارتخانه به عنوان بخش حاکمیتی فقط باید حمایت و نظارت داشته باشد.

وی اجرایی شدن این طرح را تنها راه نجات محصول پنبه و شکوفا شدن تولید و بازار آن عنوان و تاکید کرد: تصویب این طرح تنها عامل بازگشت پنبه به دوران طلایی تولید است.

مظفری خاطر نشان کرد: پنبه در حال حاضر جزو محصولات راهبردی است، اگر این طرح مصوب شود در قالب محصولات استراتژیک قرار می‌گیرد و شامل تسهیلات حمایتی ویژه و خاص دولت می‌شود. هم‌چنین براساس این طرح صندوق تخصصی پنبه و دانه‌های روغنی تشکیل خواهد شد که کشاورزان می‌توانند از منابع این طرح استفاده کنند، به‌گونه‌ای که ۵۱ درصد از اعتبار این صندوق مربوط به تعاونی‌ها و ۴۹ درصد از سوی بخش دولتی تامین می‌شود، لذا این صندوق می‌تواند چتر حمایتی مالی برای تولید پنبه باشد.

به گفته‌ وی با تصویب این طرح تولید پنبه به دوران ۵۳ و ۵۴ بر می‌گردد که طی این سال‌ها بیشترین صادرات را پنبه در بین محصولات غیرنفتی داشته و ۲۴۰ هزار تن پنبه محلوج تولید شده است، اما از سال ۸۵ که تصدیگری‌ها از بخش خصوصی گرفته شد، تولید پنبه روند نزولی گرفت و حمایت‌های بخش دولتی قطع شد.

مظفری اظهار کرد: با توجه به مشکلات سیستم بانکی و گشایش LC صنایع با مشکل واردات مواجه هستند، لذا با حمایت از تولید پنبه نیاز صنایع کشورمان که ۱۶ صنعت به پنبه وابسته است، از طریق داخل تامین می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×