مد و پوشاک

پژوهشگران تاثیر جوراب‌های ساق‌بلند در مقابله با خرناس را تایید کردند

پژوهشگران دریافتند: پوشیدن جوراب‌های ساق‌بلند تنگ در طول روز شیوه‌‌ای تاثیرگذار برای مقابله با خرناس کشیدن در شب است.

جوراب‌های تنگ به طور گسترده‌ای در درمان رگ‌های واریسی و ممانعت از لخته خون در ساق پا پس از عمل جراحی و طی پروازهای طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هم‌اکنون پزشکان این جوراب‌ها را به افراد مبتلا به عارضه آپنه توصیه می‌کنند که عامل اصلی خرناس کشیدن است.

این عارضه هنگامی روی می‌دهد که بافت نرم واقع در گلو در شب مسیر جریان هوا به درون ریه‌‌ها را مسدود می‌کند.

آپنه خواب بر هر یک از ۲۵ فرد بزرگسال تاثیر می‌گذارد. درمان اصلی برای این عارضه نوعی ماسک بوده که ابزار فشار جریان هوای مثبت مداوم (CPAP) نام دارد و تجهیزات هوای فشرده در طول خواب را برای جلوگیری از بسته شدن جریان هوا ارائه می‌دهد.

در حالی که این ابزار به طور قابل توجهی کارآمد هستند، بسیاری از افراد پوشیدن آن‌ها را ناراحت‌کننده می‌دانند و گفته می‌شود نزدیک به ۴۶ درصد از اشخاصی که این ابزار به آن‌ها ارائه می‌شود، در ادامه از آن استفاده نمی‌کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ایده موجود در پس جوراب‌های ساق بلند، این واقعیت است که این جورابها از تجمع مایع بافتی (نوعی مایع شفاف تشکیل‌دهنده خون) درون ساق پا در طول روز ممانعت می‌کند.

عضلات پا در حالت نرمال این مایع را به درون بدن بازپمپاژ می‌کنند اما مایع در افراد دارای چرخش خون ضعیف یا اشخاصی که تا حد زیادی کم‌تحرک هستند، از حرکت بازمی‌ایستد.

کارشناسان بر این باورند که این تجمع مایع می‌تواند هنگامی که بیماران در طول شب به خواب فرو می‌روند، به سمت سر دوباره جریان یابد، در اطراف گلو تجمع کرده، بافت را فشار دهد و فرایند آپنه خواب را آغاز کند.

فرضیه جدید بر این اساس است که پوشیدن جوراب‌های ساق بلند در طول روز شریان‌ها را فشار داده و به عضلات در فرستادن مایع به قسمت‌های بالایی بدن کمک می‌کند.

در آزمایشی جدید که در دانشگاه تورنتو بر روی ۵۰ بیمار صورت گرفت، نیمی از افراد به مدت دو هفته در طول روز جوراب‌های ساق بلند استفاده کردند و نیمی دیگر آن‌ها را نپوشیدند.

پژوهشگران تغییرات حاصله در حجم مایع ساق پا و گلو طی شب، سطوح خواب‌آلودگی و هوشیاری در طول روز و کیفیت کلی زندگی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند و در یافتند که پوشیدن جوراب ساق بلند نتایج مثبتی را به همراه دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×