مقالات فرش ماشینی

واکاوی شرایط بازار فرش دستباف کشور هند

تهیه و تدوین: دکتر حسین فیروزی، قائم مقام مدیرعامل فرش فرهان

صنعت فرش یکی از قدیمی ترین صنایع در هندوستان است. در هند عمدتا چهار نوع فرش دستباف تولید میگردد. انواع این فرش ها عبارتند از: پرزدار، گره دار، بافته شده و گلدوزی شده. هند در تولید فرش دستباف هم از نظر کیفیت و هم کیفیت در رتبه اول دنیا قرار دارد و بیش از سه میلیون کارگر/صنعتگر در این صنعت مشغول بکارند. بیش از ۹۰ درصد فرش های تولید شده در هند به کشورهای دیگر صادر می شود. صنعت فرش سهم قابل توجهی در صنایع دستی در هند دارد ولی، این صنعت با مشکلاتی نیز در حوزه های مواد اولیه، تولید، تکمیل، بازاریابی و محیطی مواجه است.

واکاوی شرایط بازار فرش دستباف کشور هند

هند از نظرآمار تولید فرش دستباف رتبه اول دنیا را دارد. در واقع از نظر دلاری و همچنین در حجم صادرات، فرش دستباف هند با سهم ۳۵ درصدی در بازار جهانی و ایران حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از سهم بازار جهان را به خود اختصاص داده است . چین حدود ۲۰ درصد و نپال نزدیک به ۱۰٪ و دیگر صادرکنندگان شامل ترکیه، افغانستان و پاکستان دارای سهمی در حدود ۱۰ درصد بازار جهانی میباشند.

واکاوی شرایط بازار فرش دستباف کشور هند

هند به بیش از ۷۰ کشور دنیا فرش صادر می کند. از جمله ایالات متحده آمریکا حدود ۴۴٪، اروپا (آلمان فرانسه، ایتالیا، بلژیک، اسپانیا، دانمارک) ۳۱ درصد و ۲۵ درصد باقی مانده به کشورهای دیگری شامل کانادا، استرالیا، آفریقای جنوبی، برزیل، هلند، ژاپن، ترکیه، مکزیک، هلند، نیوزلند و بسیاری از کشورهای دیگر صادر میکند.

برخی از مشکلاتی که صنعت فرش دستباف هند با آن مواجه میباشد:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۱. مشکلات مربوط به مواد اولیه

الف) هزینه بالای مواد اولیه با کیفیت

ب) تاخیر و عدم تداوم در عرضه محصول بدلیل مشکلات نیروی انسانی و مدیریتی

۲. مشکلات مربوط به تولید

الف) عدم وجود افراد ماهر و غیر ماهر کار یدی

ب) کمبود برق

ج) فقدان مهارت مدیریتی

د) سنتی بودن فرایند و عدم مداخله فناوری

نتیجه گیری:

صنعت فرش دستباف صنعتی پر زحمت است و در عین حال پتانسیل آن را دارد که در مقیاس بزرگ برای روستاییان و جوانان بیکار اشتغال ایجاد نماید. منبع مهم ارزآوری خارجی بوده و درآمد حاصل از آن سبب تقویت اقتصاد کشورها میشود.

رشد روزافزون از نظر ارزش صادرات نشان دهنده پتانسیل بالای رزق و روزی است که این صنعت با خود به همراه دارد و نیاز است مسئولین کشور ما (ایران) با توجه به پتانسل های فراوانی که در نقاط مختلف جغرافیایی کشور از نظر نیروی انسانی آماده به اشتغال(بالاخص بانوان خانه دار میهن عزیزمان) و همچنین در دسترس داشتن بهترین مواد اولیه، با بهبود شرایط مدیریتی و بازاریابی در سطح جهانی، روز به روز شاهد توسعه این صنعت در کشور خود باشیم.

نیاز است با غلبه بر مشکلات پیش روی صنعت فرش دستباف، با ارائه منظم امکانات تحقیق و توسعه، آموزش مناسب به صنعتگران، بازاریابی و تبلیغات کافی سبب توسعه این صنعت در کشور خود بعنوان مهد تولید فرش دستباف در دنیا باشیم.

تهیه و تدوین: دکتر حسین فیروزی، قائم مقام مدیرعامل فرش فرهان

واکاوی شرایط بازار فرش دستباف کشور هند

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×