مد و پوشاک

حباب قیمت در بازار پوشاک نتیجه تمرکز بر مانتو است

 

حباب قیمت در بازار پوشاک نتیجه تمرکز بر مانتو است

یک کارشناس طراحی لباس گفت: به دلیل تمرکز طراحان و تولیدکنندگان بر حوزه مانتو، قیمت پوشاک در بخش‌های دیگر به طور حباب گونه در بازار رشد کرده است.
نسیبه نوری، کارشناس طراحی لباس درباره تمرکز طراحان بر حوزه مانتو به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: گر چه اقدامات اخیر در حوزه مد و لباس به واقع تحولی شگرف در این عرصه ایجاد کرده است اما تمرکز بیش از اندازه بر مساله مانتو عملا باعث شده است که از سایر حوزه ها دور شویم.

وی در ادامه افزود: اقدامات اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای برگزاری جشنواره و نمایشگاه های مختلف سبب شده است که علاوه بر شناخته شدن این رشته در جامعه فضای بازتری برای ارائه اثر از سوی طراحان ایجاد شود اما حقیقت این است که به موازات حرکت در حوزه مانتو باید سایر بخش های لباس را نیز در نظر داشته باشیم تا تکامل در این عرصه به صورت درست و اصولی و همسان انجام شود.

این کارشناس طراحی لباس تصریح کرد: بحث تمرکز بر مانتو از سوی طراحان به دلایل مختلفی مطرح شده است که سود آوری و گسترده بودن حوزه مشتری در آن یکی از عمده عوامل است چرا که وقتی مساله مانتو مطرح می شود قشر عظیمی از بانوان متمایل به خرید می‌شوند و این گستردگی به خودی خود مستعد شکل گیری یک بازار گسترده با سلیقه های مختلف است.

نوری در پاسخ به این سوال که آیا این تمرکز می تواند در آینده مشکل ساز شود گفت: همین حالا نیز این تمرکز به نوعی مشکل ساز شده است چرا که عملا سایر حوزه ها به دست وارد کنندگان سپرده شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی توضیح داد: تا چندی پیش تمام بازار مانتو کشور در دست تولیدکنندگان بود که تنها از روی ژورنال های وارداتی کپی برداری می کردند اما امروز نقش و تاثیر طراحان باعث شده است که بخش زیادی از مد در عرصه مانتو از طریق ویژگی های سنتی و داخلی تامین شود به نحوی که مانتو بلند طی سال جاری مد شد اما مساله اینجاست که تمرکز بر این حوزه باعث شده است که بخش هایی نظیر لباس مجلسی، کودک، آقایان و… به دست بازار واردات سپرده شود.

این کارشناس طراحی لباس افزود: همین حالا یک خانم ایرانی برای پیدا کردن لباس مجلسی که مناسب با شئونات اسلامی باشد دچار مشکل است چرا که تمام طرح های مربوط به لباس مهمانی وارداتی هستند و به نحوی است که قابلیت استفاده برای افراد مقید را ندارد این مشکل در حوزه پوشاک کودک نیز وجود دارد.

نوری در پاسخ به این سوال که آیا در دانشگاه های ایران آموزش بر اساس تقسیم بندی پوشاک انجام می شود بیان کرد: بله ما در دانشگاه بخش لباس شب یا کودک را داشتیم به نحوی که برخی از دانشجویان طرح های بسیار فوق العاده ای با استفاده از ایده های زیبا در عرصه لباس کودک داشتند.

وی تاکید کرد: بسیاری از طرح های فانتزی که طراحان استفاده می کردند خلاقانه و زیبا بود تا جایی که معتقدم این طرح ها در صورت سرمایه گذاری می توانند با طرح های چاپی از کارتون های خارجی نیز رقابت کنند اما مساله اینجاست که تولیدکنندگان پوشاک کودک به دلیل عادت به کپی برداری از ژورنال ها حاضر به پرداخت حق الزحمه و مشارکت طراحان در این امر نیستند.

این کارشناس طراحی لباس اظهار کرد: به دلیل تمرکز طراحان و تولیدکنندگان بر حوزه مانتو، قیمت پوشاک در بخش های دیگر به شکلی حباب گونه در بازار رشد کرده است که نشانگر بیماری در این بخش است که این عمل باعث سود بالای تولیدکنندگان و فروشندگان و ضرر مردم می شود لذا باید در این حوزه دست به کار شد.

نوری با تشکر از برپایی نمایشگاه های مد و لباس اعلام کرد: پس از برگزاری این نمایشگاه ها علاقه مردم به کارهای سنتی و بازگشت به فرهنگ ایرانی افزایش یافت و این نشانگر این است که طراحان و تولیدکنندگان داخلی قابلیت در دست گرفتن بازار و اشتغالزایی در این حوزه را با حفظ ویژگی های فرهنگی دارند و حتی می توان به صادر کردن مد بر اساس این خصوصیات اندیشید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×