مد و پوشاک

تاثیر صنعت فیلم سازی ترکیه در رشد صادرات پوشاک

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فیلم ها و سریال های ترکیه ای در دهه گذشته رشد قابل توجهی از نظر حجم و تعداد و‌ کیفیت و محتوا داشته اند. فیلم ها و سریال هایی که دیگر منحصر به جغرافیای ترکیه نیستند و در حال صادر شدن به اقصی نقاط جهان هستند و در بهترین پلتفورم های نمایش خانگی جهان مانند دیزنی، نت فیلیکس و… به نمایش در می آیند.

همچنین به تازگی میلیارد مشهور ترکیه ای ، آجون الیجالی هم یک شبکه نمایش خانگی مشابه نتفلیمس در ترکیه با نام اگزن EXEN راه اندازی کرده است. این تابعه ترکیه ای در بخش برنامه سازی هدف از این کار را گسترش و نمایش هرچه بیشتر فیلم ها و‌ سریال های ترکیه ای در سراسر جهان اعلام کرده است و می گوید دوست دارم پس از سال‌ها که ما فیلم های خارجی را با زیرنویس ترکی دیدیم حالا همه جهان فیلم ها و سریال های ما را با زیر نویس انگلیسی و … ببینند.

پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۳  صادرات سریال ترکیه از مبلغ ۱ میلیارد دلار عبور کند و این یک موفقیت بزرگ برای ترکیه به شمار می رود. ترکیه در حال حاضر بالغ بر ۱۵۰ کشور جهان سریال های خود را صادر می کند  و بعد از ایالات متحده آمریکا دومین صادرکننده برتر سریال در جهان است. اولین سریال ترکیه ای در سال ۱۹۸۱ به فرانسه صادر شده است.

اما رشد صادرات سریال های ترکیه ای چه تاثیری بر سایر بخش ها دارد؟

در واقع می توان گفت سریال های ترکیه ای یک ویترین برای نمایش زیبایی ها و پتانسیل های ترکیه و به ویژه شهر استانبول است. اگر فیلم ها و سریال های ترکیه ای را دیده باشید بخش عمده ای از فیلم در لوکیشن های زیبا ، خانه های ویلایی تنگه بسفر، ماشین های لوکس و البته بازیگران زن و مرد بسیار شیک پوش و لباس هایی هماهنگ با آخرین مد روز دنیا را می بینید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مثلا یکی از سریال های بسیار موفق اخیر ترکیه که در بیشتر از ۱۰۰ کشور دنیا پخش می شود سریال چوکور است این سریال که در بخشی از آن منطقه قدیمی بالات استانبول فیلمبرداری می شود موجب شده است تا بسیاری از گردشگران خارجی که این سریال را دنبال می کنند به این منطقه هم سری بزنند و در کوچه های باریک و قدیمی آن عکس یادگاری بگیرند.

می توان گفت رشد صنعت فیلم سازی ترکیه به طور خاص بر بخش توریست، رستوران و غذاهای ترکی ، پوشاک و لباس، افزایش تمایل به یادگیری زبان ترکی در اقصی نقاط جهان ، فروش ملک و مستغلات، جذب دانشجویان خارجی و حتی دکوراسیون داخلی و فرش ترکیه تاثیرات مثبت خود را نشان می دهد.

این واقعیت همچنین فرصتی ایده آل در اختیار صنایع ترکیه برای تبلیغات و‌ بازاریابی محصولات خود را فراهم آورده و همانطور که در هالیوود در فیلم ها برندهایی مثل کوکا کولا ، استارباکس و … به طور غیر مستقیم تبلیغات خود را در حین پخش سریال در معرض دید تماشاگر قرار می دهند اکنون سریال های ترکیه ای نیز این فرصت را برای برندهای مشهور ترک مانند برندهای مشهور تولید کننده پوشاک ایجاد کرده است.

