اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با نساجیت، فروشگاه آنلاین پارچه مبلی، پرده و روتختی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مصاحبه با آقای محمد دهقانپور – مدیر عامل شرکت نساجیت

نساجیت (Nasajit) تلفیقی از نساجی (Nasaji)، فناوری اطلاعات (IT) و تئوری کنترل موجود (JIT) است. گروه تولیدی پارچه نساجیت در سال ۱۳۹۷ با مشارکت یک شرکت تولیدی تاسیس شد. این شرکت با هدف تولید پارچه مبلی، پرده و کالای خواب درجه یک ایرانی با کیفیت و مواد اولیه مرغوب و طرح های زیبا و چشم نواز شروع به فعالیت کرد.

۱) لطفا در ابتدا در مورد برند نساجیت، نحوه تاسیس و فعالیت آن توضیحاتی را بفرمایید

هم اکنون این شرکت با مساحتی بالغ بر ۵۰۰۰ مترمربع و تولید روزانه ۵۰۰۰ متر پارچه مبلی، پرده و کالای خواب متنوع و اشتغال ۱۵ نفر نیروی کار به صورت مستقیم و ۳۵ نفر غیر مستقیم با بهره مندی از دستگاه های بافندگی و نساجی به روز در حال فعالیت است.

در حال حاضر بالغ بر ۸۰ طرح متنوع و جذاب ایرانی روی خط تولید این شرکت هستند. صادرات پارچه مبلی نساجیت به کشورهای همسایه اعم از عراق و آذربایجان و… نیز صورت می گیرید.

در حال حاضر فروشگاه اینترنتی نساجیت در زمینه عرضه انواع پارچه مبلی، پارچه پرده و پارچه کالای خواب به صورت متری و طاقه ای فعالیت می کند. فروشندگان، تولید کنندگان و مصرف کنندگان خانگی می‌توانند پارچه های مورد نظر خود را در سایت و اپلیکیشن همراه نساجیت جستجو کرده و سفارش دهند.

مصاحبه با آقای محمد دهقانپور - مدیر عامل شرکت نساجیت
مصاحبه با آقای محمد دهقانپور – مدیر عامل شرکت نساجیت

۲) نساجیت چه طیف از محصولات را به مصرف کننده نهایی و صنایع دیگر ارایه می دهد؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هدف ما تولید و فروش اینترتی تمام منسوجات دکوراتیو خانگی است که شامل پارچه های مبلمان خانگی و فضای باز، پرده، کالای خواب، فرشینه های مدرن، دیوارپوش و انواع ست های رومیزی متناسب با فضاهای مختلف یک خانه، هتل و حتی بیمارستان است. خوشبختانه در حال حاضر تمامی این محصولات در مجموعه نساجیت به صورت سفارشی برای گروه های مختلف مشتریان در حال تولید بوده و به صورت اینترنتی در وبسایت رسمی شرکت به فروش می رسد.

همچنین شرکت در دو سال اخیر برای تسهیل برخی از صنایع تولیدی مانند مبلمان، کالای خواب و پرده اقدام به راه اندازی یک شوروم و دفتر مرکزی در بازار مبل چهاردانگه کرده است تا با ایجاد دسترسی و امکان مشاهده و بررسی محصولات مشتریان به راحتی اقدام به خرید منسوجات کنند.

شوروم نساجیت
شوروم نساجیت

۳) به طور کلی صنعت تولید پارچه رو مبلی ، پرده و کالای خواب در ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

صنعت مبلمان ایران جزو سه صنعت نخست در بین صنایع کوچک است و جزو صنایع کوچک بسیار سودده و زود بازده در نظر گرفته می شود. در حال حاضر ارزش صادراتی در این حوزه سالانه ۲۵ میلیون دلار برآورد شده است.

البته این اهمیت برای حوزه پرده و کالای خواب با توجه به توسعه صنعت ساختمان و انبوه سازی های صورت گرفته در ایران کمتر از صنعت مبلمان نیست. بنابراین اقیانوس این صنعت نه تنها در حال حاضر آبی است، بلکه با توجه به دسترسی ایران به منابع چوبی متنوع و بازارهای مصرفی حوزه خلیج فارس و خاورمیانه می تواند در اینده نیز بسیار استراتژیک و آبی باقی بماند. به تبع این موضوع صنایع بالادستی این صنعت هم در صورت تولید باکیفیت، به روز و تحویل به موقع می توانند از منفعت خوبی بهره مند شوند.

طبق گزارش سازمان صنعت معدن تجارت، ایران رتبه پنجم جهان در تولید انواع پارچه مبلی و پرده (بر حسب تن) را به خود اختصاص داده است. این صنعت در حال حاضر یکی از بروزترین صنایع حال حاضر ایران بوده و با تولید سالیانه ۲۶ میلیون متر پارچه های مبلی، پرده و کالای خواب توانسته نیاز ۸۰ درصد از بازار را پاسخگو باشد.

در سال های اخیر با محدودیت واردات از ترکیه، چین و کشورهای اروپایی و همچنین حمایت از تولید داخلی، سرمایه گذاری های قابل توجه ای صورت گرفته است که امیدست در اینده نزدیک ایران به یک از قطب های تولید در جهان تبدیل شود.

۴) صنعت تولید پارچه رو مبلی، پرده و کالای خواب در ایران چه مزیت هایی دارد؟

به دلیل وجود صنایع پایین دستی مانند صنعت مبلمان و کالای خواب در ایران اکثر محصولات تولیدی در کشور مصرف شده و نیاز به بازاریابی بین المللی ندارد. از طرفی به روز بودن تکنولوژی تولید و طراحی در ایران موجوب شده تجار و مصرف کنندگان این صنعت به دنبال پاسخ این نیاز در داخل بوده و با کاهش هزینه های خود محصولات باکیفیت و قیمت مناسب تری را روانه بازار ایران و کشورهای همسایه کنند.

