مد و پوشاک

چاپ پارچه در کنار گرافیک رشد کرده است

مهدیه عباسی طراح لباس در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر درباره جایگاه چاپ در طراحی گفت: در گذشته درباره طراحی و چاپ پارچه شناختی وجود نداشت؛ چاپ از لحاط طرح‌‌ و رنگ بندی با ضعف‌هایی مواجه بود، طراح سلیقه بازار را ‌‌نمی‌‌دانست و این موارد موجب کم توجهی به این حوزه شد.

وی افزود: با گذشت زمان  طراحی چاپ در کنار گرافیک یکی از پر قدرت‌ترین جایگاه‌ها را به خود اختصاص داد، اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توان از چاپ به عنوان مهم‌ترین ابزار در طراحی نام برد. دامنه چاپ امروزه بسیار تخصصی شده است به طوریکه ‌‌می‌توان گفت حوزه طراحی چاپ با گرافیک رقابت ‌‌می‌کند.

این هنرمند در ادامه درباره نقش کپی از طرح‌های خارجی در چاپ توضیح داد: طراحی چاپ طبق الگو‌‌ و براساس رنگ بندی و چیدمان انجام می‌شود. علاوه بر آن‌که هیچ محدودیتی در ترکیب بندی‌‌ و رنگ بندی نقوش تصویری وجود ندارد. تصاویر به صورت شابلون مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرح‌ها عمدتا نمونه‌های دوخته شده از طرح اصلی یا کپی از طرح‌های خارجی هستند، در این میان تلاش کردیم با ترکیب این دو طرح دست به ابداع‌‌ و نوآوری بزنیم.

وی افزود : برای آنکه رضایت مشتری را جلب کنیم ناچار بودیم مطابق با سلیقه او از طرح‌‌ و الگوهای  خارجی استفاده کنیم. البته همیشه سعی کرده‌ایم به طرح‌های ایرانی وفادار باشیم.

وی در خاتمه درباره مد گفت: مد یک نوع نو آوری‌‌ و ابداع است که جامعه از آن پیروی می‌کند، اغلب با نظارت افراد غیر متخصص بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های اجتماعی وارد جامعه می‌شود به همین سبب معتقدم ما در عرصه مد هنوز نتوانستیم موفق عمل کنیم. ما نیازمند متخصصانی هستریم که از نظر روانشناسی‌‌ و جامعه شناسی  بتوانند شناخت درستی از جامعه داشته باشند تا به این ترتیب بتوانیم مد قابل قبول را به جامعه ارائه کنیم.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به همت بنیاد فرهنگی اصناف ایران و دبیری منصور حسینی برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی: www.icfg.ir مراجعه کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×