اخبار نساجی

رد پای مافیای اقتصادی در مطبوعات

عملکرد برخی روزنامه های اقتصادی حکایت از پیوندهای نانوشته جریان سرمایه داری، کارگزاران، اصلاح طلبان و حلقه انحرافی با عوامل رژیم ستمشاهی در حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد. از یک سو، روزنامه «دنیای اقتصاد» (متمایل به حزب کارگزاران سازندگی) در صفحات نخست ضمیمه آخر هفته خود به تجلیل از چهره های موسیقی قبل از انقلاب می پردازد و حتی برای مشروعیت دادن به این عملکرد بیمار از وزیر سابق مسکن(ع.الف) یادداشتی به چاپ رسانده است! از سوی دیگر نشریاتی مانند «هفت صبح»، «تماشا» و «یکشنبه» (ارگان های حلقه انحرافی) به ترویج سینمای درباری و ستاره های مبتذل هنری مشغولند؛ چنان که ضمیمه آخر هفته «هفت صبح» نیز سوژه های اصلی خود را به تبلیغ موسیقی پاپ مبتذل و نیز گزارشی از کنسرت های لغو شده اختصاص داده و حتی سی.دی صوتی آهنگ های یک خواننده پاپ را «ضمیمه رایگان» ویژه نامه خود کرده است!
در کنار این دو طیف، روزنامه «آسیا» که گرداننده اصلی آن از همکاران ساواک و سلطنت طلبان است، همین خط مشی فرهنگی را پی می گیرد و یکی از پایگاه های اصلی گسترش فرهنگ غربی و چهره های عصر طاغوت به شمار می رود. جالب است که یکی از فعالان همین روزنامه که مدیریت یک روزنامه اقتصادی دیگر را هم برعهده دارد، دارای روابط نزدیکی با «علی اکبر جوانفکر» مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور است تا جایی که این مسئول مطبوعاتی رئیس جمهور در حمایت از نشریه اقتصادی وی، طی بخشنامه ای دستگاه های دولتی را موظف به همکاری با آن کرده بود. گفتنی است گردانندگان روزنامه آسیا در سال ۱۳۸۲ به جرائم متعدد- که یکی از آنها تبلیغ برای گروهک تروریستی منافقین و چاپ عکس در حال شادمانی «مریم رجوی» بود- بازداشت شدند و «ایرج-ج» از متهمان این پرونده به موارد متعددی از فساد جنسی و اقتصادی اعتراف کرد، اما پس از یک دوره علیرغم جرائم بسیار فقط با یک محکومیت مالی اندک و با حمایت ویژه برخی محافل توانست به احیاء هسته مطبوعاتی و تجاری خود بپردازد. اکنون یکی از نزدیکان «ایرج-ج» رابط این هسته با عوامل حلقه انحرافی به شمار می رود. روزنامه «آسیا» در آخرین شماره خود فقط ۵ عکس تبلیغاتی را در یک رپرتاژ آگهی مفصل از «حمیدرضا بقایی» معاون اجرایی رئیس جمهور به چاپ رسانده است!
در کنار رویکرد واحد نشریات ۳ جریان سرمایه داری، اصلاحات و حلقه انحرافی یک سیاست متمرکز دیگر نیز به چشم می خورد. روزنامه های «دنیای اقتصاد»، «اقتصاد پویا»، «هفت صبح» «آسیا»، «یکشنبه» و… که اکثرا توسط تیم های روزنامه های زنجیره ای عصر اصلاحات اداره می شوند، مبلغ فرهنگ سرمایه داری هستند و سیاست استراتژیک نظام مبنی بر حمایت از کار، سرمایه و تولید ملی را به بازی گرفته اند. تبلیغ انواع کالاهای خارجی از «پوشاک» و «ساعت» و «گوشی های موبایل» تا رستوران های چینی و هتل های ۵ ستاره مجلل و تبلیغ فروشگاه های مراکز تجاری ای که به سبک غربی در پایتخت کشور و… اداره می شود، فصل مشترک سوژه های تبلیغاتی این دسته نشریات برای مخاطبان خود است؛ به نحوی که وقتی ضمیمه های آخر هفته این جراید ورق می خورند اثری از پرداختن به دردها، مشکلات معیشتی، دغدغه های فرهنگی و خاستگاه های توده مردم به چشم نمی خورد و جای اینها را در این مافیای رسانه ای چاپ گزارش هایی مانند «رونق خرید و فروش برج های سوپر لوکس» و تبلیغ فروش «پنت هاوس های دوبلکس ۷۰۰ متری» گرفته است.

روزنامه کیهان، شماره ۲۰۲۵۵ به تاریخ ۲۴/۴/۹۱، صفحه ۲ (اخبار کشور)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×