مد و پوشاک

پته هنری دستی، اصیل و تصویری از صبوری زنان کرمان است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

از جمله هنرهای دستی اصیل و اختصاصی مردم کرمان، پته است که زنان‎ ‎هنرمند کرمانی با نخ‌های رنگارنگ روی پارچه مخصوصی که به آن عریض می‌گویند‎ ‎و نوعی شال به شمار می‌رود، نقش‌های بسیار زیبا و چشم‌نوازی می‌دوزند‎. ‎

به‎ ‎گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، پته تصویری از صبوری و حوصله زنان کرمانی‎ ‎است و ساعت‌ها و روزها طول می‌کشد تا با سرپنجه هنرآفرین خود تارهای رنگین‏‎ ‎را بر پود شال نشانده و نگارستانی از پته‌جقه، شاخ و برگ پرنده و تصویرهای‎ ‎بدیع دیگر را جان بخشند‎.

‎پته کرمان از جمله صنایع دستی ارزشمندی است که در گذشته و حتی امروز‎ ‎به پیشگاه بزرگان هدیه شده و می‌شود، کما اینکه محمد اسماعیل‌خان نوری‎ ‎حاکم کرمان نمونه مرغوبی از آن را به عنوان ارمغانی گرانقدر به دربار شاه‎ ‎ارسال داشت‎. ‎ارزشمندترین پته موجود نیز هم‌اکنون در موزه شاه‌نعمت‌الله ولی‎ ‎نگهداری می‌شود که این پته حاصل تلاش قریب ۴۰ دختر کرمانی در طول چهار سال‏‎ ‎است و در گذشته پوشش مقبره شاه بود که به دلیل نفاست و ارزش هنری بالا به‎ ‎موزه انتقال یافت‎.‎نقش‌های درختی، بته‌جقه‌ای، سروی، طاووسی و بازوبندی از معروف‌ترین نقوشی است که در دوخت پته استفاده می‌شود‎.   ‎پته انواع گوناگونی دارد و به اندازه‌های مختلف دوخته می‌شود و نوع‏‎ ‎بقچه‌ای برای قرار دادن لباس و جهیزیه عروس، سوزنی برای زیرانداز در حمام،‎ ‎بقچه مربع برای جانماز و چهارتکه و مستطیل آن برای پرده و نوع بزرگ‌تر آن‎ ‎به عنوان رولحافی استفاده می‌شود‎. ‎کرمان دارای صنایع دیگری نیز هست که بعضی رونق خود را از دست‎ ‎داده‌اند، از جمله شالبافی که روزگاری به عنوان یکی از صنایع دستی پربها و‏‎ ‎ارزشمند محسوب می‌شد که در جای جای ایران شناخته شده بود و پوشش حاکمان و‎ ‎ثروتمندان به شمار می‌رفت و به سایر کشورها نیز صادر می‌شد‎.

*‎قالی کرمان، بوستانی از گل‌ها و بوته‌های رنگارنگ است که شمیم دلنواز آن مشام جان اهل هنر را مشحون می‌سازد‎.

‎قالی کرمان قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد و عکس موجود از قدیمی‌ترین فرش‏‎ ‎متعلق به عصر صفوی است و از جمله نفیس‌ترین قالی کرمان نیز در ساختمان‎ ‎سنای آمریکا است که حدود ۱۰۰ سال پیش به وسیله یکی از هنرمندان کرمانی به‏‎ ‎متراژ ۴۰۰ متر بافته و با مشکلات عدیده‌ای از طریق دریا به این کشور‏‎ ‎فرستاده شده است‎.

‎حضور بزرگانی چون محمدارجمند کرمانی معروف به سلطان فرش جهان در عرصه‎ ‎این هنر موجب تحولی شگرف شد و قالی‌های بافت او هنوز در کاخ‌های مختلف‎ ‎وجود دارد و از ویژ‌گی‌های دیگر فرش کرمان، نقش‌‌گویی و نقش‌خوانی آهنگین‎ ‎و همراه با صدای خوش جوابگویی است‎.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×