بازیگران ترکیه مدل های زنده صنعت مد و فشن ترکیه در سراسر جهان

در اغلب سریال های ترکیه ای در واقع می توان یک فشن شو لباس را دید که بازیگران معروف مرد ‌وزن ترک با پوشیدن لباس های مد روز و ‌زیبا سبکی از پوشش را ارائه می دهند که هم مدرن است و هم  با فرهنگ و آداب و هنجارهای اغلب کشورهای جهان که خریدار فیلم های ترکیه ای نیز هستند سازگار است.

استفاده از رنگ ها و ترکیب های جدید و جذاب در لباس بازیگران یکی از جذابیت های مهم برای بینندگان است. جالب اینکه در پایان هر سریال تبلیغات شرکت های تامین کننده لباس ها وجود دارد ‌‌حتی بازیگران بعد از پخش هر قسمت در صفحه اینستاگرام خود مارک ، مدل و برند لباس خود در آن اپیزود خاص را اعلام می کنند تا علاقمندان بتوانند از طریق مغازه ها و یا فروش آنلاین اینترنتی آن را تهیه کنند.

همچنین بازیگران ترکیه ای به همراه اکیپ فیلم سازی تورهای زیادی برنامه ریزی  می کنند و قبل  و بعد از اکران هر سریال در جمع هواداران خود در کشورهای مقصد حاضر می‌شوند و در واقع به عنوان یک الگوی خوش پوش و محبوب در واقع مانکن های زنده و متحرکی برای نمایش قدرت طراحان لباس و برندهای تولید کننده پوشاک جهان است.

در واقع برقراری ارتباط بیننده با موضوع های ساده و روان سریال و بازی دلچسب بازیگران در لباس های شیک و زیبا در کنار  صحنه های خوش آب و رنگ و زیبای استانبول مکان های لوکس و  زیبا و …همه و همه حسی دوست داشتنی را در بیننده ایجاد می کند و گویی او هم دوست دارد یک بار به استانبول سر بزند ، در رستوران و‌کافه های شیک غذا بخورد، از روی پل بسفر عبور کند و با کیسه های پر از خرید لباس از مراکز خرید بیرون بیاید.

جالب است بدانید برند ال سی وای کی کی ترکیه با استفاده از همین برندسازی پوشاک ساخت ترکیه در صنعت فیلم و سریال ترکیه امروز در بیش از ۴۶ کشور دنیا حدود ۹۶۰ فروشگاه را راه اندازی کرده است و اغلب این کشورها نیز از طرفداران پر ‌و پا قرص سریال های ترک هستند.

در زیر نام برخی از سریال هایی که برند ال سی وای کی کی اسپانسر آنها بوده را مشاهده می کنید:

Fatmagül ün Suçu Ne
Aşk_ı Memnu
Bitmeyen Şarkı
Kuzey Guney
۲۰ Dakika
Küçük Ağa
Sen Anlat Karadeniz
Çarpışma
Şahin Tepesi
Her Yerde Sen
Mucize Doktor

چرا سریال های ترکیه ای مورد استقبال قرار می گیرند؟

ساختار حکومت ترکیه که تمایلات اسلامی دارد تا حدود زیادی بر محتوای فیلم ها ترکیه ای نظارت دارد و فیلم ها ‌‌سریال هایی که دارای صحنه های بسیار خشن، روابط آزاد جنسی، روابط همجنسگرایان ، مصرف مشروبات الکلی و صحنه هایی از این دست باشد در تلویزیون ترکیه اجازه پخش دریافت نمی کند به همین دلیل سازندگان فیلم و سریال ها مجبورند با رعایت این قوانین سریال تولید کنند.

این امر موجب شده سریال های ترکیه ای مورد طیف وسیع تری از مردم و اقشار جامعه قرار گیرد ‌ و به راحتی در فضای خانواده ، عمومی و … قابل پخش باشد و این یک مزیت برای ورود به بازار های مهمی مانند بازار فیلم و سریال خاور میانه، آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی است که هنوز هنجارها و ساختارهای روابط اجتماعی هنوز سبک و‌سیاق سنتی خود را حفظ کرده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×