از طرفی این صنعت بدلیل توسعه شهرنشینی و ساختمان سازی و سبک زندگی در ایران هر روز در حال توسعه بوده و تقاضا در بازار داخلی هر روز در حال افزایش هست. همچنین کشورهای همسایه نیز باتوجه به پایان جنگ و روند توسعه شهری، فرصت های مناسبی را برای صنعت ما در حوزه صادرات فراهم کرده اند.

پارچه مبلی نساجیت
پارچه مبلی نساجیت

۵) ایا محصولات ساخت ایران با رقبای خارجی قابل رقابت است؟

اگر این سوال را ده سال پیش می کردید، با قاطعیت جواب من تایید محصولات خارجی بود، اما در حال حاضر ورق برگشته و محصولات ایرانی با توجه به توسعه صنایع پایین دستی مانند نخ، تکنولوژی تولید و همچنین ورود متخصصین دانشگاهی به حوزه طراحی و بازاریابی محصولات، با کلاس جهانی رقابت می کنند و حتی به کشور های همسایه و اروپا صادر می شوند.

البته نباید موضوع کیفیت را به قیمت تمام شده و یا امکان صادرات معطوف کنیم. چون همه واقفیم با توجه به مشکلات بانکی، محدودیت های معاملاتی و قراردادی در حوزه بین الملل کاهش محسوسی در صادرات این نوع کالاها داشته ایم، اما این به معنی نبودِ تقاضا در این حوزه نیست.

۶) به عنوان یک فروشگاه اینترنتی فعال در زمینه فروش پارچه رو مبلی و کالای خواب استقبال خریداران از خرید اینترنتی این نوع کالا را چطور ارزیابی می کنید؟

شاید اگر مردم کفش، لباس، مواد خوراکی و یا عطر و ادکلن خود را از اینترنت نمی خریدند، پاسخ به این سوال کمی سخت بود. اما درحال حاضر با رشد خرده فروشی اینترنتی و اجین شدن این تکنولوژی ها با زندگی مردم، من استقبال مردم را خوشبینانه و روبه رشد ارزیابی می کنم.

اما کتمان نمیکنم که رفتار خرید در حوزه پارچه رومبلی با خریدهای روزمره و به اصطلاح خرید کالای های تندمصرف یکسان نیست. همان طور که روزی دیجی کالا با شعار خرید کالاهای دیجیتال مانند انواع دوربین و لنز بر بستر اینترنت در سال ۸۵ شروع به فعالیت کرد، در حال حاضر همه کالاهای صنعت خرده فروشی را به صورت دیجیتال به فروش میرساند.

بازار پارچه نساجیت نیز با الهام گیری از فعالیت های صورت گرفته در این صنعت، تلاش به تولید انواع محتواهای اموزشی با هدف نحوه تشخیص و خرید محصولات این صنعت می نماید. به امید روزی که با ورود رقبایی قوی تر بتوان تمام منسوجات ایران را به صورت اینترنتی و در پلتفرم نساجیت به فروش برسانیم.

بازار آنلاین پارچه نساجیت
بازار آنلاین پارچه نساجیت

۷) چه برنامه هایی برای توسعه فعالیت خود در آینده دارید؟ چشم انداز آینده نساجیت را چطور ارزیابی می کنید؟

ما در برنامه ۵ سال آینده خود که ۲۰ درصد از آن را نیز پشت سر گذاشته ایم، بر این باوریم که باید با ارائه راه حل های مناسب، مقرون به صرفه و امن، در نساجیت راهی برای خرید جزئی و گروهی و بدون واسطه از تولید کنندگان محصولات نساجی ایران را برای مصرف کنندگان ایجاد کنیم. ما در نساجیت تولیدکنندگان را قادر می سازیم که راه فروش و خدمت رسانی خود را تغییر دهند.

نساجیت زیرساخت های تکنولوژی، تبلیغات، بازاریابی و لجستیک را برای کمک به کسب و کارها فراهم می کند تا از قدرت تکنولوژی جدید برای تعامل با خرده فروشان و نمایندگان خود برخوردار شوند.

چشم انداز نساجیت ساخت آینده تجارت منسوجات با بهره مندی از ابزار تکنولوژیکی است و واقفیم که تجار و مشتریان داخلی و خارجی، در آینده ما را در نساجیت ملاقات خواهند کرد. در نساجیت، تعاملات تجاری و اجتماعی تجار و خرده فروشان را هر روز با تولید کنندگان بیشتر می کنیم.

۸) چه مشکلاتی در بخش تولید پارچه رو مبلی، پرده و کالای خواب در ایران وجود دارد؟

سوالی که در ایران یک جواب تکراری دارد و همه صنایع با آن مواجه هستند نه فقط نساجی. من فکر می کنم تا اینجای مصاحبه همه سوالات نشان از امید و اینده ای روشن برای این صنعت و نساجیت بود. پس به من اجازه بدهید این مشکلات را برای خود به عنوان عضو کوچکی از این صنعت و بقیه همکاران و تلاشگران این صنعت نگه دارم.

البته لازم میدانم به این موضوع اشاره کنم که اگر مشکلات و مصائبی در این صنعت گریبان گیر تولید هست، در حوزه بازاریابی و فروش به دلیل مواردی که پیش تر ذکر شد و نبود رقبای خارجی فرصت هایی وجود دارد که با مغتنم شمردن آنها می توان خستگی این صنعت را از دوش ما و همکارانمان کمتر کند.

Nasajit.com
Nasajit.com

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×