مقالات نساجینساجی و مردم

چینش نیروها متناسب با تیپ شخصیتی افراد در صنعت نساجی

مطالعه موردی: کارخانجات ریسندگی

قاسم حیدری
ghasem@aut.ac.ir
تهیه و تدوین: مهندس قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی

در مدیریت سازمان و نیروها، تعاملات اجتماعی در ارتباطات بین مدیر و پرسنل و متقاعد کردن و انگیزش روحیه کارگروهی پرسنل و متقاعد کردن و اطاعت پذیری آنها موثر است. البته قبل از تاثیرگذاری روابط بین مدیر و پرسنل، مناسب بودن کار محول شده به هر فرد متناسب با شخصیت آن، بر بهره وری نیروی انسانی موثر است.

علیرغم باورهای رایج غلط، تعاملات اجتماعی و شغلی صرفا بصورت تجربی و شرکت در جامعه و تعاملات اجتماعی کسب نمی گردد، بلکه با تکیه بر علوم روانشناسی و شناختن تیپ های شخصیتی بهمراه کسب تجربه و انجام آزمون و خطاها در تعاملات اجتماعی و شغلی می توان به نتیجه مطلوب دست یافت. با کسب تصویر درست از تیپ شخصیتی خودمان و طرف مقابل، با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف، می توانیم ارتباط موثرتری با همکار، مدیر، پرسنل و حتی خومان داشته باشیم.

بعنوان مثال در تناسب شخصیتی و شغل، فردی پر انرژی با قدرت استدلال بالا و پرحرف، مهارت بالایی در قانع کردن دیگران داشته و از جواب رد شنیدن ناراحت و کم انگیزه نمی شود. نمونه سوالاتی در انتخاب شغل باید مورد پرسش قرار گیرد شامل موارد زیر می تواند باشد:

  • برای انجام کارتان چقدر به تحریک و تشویق نیاز دارید؟
  • بیشتر اوقات ترجیح می دهید در کنار اشخاص زیادی قرار بگیرید؟
  • ترجیح می دهید استقلال کاری داشته باشید و برای خودتان کار کنید؟

هر فرد شخصیت منحصر به فردی دارد و با توجه به ثبات شخصیتی و تیپ شخصیتی هر فرد، رفتار هر فرد در هر موقعیت عوض می شود اما خصوصیات و ویژگی های کاملا قابل پیش بینی رفتاری دارد. البته علاوه بر شخصیت شناسی، رفتارشناسی هم می تواند در پیش بینی رفتاری موثر باشد.

تیپ شناسی MBTI بیشتر از هر متد تیپ شناسی، تمرکز در بحث مشاغل و در گزینش و استخدام متناسب دارد. مثلا یک حسابدار یا اپراتور چه ویژگی های شخصیتی داشته باشد. البته اینکه مثلا تیپی مشابه تیپ پیشنهاد شده توسط این روش و یا حتی تیپ مخالف تیپ پشنهادی در شغلی گماشته شود حتما ناموفق نخواهد بود، بلکه انرژی بیشتری توسط فرد باید صرف شود و لذت و انگیزه کمتری خواهد داشت. بعد از ارائه راهکار جهت پیدا کردن شغل مناسب، در افزایش توانایی شغلی و کارایی در ارتقای شغلی در محیط کاری ساز و کارهای مناسب را ارائه می دهد. با مدیرت تعاملات با هر فرد متناسب با تیپ شخصی همان فرد، باعث افزایش رضایت مندی شغلی و ایجاد انگیزش در پرسنل می شود.

تیپ شخصیتی افراد براساس مدل mbti

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معرفی اجمالی گرایش های اصلی تیپ شناسی MBTI:

این روش گرایش های متمایز شخصیتی را به ۴ طیف مجزا تقسیم بندی کرده است. این گرایش ها بصورت مطلق نبوده و بصورت نسبی یک طیف است. مثلا فردی ۷۰% گرایش برون گرایی دارد و ۳۰% گرایش درون گرایی دارد.

  1.  منبع دریافت انرژی، درون گرا (فردگرا) I /برون گرا (جمع گرا) E:

    اگر برای فردی، بودن در جمع خسته کننده وباعث تخلیه انرژی شود و نیاز به خلوت داشته باشد، نشان از فرد گرا بودن اوست. این گرایش با رفتار خجالتی یا پررو بودن متفاوت است.

  2. روش دریافت اطلاعات، حسی S /شهودی N:

    ارتباط ذهنی فرد با محیط یا بیشتر بطور عینی در حال حاضر و تجربه فردی با جزئیات از طریق حواس ۵ گانه و کاربردی صورت می گیرد و یا بطور انتزاعی و تداعی ذهنی و ضمنی از طریق درک کلی از امور و فرضیات و ارتباط و فایده آن با پیرامونش و به همراه آینده نگری

  3.  روش تصمیم گیری، احساسی F /عقلانی T:

    برای فردی احساس عاطفی دیگران و خودش نسبت به امور از واقعیت و نتیجه امور اهمیت بیشتری دارد.

  4. سبک زندگی، منظم (قضاوتگر) J /منعطف (دریافتگر) P:

    برای افراد جستجوگر برنامه ریزی دقیق و موشکافانه با توجه ویژه به جزئیات و کامل کارهایشان بصورت سازمان یافته انجام می دهد و خاتمه دادن کارهایش برایش اهمیت بسزایی دارد ولی برای افراد تجربه گرا با انعطاف کامل و بصورت بداهه و ممکن است تصمیم گیری هایش را تا آخرین لحظات التیماتوم زمانی به تاخیر بیاندازد.

mbti

البته باید توجه داشت که ۳ عامل موثر در انتخاب و رضایت شغلی شامل توانمندی ها، علایق و ارزش ها می باشد. چون شرایط کاری هر عنوان شغلی در کارخانه متمایز از شرایط کاری سایر کارخانه هاست، هر کارخانه جدول تشابه منحصر به فردی می تواند داشته باشد و لزومی به تشابه همه ۴ گرایش تیپ های شخصیتی پیشنهادی با فرد انتخاب شده لازم نیست.

mbti
نتیجه گیری

در این نگارش، معرفی و کاربرد تیپ شناسی و مطالعه اجمالی موردی مورد بررسی قرار گرفت. رضایت شغلی پس از کسب شناخت نسبی نسبت به توانایی ها و نقاط ضعف و قوت هر شخص حاصل می شود. از آنجایی که هر فرد بیشترین زمان خود را در شبانه روز در محیط کار سپری می کند، این شناخت در محیط کار و جامعه و خانواده بر روی سلامت روحی و روانی فرد هم نقش بازی می کند. هر چقدر جنبه های بیشتری از شخصیت پرسنل با شغل تفویض داده شده همخوانی داشته باشد، رضایت و انگیزه و تاثیرگذاری بیشتری حاصل می شود.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×